• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wet implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten

18 september 2019 door Jelle Berghuis

Dit wetsvoorstel implementeert de Richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging intracommunautair handelsverkeer. Deze regelgeving is gericht op het harmoniseren en vereenvoudigen van het handelsverkeer bij grensoverschrijdende leveringen van goederen tussen ondernemers in de EU.

De onderwerpen in de Richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging intracommunautair handelsverkeer betreffen meer specifiek:

1. de btw-regelgeving over de voorraad die een ondernemer aanhoudt in een andere lidstaat op afroep van een hem bekende afnemer

2. een regeling voor zogenoemde ketentransacties waarmee wordt bepaald welke van de leveringen in die keten als de intracommunautaire levering heeft te gelden,

3. het bewijs van het intracommunautaire vervoer van goederen naar andere lidstaten en

4. de status van het btw-identificatienummer.

 

De onderdelen 1 en 2 worden met dit wetsvoorstel geregeld. Onderdeel 3 is al geregeld met een aanpassing van de Uitvoeringsverordening (EU) nr. 282/20113 wat betreft bepaalde vrijstellingen voor intracommunautaire handelingen. Ten slotte wordt onderdeel 4 gerealiseerd door een aanpassing van het Uitvoeringsbesluit OB 1968.

 

1. Regeling inzake voorraad op afroep

In de situatie dat de ondernemer vóór de fysieke overbrenging van die goederen al weet wie zijn afnemer zal zijn van de goederen die zich daar in voorraad bevinden, kunnen de registratieverplichting en de aangifteverplichting in die lidstaat waar alleen de voorraad wordt aangehouden worden weggenomen bij de ondernemer die de goederen levert. De regeling inzake voorraad op afroep voorziet daarin.

 

2. Regeling inzake ketentransacties

De regeling bepaalt aan welke van de opvolgende leveringen in de keten het intracommunautair vervoer of de verzending moet worden toegeschreven. Alleen die levering wordt dan aangemerkt als de intracommunautaire levering. Met deze geharmoniseerde regeling wordt beoogd te voorkomen dat lidstaten een verschillende aanpak volgen, die tot dubbele belastingheffing of geen belastingheffing zou kunnen leiden, en wordt de rechtszekerheid voor ondernemers vergroot. In de artikelsgewijze toelichting wordt de regeling nader uiteengezet.

 

3. Bewijs intracommunautaire verzending of vervoer op basis van weerlegbaar vermoeden

Eén van de voorwaarden om voor toepassing van het tarief van nihil betreffende deze intracommunautaire leveringen van goederen in aanmerking te komen, is dat de goederen vanuit een lidstaat naar een andere lidstaat zijn verzonden of vervoerd. Aangezien grensoverschrijdende btwfraude samenhangt met intracommunautaire leveringen, dienen bepaalde omstandigheden te worden gespecificeerd waarin goederen moeten worden geacht vanuit het grondgebied van de lidstaat van levering te zijn verzonden of vervoerd. Het bewijs dat het goed de lidstaat heeft verlaten is relevant voor de toepassing van het tarief van nihil. Deze regeling verandert dit uitgangspunt niet maar brengt het aantal bewijsstukken dat hiervoor is benodigd terug tot twee niet tegenstrijdige bewijsstukken.

 

4. Btw-identificatienummer

Door in deze maatregel het vermelden van een juist btw-identificatienummer als één van de vereisten op te nemen voor de toepassing van genoemd tarief van nihil hebben de belastingdiensten de mogelijkheid om de juiste afdracht van btw te borgen en de goederenstroom beter te kunnen volgen. Mede daarom wordt ook het indienen van een juiste periodieke Opgaaf ICP onderdeel van de voorwaarden voor toepassing van het tarief van nihil. Het vermelden van een juist btwidentificatienummer is inherent aan het indienen van een juiste Opgaaf ICP.

 

Officiële stukken

  • Wettekst inclusief MvT
  • Uitvoeringstoets
  • Nader rapport

 

Meer uit het Pakket Belastingplan 2020:

  • Wetsvoorstel Belastingplan 2020

  • Wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen

  • Wetsvoorstel Bronbelasting 2021

  • Wetsvoorstel fiscale maatregelen Klimaatakkoord

  • Wetsvoorstel afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven

Filed Under: Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wetsvoorstel fiscale maatregelen Klimaatakkoord
Volgende artikel
Wetsvoorstel afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Nota nav verslag Belastingplan 2026 naar Eerste Kamer

Staatssecretaris Heijnen  biedt de Eerste Kamer de nota naar aanleiding van het verslag aan bij het Belastingplan 2026.

Nota nav verslag OFM 2026 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2026 gaat in op vragen van de ChristenUnie over het amendement-Van Eijk. Dit amendement vergroot de groep fondsen die gebruik kan maken van overgangsrecht bij de invoering van fiscale transparantie.

verhoging vliegbelasting

Nota nav verslag Wet differentiatie vliegbelasting naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Wet differentiatie vliegbelasting licht de vragen toe over de nieuwe afstandsafhankelijke vliegbelasting.

wet minimumbelasting 2024

Nota nav verslag Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij de Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024 beantwoordt vragen over de verdere invulling van de wereldwijde minimumbelasting (Pijler 2) in Nederland.

CO2 reduceren

Nota nav verslag wetsvoorstel CBAM naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel CBAM gaat in op vragen over de nationale uitwerking van het Europese mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens (CBAM).

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar Fiscale wijzigingen 2026

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×