• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

15 januari 2021 door Remco Latour Leave a Comment

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting. Maar Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat het omgekeerde niet het geval is. Is het zakelijk gebruik minstens 500 kilometer, maar minder dan 10% van het totaal? Dan is de auto toch verplicht privévermogen.

In deze zaak ging het om een ondernemer die bij de klanten van een keukenbedrijf thuis keukens monteerde. De man had zowel een bestelauto als een personenauto op zijn naam staan. De man rekende de personenauto tot zijn ondernemingsvermogen. De Belastingdienst meende dat de man deze keuze niet mocht maken vanwege onvoldoende zakelijk gebruik. Het geschil belandde voor Rechtbank Noord-Nederland. De Rechtbank ging uit van een totaal jaarlijks gebruik van 22.000 kilometer, waarvan 1453 zakelijke kilometers waren. De zakelijke kilometers bedroegen dus minder dan 10% van het totaal. Maar volgens de rechtbank was dat niet van belang, omdat voor de vermogensetikettering van auto’s alleen de grens van 500 kilometer relevant zou zijn. Het zakelijk gebruik overtrof deze grens, en dus was de auto volgens de rechtbank keuzevermogen. Zie: ‘Grens van 500 kilometer werkt beide kanten op’ en NTFR 2019/2416 met annotatie van dr. W. Bruins Slot.

Andere regel bij gering zakelijk gebruik

De Belastingdienst laat het er echter niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Het hof stelt dat een auto niet als privévermogen is te bestempelen als het privégebruik nog geen 500 kilometer per jaar is. Deze regeling vormt een uitzondering op de hoofdregel in de vermogensetikettering voor de kwalificatie van keuzevermogen. Volgens de hoofdregel kan een vermogensbestanddeel pas keuzevermogen zijn als zowel het zakelijk als privégebruik minstens 10% is. Het hof oordeelt dat de grens van 500 kilometer alleen geldt bij een gering privégebruik. Bij een gering zakelijk gebruik geldt de hoofdregel. De personenauto is daarom verplicht privévermogen.

Wet: art. 3.20, eerste lid Wet IB 2001

Bron: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 12 januari 2021 (gepubliceerd 15 januari 2021), ECLI:NL:GHARL:2021:178, 19/01080 tot en met 19/01087

Vorige artikel
Belastingdienst gebonden aan niet-ingetrokken VAR-wuo
Volgende artikel
Opeenstapeling van zelfde wrakingsverzoeken is misbruik

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

voorlopige aanslag 2021

Meer tijd voor belastingaangifte door storing

Box 3-stelsel is sinds 2017 voldoende redelijk

Een fiscaal ongeluk komt nooit alleen

Zorgen om terugbetalen coronasteun na opening

Subsidieregeling coöperatieve energieopwekking

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×