• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Wetsvoorstel fiscale maatregelen Klimaatakkoord

18 september 2019 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

Dit wetsvoorstel bevat voorstellen ter uitwerking van de fiscale maatregelen uit het Klimaatakkoord, met uitzondering van de introductie van een CO2heffing voor de industrie en de aanpassing van de salderingsregeling en de zogenoemde postcoderoos in de energiebelasting.

De uitwerking van de CO2-heffing kost meer tijd en maakt daarom geen onderdeel uit van dit wetsvoorstel. Het streven is dat de wetgeving voor deze heffing bij het Belastingplan 2021 aanhangig wordt gemaakt.

 

Bijtelling

Zonder nadere maatregelen stopt volgens de huidige wetgeving met ingang van 2021 de fiscale stimulering van emissievrije auto’s. Dat houdt onder andere in dat de korting op de bijtelling voor de emissievrije auto van de zaak met ingang van 2021 zou worden beëindigd en dat voor nieuwe emissievrije auto’s van de zaak vanaf 2021 weer het algemene bijtellingspercentage van 22% van toepassing wordt. In het Klimaatakkoord is benadrukt dat het streven is dat uiterlijk 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. Om die reden stelt het kabinet voor om de fiscale stimulering van emissievrije auto’s ook na 2020 voort te zetten. De fiscale stimulering is techniekneutraal en geldt voor alle emissievrije auto’s, dus zowel voor volledig batterijaangedreven elektrische auto’s als voor bijvoorbeeld auto’s waarvan de motor wordt aangedreven door waterstof. Op dit moment is de volledig batterijaangedreven elektrische auto de meest gangbare emissievrije auto. Om die reden wordt in deze paragraaf verder alleen nog gesproken over elektrische auto’s.
 
De huidige korting op de bijtelling zal derhalve ook na 2020 voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak worden gecontinueerd. Omdat de meerkosten van de elektrische auto ten opzichte van de door fossiele brandstoffen aangedreven auto’s naar verwachting zullen afnemen, kan ook de mate van fiscale stimulering dienovereenkomstig worden verlaagd. Het voorstel houdt in dat de korting op de bijtelling in stappen zal worden afgebouwd tot uiteindelijk nul vanaf 1 januari 2026. In dat 
jaar gaat voor nieuwe elektrische auto’s van de zaak dan ook het algemene bijtellingspercentage van 22% gelden. De zogenoemde cap, zijnde het deel van de catalogusprijs waarop de korting van thans 18%-punt van toepassing is (op dit moment geldt een cap van € 50.000 waardoor de korting op de bijtelling nu maximaal € 9000 bedraagt), wordt op grond van de voorgestelde wijzigingen in 2021 verlaagd tot € 40.000 en daarna niet meer aangepast. Met ingang van 1 januari 2026 verliest de cap zijn belang omdat volgens de voorgestelde wijzigingen op dat moment ook de korting op de bijtelling is afgeschaft.

 

 

Aanpassing van het mrb-tarief voor bestelauto’s

Voor bestelauto’s van ondernemers geldt voor de mrb een verlaagd tarief. In het Klimaatakkoord is overeengekomen deze tarieven geleidelijk te laten oplopen volgens de in het Klimaatakkoord 
overeengekomen tabel.

 

Verhogen accijns op diesel

De accijns op diesel gaat vanaf 1 januari 2021 met 1 cent per liter omhoog. Op 1 januari 2023 gaat de accijns op diesel wederom met 1 cent per liter omhoog. De middelen die door deze maatregel vrijkomen, worden aangewend ter dekking van de voorstellen uit het Klimaatakkoord.

 

Aanpassing fijnstoftoeslag

Het kabinet stelt voor het eerdere voorstel over de fijnstoftoeslag voor dieselauto’s met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km te wijzigen. Voor zware dieselbestelauto’s wordt de fijnstofnorm 10 mg/kWh. De dieselauto voldoet hier in ieder geval aan als deze een af-fabriek roetfilter heeft. Eerder was het voorstel dieselpersonenauto’s die zijn toegelaten na 1 september 2009 van de heffing uit te sluiten. Het kabinet draait deze uitsluiting terug. De uitsluiting geldt voortaan alleen nog voor auto’s waarvan de fijnstofuitstoot niet is geregistreerd. Zij krijgen “het voordeel van de twijfel”. Als het af-fabriek roetfilter is verwijderd, wordt het voertuig geacht de fijnstofnorm te overschrijden. Tegenbewijs is mogelijk.

 

Klimaatakkoord – Gebouwde omgeving

In de sector gebouwde omgeving wordt gestart met het verduurzamen van de woningvoorraad. Daarbij zal een wijkgerichte aanpak worden gehanteerd. Uitgangspunt daarbij is dat steeds meer huishoudens – kopers en huurders – de kosten voor verduurzaming via een lagere energierekening terug kunnen verdienen. Verduurzaming en woonlastenneutraliteit komen binnen bereik door een onderling samenhangend pakket van maatregelen zoals kostenreductie, een betaalbare energierekening die verduurzamen lonend maakt, subsidies en aantrekkelijke financiering. Er komt een warmtefonds en er komen subsidies voor isolatie. 
  

Verschuiving energiebelasting van elektriciteit naar aardgas

Het kabinet stelt voor de tarieven van de energiebelasting conform het Klimaatakkoord aan te passen zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen.

 

Klimaatakkoord – dekking: verhogen van het tarief van de overdrachtsbelasting voor niet-woningen

Het kabinet stelt voor om het tarief van de overdrachtsbelasting voor niet-woningen te verhogen met 1%-punt. Het tarief gaat daardoor van 6% naar 7%. Niet-woningen zijn bijvoorbeeld bedrijfsgebouwen, bedrijfsruimten, grond die bestemd is voor woningbouw en hotels en pensions.

 

 

Officiële stukken wetsvoorstel fiscale maatregelen Klimaatakoord 2020

  • Wettekst
  • Memorie van toelichting

 

 

Meer uit het Pakket Belastingplan 2020:

  • Wetsvoorstel Belastingplan 2020

  • Wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen

  • Wetsvoorstel Bronbelasting 2021

  • Wet Implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten

  • Wetsvoorstel afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven

Vorige artikel
Wetsvoorstel Wet Bronbelasting 2021
Volgende artikel
Wet implementatie richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten

Filed Under: Auto, Belastingplan, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Staatssecretaris vindt subsidiebedrag per elektrische auto niet te ruim

De subsidieregeling voor elektrische personenauto's is populair. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op Kamervragen dat bij deze regeling geldt: 'Wie het eerst komt, het eerst maalt'. Alleen op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, wordt geloot.

maatstaf van heffing btw

Formulier Verzoek teruggaaf bpm wegens export aangepast

Wie een een gebruikt motorrijtuig dat in Nederland is geregistreerd exporteert kan met het vernieuwde formulier 'Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig ’ de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) terugvragen. In het vernieuwde formulier kan men aangeven naar welk land en op welke datum het motorrijtuig is overgebracht.

Bijtelling bij meer dan één auto van zaak

De Belastingdienst heeft een bericht over bijtelling voor privégebruik in situaties waarin een werknemer meer dan één auto van de zaak heeft op de website geplaatst. Het betreft een verandering van geldend beleid op dit punt.

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

BPM over waarde WOK-auto na herstel ernstige schade

Als een vanuit het buitenland overgebrachte auto nog wacht op keuring vanwege essentiële gebreken, dient men de BPM te berekenen nadat deze gebreken zijn hersteld.

Vul geen standaardkilometers in rittenregistratie in

Een rittenregistratie moet inzicht geven in de werkelijk gereden kilometers.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Rechter mag niet te snel van dienstbaarheid uitgaan

Harde schijf met data 30.000 mensen ontvreemd uit belastingkantoor

Vergrijpboete adviseur

Fout door vertrouwen op praktische werkwijze fiscus: avas

Initiatieven om digitale bedrijven te belasten

Geen aanpassing compensatieregeling transitievergoeding kleine werkgevers

Meer berichten

Recente blogs en opinies

Blog | Gejojo met de verliesverrekening

18 september 2020 By Almer de Beer Leave a Comment

Het ‘totaalwinstbeginsel’ brengt mee dat een vennootschap belastingheffing is verschuldigd over de ... lees verder

Blog | Aanpassing BPM-regels in Belastingplan

16 september 2020 By Heleen Elbert Leave a Comment

Is er nog wat leuks te melden over autobelastingen? Nou ja, dat hangt er eigenlijk vanaf wie of wat ... lees verder

Blog | Wanneer zijn we eindelijk verlost van de fantasieheffing in box 3?

16 september 2020 By Jeroen Knol Leave a Comment

Piepend en krakend hobbelt box 3  verder zonder de finish in zicht te hebben. Weliswaar vereerd ... lees verder

Blog | Prinsjesdag en de btw: let op internationale transacties

16 september 2020 By Carola van Vilsteren Leave a Comment

Tijdens Prinsjesdag 2020 zijn bij de bekendmaking van het Belastingplan geen grote nieuwe ... lees verder

Blog | Goed nieuws voor de minderbedeelden, minder goed nieuws voor ondernemers

16 september 2020 By gerard meussen Leave a Comment

Veel politici zullen in hun hoofd al langzamerhand bezig zijn met de Tweede Kamerverkiezingen van ... lees verder

Blog | Een aanpassing van 0,02 procent!

15 september 2020 By Jan-Bertram Rietveld Leave a Comment

Loonbelastingliefhebbers houden van details. Immers, massa is kassa. Als iedere werknemer een kleine ... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2020: vertrouwen is goed, controle is beter?!?

15 september 2020 By marloes lammers Leave a Comment

Waar voor kinderen in december geldt ‘vol verwachting klopt ons hart’, geldt dat voor fiscalisten op ... lees verder

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×