• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides

22 maart 2023 door Anne-Marie Noordenbos

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer zijn bevindingen en reactie op het onderzoek ‘Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides’. 

In deze tussenevaluatie zijn zes fiscale regelingen bekeken, die tussen 2017 en 2021 van toepassing waren in de motorrijtuigenbelasting (mrb), de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en de bijtellingsregeling in de loonheffingen en inkomstenbelasting.

De regelingen voor EV hebben bijgedragen aan emissievrij rijden. Met name het tijdelijk verlaagde bijtellingspercentage voor EV lijkt een groot effect te hebben gehad. Maar door de beperkte tijd en insteek van het onderzoek is het niet mogelijk geweest om vast te stellen in hoeverre sprake is van doeltreffend en of sprake is van doelmatig beleid. Ook zijn uitspraken over de kosteneffectiviteit van fiscale regelingen ten opzichte van subsidies niet mogelijk. Het onderzoeksbureau geeft wel aan dat een financiële interventie door de overheid op het prijsverschil tussen EV en auto met een verbrandingsmotor op fossiele brandstoffen noodzakelijk was om de duurzame automobiliteit te stimuleren.

Geen reden om beleid nu aan te passen

Het kabinet ziet op basis van deze evaluatie nu geen reden om het toegepaste instrumentarium voor (PH)EV tot en met 2025 aan te passen. Wel zal het kabinet de bevindingen van het huidige stimuleringsbeleid en inzichten uit deze evaluatie voor een doelmatig vormgeving in de toekomst meewegen bij de besluitvorming over klimaat- en energiebeleid die dit jaar plaats vindt. Daarbij is relevant dat volgens de Klimaat en Energieverkenning wordt voorzien dat 60% van de nieuwverkoop in 2030 EV’s zal zijn, terwijl het kabinetsstreven is 100% EV’s van de nieuwverkoop in 2030.

Bron: Kamerbrief over het onderzoek ‘Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides’, nr. 2023-0000031270, Ministerie van Financien, 20 maart 2023

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Werkzaamheden nodig voor aftrek verlies ROW
Volgende artikel
Anbi-status relevant voor schenkbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

auto-rij

Kennisgroepstandpunt toepassing schuifjes EurotaxGlass’s bij wijzigen afschrijvingsmethode gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of in een latere fase nog gewijzigd mag worden van afschrijvingsmethode voor het bepalen van de handelsinkoopwaarde voor de BPM.

vrachtwagenheffing

Maandelijkse incasso voor motorrijtuigenbelasting vrachtwagens mogelijk

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd.

Kennisgroepstandpunt over twee waardeverminderingspercentages in taxatierapport gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord hoe om te gaan met een taxatierapport waarin twee waardeverminderingspercentages zijn toegepast op de getaxeerde schadeherstelkosten, waardoor er twee handelsinkoopwaardes uit het taxatierapport voortvloeien.

levering auto

Documenten openbaar over onderzoek bpm

Er zijn documenten (deels) openbaar gemaakt over het onderzoek dat VMS Insight heeft gedaan naar onderdelen van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (bpm). Het gaat om twee verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo).

Betalen naar Gebruik

Ook tweede rittenregistratie toont privégebruik auto niet aan

Een privégebruik van minder dan 500 kilometer kan alleen worden aangetoond met een sluitende rittenregistratie. Er geldt een verzwaarde bewijslast.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×