• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wanneer is een bestelauto geschikt voor goederenvervoer?

22 mei 2012 door Remco Latour

De forfaitaire regeling voor de auto van de zaak geldt niet voor bestelauto’s die door hun aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg (voor minstens 90%) uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer. Wanneer sprake is van een bestelauto die zich bijna uitsluitend leent voor goederenvervoer, hangt erg af van de feitelijke omstandigheden.

Auto van de zaak

In beginsel moet een ondernemer die in privé kan beschikken over een auto van zijn onderneming een niet-aftrekbare onttrekking wegens privégebruik toepassen bij de berekening van zijn winst uit onderneming. Als een werkgever een auto ter beschikking stelt aan zijn werknemer, moet hij in beginsel een bijtelling op het loon toepassen. Deze onttrekking of bijtelling berekent men normaal gesproken op forfaitaire wijze, namelijk door de cataloguswaarde van de auto te vermenigvuldigen met een bepaald percentage. Als de ondernemer/werknemer kan aantonen dat hij minder dan 500 privékilometers op jaarbasis heeft gereden, blijft de onttrekking/bijtelling achterwege.

 

Kilometerprijs

De forfaitaire berekening van de waarde van het privégebruik is niet van toepassing als de auto een bestelauto is die door zijn aard of inrichting (bijna) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen. In dat geval moet de ondernemer of de werkgever de waarde in het economische verkeer van het privégebruik aanhouden. Hij berekent deze waarde door het aantal privékilometers te vermenigvuldigen met de kilometerprijs van de bestelauto. Als een werknemer een eigen bijdrage moet betalen voor het gebruik van de bestelauto, mag de werkgever deze eigen bijdrage aftrekken van de waarde van het privégebruik. Deze waarde mag echter niet negatief zijn.

 

Bestelauto

Voor de berekening van de onttrekking/bijtelling vanwege privégebruik van de auto van de zaak kwalificeert een motorrijtuig als een bestelauto als zij een toegestane maximum massa heeft van hoogstens 3500 kilogram. Bovendien moet dit motorrijtuig zijn voorzien van een laadruimte die niet is ingericht voor het vervoer van personen. De laadruimte moet in haar geheel zijn voorzien van een vlakke laadvloer. Deze laadvloer moet in beginsel minimaal 200 cm lang zijn en over minstens 200 cm van de lengte en over minstens 20 cm van de breedte een hoogte hebben van minimaal 130 cm. Als de laadruimte echter minder dan 25 cm hoger is dan de cabine:

  • moet zij een lengte hebben van minimaal 125 cm en over minstens 125 cm van de lengte en over minstens 20 cm van de breedte een hoogte hebben van minimaal 98 cm,
  • moet zij van de bestuurderszitplaats zijn afgescheiden door een vaste wand over minstens de gehele breedte van de cabine. Deze wand moet direct achter de zitplaats zijn aangebracht en mag niet lager zijn dan de bestuurderscabine, en
  • de laadruimte mag geen zijruiten hebben met uitzondering van één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte.

Is de laadruimte minstens 25 cm hoger is dan de cabine, dan:

  • moet zij minimaal 125 cm lang zijn en over minstens 125 cm van de lengte en over minstens 20 cm van de breedte minimaal 98 cm hoog zijn; en
  • afgescheiden zijn van de bestuurderszitplaats door een vaste wand over minstens de gehele breedte van de cabine. Deze wand moet direct achter de bestuurderszitplaats zijn aangebracht en minimaal 30 cm hoog zijn; en
  • de laadruimte mag geen zijruiten hebben met uitzondering van één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte.

Een motorrijtuig met een dubbele cabine met zitruimte achter de bestuurder voor één rij naast elkaar in de rijrichting zittende personen kan onder voorwaarden ook een bestelauto zijn. Zulke bestelauto’s komen in dit artikel niet aan bod, omdat zij normaal gesproken niet bijna uitsluitend geschikt zullen zijn voor goederenvervoer.

 

Aard en inrichting

Er zijn diverse geschillen geweest over de vraag wanneer een bestelauto (nagenoeg) uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer. In het verleden hanteerde de Belastingdienst de regel dat een bestelauto met een bijrijdersstoel al niet nagenoeg uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer. De Hoge Raad heeft dit standpunt verworpen (Hoge Raad, 29 mei 2009, LJN: BB3475). In een zaak voor rechtbank Arnhem ging het om een bestelauto met twee stoelen in de cabine en een vaste stelling in de laadruimte. De laadruimte was uitsluitend geschikt voor het vervoer van materialen en gereedschap. Ook de cabine was dienstbaar aan goederenvervoer, omdat daar schoenen, slangen, tassen en papierwerk lagen. Bovendien was de cabine zo stoffig, vies en rommelig dat zij alleen geschikt was voor het vervoer van personen in het kader van het werk. De rechtbank oordeelde dat deze bestelwagen kwalificeerde als een bestelauto die (bijna) uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer.

 

Wet: artikel 3.20, vijfde lid IB 2001, artikel 13bis, vijfde lid LB 1964 en artikel 3, derde lid BPM 1992

Meer informatie: Rechtbank Arnhem, 22 mei 2012, LJN: BW6182

Filed Under: Auto, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Vervoersorganisaties in de bres voor onbelast woon-werkverkeer OV
Volgende artikel
Arrestaties belastingfraude supermarkt topje van de ijsberg

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Nieuwe box 3: Vermogensaanwasbelasting vraagt om fiscale voorbereiding

Vanaf 2028 verandert box 3 ingrijpend, als het huidige wetsvoorstel ongewijzigd wordt uitgevoerd. De overgang van het forfaitaire stelsel naar een vermogensaanwasbelasting betekent dat belastingplichtigen niet langer worden belast op basis van een fictief rendement, maar op basis van het werkelijke rendement op hun vermogen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×