• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Verblijfsduur relevant voor toepassing verhuisboedelvrijstelling

7 juni 2016 door Remco Latour

Met toepassing van de verhuisboedelvrijstelling is een auto zonder BPM-heffing over te brengen naar Nederland. Hierbij komt het begrip normale verblijfplaats aan de orde. Het Hof van Justitie van de EU heeft geoordeeld dat een persoon in dit verband maar één normale verblijfplaats kan hebben. De duur van verblijf in een derde land is daarbij van bijzonder belang.

Belastbaar feit BPM

Het registreren van een personenauto, een bestelauto of een motorrijwiel (in dit artikel ligt de focus op de personenauto) in het kentekenregister leidt in beginsel tot de heffing van BPM. Volgens deze hoofdregel is men niet alleen BPM verschuldigd bij de aankoop van een auto in Nederland, maar ook bij het importeren van een auto vanuit het buitenland naar Nederland.

 

Verhuisboedelvrijstelling

Onder voorwaarden is een BPM-vrijstelling toe te passen bij het inbrengen van een auto in Nederland: de zogeheten verhuisboedelvrijstelling. Een belangrijke voorwaarde voor het toepassen van deze vrijstelling is dat de auto moet zijn geregistreerd in het buitenland. Daarbij zijn er twee mogelijkheden:

  • de auto is geregistreerd in een andere lidstaat van de EU;
  • de auto is niet geregistreerd in een lidstaat van de EU, maar in een derde land.

 

Een belangrijk verschil tussen beide situaties is dat bij de invoer van een auto vanuit een derde land men de vrijstelling krijgt als men aangifte ten invoer doet bij de douane. Vindt de verhuizing binnen de EU plaats, dan moet men met het formulier ‘Vergunning vrijstelling bpm bij verhuizing binnen de EU’ invullen.

 

Voorwaarden verhuisboedelvrijstelling binnen EU

Bij een verhuizing van een EU-lidstaat naar Nederland zijn de volgende voorwaarden verbonden aan de toepassing van de verhuisboedelvrijstelling:

  • er is sprake van een verhuizing vanuit de EU-lidstaat naar Nederland waarbij de verhuizer zijn auto meeneemt;
  • de meegenomen auto hoort bij de inboedel van de verhuizer;
  • de verhuizer gebruikt de auto die hij meeneemt voor hetzelfde doel waarvoor hij die auto in het buitenland gebruikte;
  • de verhuizer had de auto zes maanden of langer maanden in bezit en gebruik in het land van waaruit hij naar Nederland verhuist; en
  • de verhuizer had zijn normale verblijfplaats minstens twaalf maanden in het buitenland vóór zijn verhuizing naar Nederland.

 

Nadat de vrijstelling is verleend, geldt nog de aanvullende voorwaarde dat de verhuizer de auto niet binnen één jaar na de registratie mag verkopen, verhuren of uitlenen. Inwonende gezinsleden met een rijbewijs mogen de auto wel gebruiken.

 

Voorwaarden verhuisboedelvrijstelling vanuit derde land

Voor personen die vanuit een derde land naar Nederland verhuizen geldt onder voorwaarden een vrijstelling van belastingen bij invoer. Deze vrijstelling raakt ook de BPM. De voorwaarden zijn:

  • de persoon verhuist van een land buiten de Europese Unie naar Nederland om daar of in een andere EU-lidstaat te gaan wonen;
  • door de verhuizing gaat de normale verblijfplaats over naar de Europese Unie;
  • de verhuizer woonde minimaal twaalf opeenvolgende maanden buiten de Europese Unie;
  • de verhuizer had de goederen zes maanden of langer in bezit en in gebruik;
  • de verhuizer heeft de goederen gebruikt en hij gaat ze ook weer gebruiken;
  • de invoer vindt plaats binnen twaalf maanden nadat de verhuizer in Nederland of in een ander land van de Europese Unie is gaan wonen; en
  • de verhuizer gaat de goederen niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen binnen twaalf maanden na de datum waarop de goederen zijn ingevoerd.

 

Normale verblijfplaats

De voorwaarden van de verhuisboedelvrijstelling noemen het begrip normale verblijfplaats. De normale verblijfplaats is de plek van iemands persoonlijke en beroepsmatige bindingen. De normale verblijfplaats van een persoon kan zijn:

  • zijn woonplaats;
  • de woonplaats van zijn gezin;
  • de plaats waar hij op een sportvereniging zit;
  • de plaats waar hij deelneemt aan het sociale leven.

 

Maar één normale verblijfplaats

Uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de EU blijkt dat een persoon in dit kader niet zowel in een EU-lidstaat als in een derdeland een normale verblijfplaats kan hebben. Stel nu dat iemand in een derdeland zowel persoonlijke als beroepsmatige bindingen heeft en persoonlijke bindingen heeft in een lidstaat van de EU. In dit geval moet men van het Hof bijzonder belang hechten aan de duur van het verblijf in het derde land bij het beantwoorden van de vraag of zijn normale verblijfplaats in dat derde land ligt.

 

Wet: artikelen 1, eerste en tweede lid en 14 Wet BPM 1992

Besluit: artikel 4 Uitv.besl. BPM 1992

Meer informatie: Hof van Justitie van de EU, 27 april 2016, C-528/14

Filed Under: Auto, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Auto: (niet) ter beschikking en privé gebruikt?
Volgende artikel
Wiebes stuurt MvA Autobrief II naar Eerste Kamer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Nieuwe box 3: Vermogensaanwasbelasting vraagt om fiscale voorbereiding

Vanaf 2028 verandert box 3 ingrijpend, als het huidige wetsvoorstel ongewijzigd wordt uitgevoerd. De overgang van het forfaitaire stelsel naar een vermogensaanwasbelasting betekent dat belastingplichtigen niet langer worden belast op basis van een fictief rendement, maar op basis van het werkelijke rendement op hun vermogen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×