• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Voor vermogensetikettering auto geldt in beginsel 90%-regel

22 augustus 2023 door Remco Latour

Rectificatie Regeling Eindejaarsregeling 2022

De grens van 500 privékilometers geldt alleen voor de vraag of een auto keuzevermogen of verplicht privévermogen is. Anders geldt alleen het 90%-criterium.

Een man exploiteert een eenmanszaak. Hij heeft een auto tot zijn ondernemingsvermogen gerekend. Daarmee heeft hij jaarlijks 22.000 km gereden. Volgens hof Arnhem-Leeuwarden vormt een auto verplicht privévermogen als deze voor 90% of meer privé wordt gebruikt. Het gebruik is dan dus voor minder dan 10% zakelijk. De grens van 500 km uit het arrest van de Hoge Raad van 14 maart 2001, ECLI:NL:HR:2001:AB0510 is hier volgens het hof niet van toepassing. De man slaagt volgens het hof niet in zijn bewijslast dat hij minimaal 10% van het totale aantal km zakelijk heeft gereden. Daarom vormt de auto verplicht privévermogen, aldus het hof. Zie ook NTFR 2021/1335 en ‘Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 90%’.

500 km-grens geldt bij mogelijk verplicht privégebruik

De ondernemer gaat in cassatie, maar de Hoge Raad onderschrijft de visie van het hof. De rechtsregel die voortvloeit uit het arrest van 14 maart 2001 houdt in dat een gemengd gebruikte auto verplicht ondernemingsvermogen vormt, als het aantal gereden privékilometers op jaarbasis minder bedraagt dan 500 km. Deze rechtsregel heeft alleen betrekking op de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht ondernemingsvermogen. In deze casus gaat het om de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht privévermogen. De rechtsregel geldt niet voor die situatie.

90%-criterium is hoofdregel

De 500 km-grens geldt verder alleen in gevallen waarin het aantal gereden zakelijke kilometers het aantal gereden privé-kilometers overtreft. In alle andere gevallen gelden de gebruikelijke regels van vermogensetikettering. Deze houden in dat de ondernemer de grenzen van de redelijkheid overschrijdt als hij een zaak tot zijn ondernemingsvermogen rekent, hoewel hij die zaak voor 90% of meer voor privédoeleinden gebruikt. Met betrekking tot een gemengd gebruikte auto betekent dit dat deze auto verplicht privévermogen vormt als het privégebruik daarvan, 90% of meer bedraagt van het totale gebruik. Daarbij komt het privégebruik tot uitdrukking in het aantal gereden privékilometers op jaarbasis. Het totale gebruik komt tot uitdrukking in het totale aantal gereden kilometers. De Hoge Raad verklaart daarom het cassatieberoep van de ondernemer ongegrond.

Wet: art. 3.20 Wet IB 2001

Bron: Hoge Raad 18 augustus 2023, ECLI:NL:HR:2023:1096, 21/00744

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Keuzevermogen voor winstbelasting werkt niet door naar BOR
Volgende artikel
Kennisgroepstandpunt arbovrijstelling bij persoonsbeveiliging werknemer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinetsreactie evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer een bief met de kabinetsreactie op de evaluatie van bijzondere regelingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM).

auto-rij

Maar 1x MRB naheffen voor schendingen handelaarsregeling

Constateert de fiscus dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog is maar één keer motorrijtuigenbelasting na te heffen.

duurzaam vervoer

Denk mee over AanZET-subsidie

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

proceskostenvergoeding BPM-zaak

Proceskostenvergoeding moet in BPM-zaak even hoog zijn

De Hoge Raad bevestigt dat de belanghebbende in een BPM-zaak recht heeft op een even hoge proceskostenvergoeding als belanghebbenden in andere zaken.

Prinsjesdag 2023: verwachte maatregelen rond auto en milieu

Het demissionaire kabinet heeft in het kader van klimaatregelingen in het Pakket Belastingplan 2024 verschillende maatregelen voorgesteld die zien op autobelastingen en de energiebelasting.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×