• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wetsvoorstel toezicht trustkantoren raakt ook belastingadvieskantoren

14 juni 2016 door Tanja Verstelle

Op 2 mei is een wetsvoorstel houdende regels met betrekking tot het toezicht op trustkantoren (Wet toezicht trustkantoren 2018) voor consultatie gepubliceerd. Het concept wetsvoorstel strekt tot verdergaande regulering van trustkantoren. Het voorstel past zowel de normen aan waaraan trustkantoren moeten voldoen als het instrumentarium dat de betrokken toezichthouder (DNB) kan inzetten voor toezicht en handhaving.

Belangrijkste wijzigingen

De belangrijkste voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de bestaande Wet toezicht trustkantoren zijn de volgende:

  • Voor trustkantoren wordt aansluiting gezocht bij de normen voor een integere en beheerste bedrijfsvoering die ook voor andere financiële instellingen gelden op grond van de Wet op het financieel toezicht.
  • Een tweehoofdige dagelijkse leiding wordt verplicht gesteld.
  • Er wordt een grondslag geïntroduceerd om bij algemene maatregel van bestuur dienstverlening aan of ten behoeve van specifieke structuren te kunnen verbieden.
  • Het instrumentarium van de toezichthouder wordt uitgebreid.

 

Poortwachtersfunctie

Nadrukkelijk wordt met het wetsvoorstel beoogd dat trustkantoren, nog meer, een poortwachtersfunctie uitoefenen. Ze moeten voorkomen dat criminelen misbruik maken van het Nederlandse financiële stelsel en in ieder geval witwassen voorkomen.

 

Tweehoofdige leiding

Met een tweehoofdige leiding zou het risico op het niet naleven van wet- en regelgeving worden verkleind. Niet alleen de kwaliteit maar ook de continuïteit van de dienstverlening zou ermee verbeteren. De tweehoofdige leiding moet werkzaam zijn vanuit Nederland.

 

Zwaarder cliëntonderzoek

Het cliëntonderzoek dat trustkantoren moeten gaan uitoefenen is uitgebreider dan het cliëntonderzoek dat in Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) is opgenomen.

 

Introductie beroepsverboden

In het wetsvoorstel wordt een beroepsverbod geïntroduceerd. Het beroepsverbod strekt zich voor degene aan wie een dergelijk beroepsverbod is opgelegd, uit tot soortgelijke functies bij andere financiële instellingen uit de Wwft en marktexploitanten. Een dergelijk verbod kan niet alleen worden opgelegd aan een overtreder, maar ook aan een opdrachtgever of feitelijk leidinggever.

Breed bereik beroepsverbod

Door de brede formulering voor ‘financiële ondernemingen en marktexploitanten’ worden belastingadvieskantoren en accountantskantoren ook geraakt.

 

Eventueel onbepaalde tijd

Een beroepsverbod is in beginsel tijdelijk. Het kan opgelegd worden voor een jaar en eenmalig verlengd worden. Is de persoon aan wie het beroepsverbod wordt opgelegd al eerder een bestuurlijke sanctie opgelegd, dan kan het verbod zelfs voor onbepaalde tijd worden opgelegd. Hoewel men uiteraard in bezwaar en beroep kan gaan, wordt de sanctie hiermee niet geschorst.

 

Verbieden structuren en uitwisseling informatie

Het wetsvoorstel biedt de mogelijkheid specifieke (fiscale) structuren te verbieden. Voor belastingadviseurs wordt het lastiger om een voor Trustkantoren verboden structuur te adviseren, omdat deze dan moeilijk of niet is te implementeren.

Omdat het aantal meldingen van bijvoorbeeld witwassen volgens de wetgever groter zou behoren te zijn dan nu het geval is bevat het wetsvoorstel maatregelen om informatie-uitwisseling met toezichthouders te bevorderen.

Conclusie

Het wetsvoorstel omvat verschillende maatregelen die ook belastingadvieskantoren en accountants raken, zoals het beroepsverbod en de mogelijkheid fiscale structuren te verbieden. Goed argument om inzicht te krijgen in dit stuk toezichtwetgeving!

 

Wet: Conceptvoorstel Wet toezicht trustkantoren 2018

Filed Under: Formeel belastingrecht, Internationaal & Europees recht, Nieuws, Overige, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Ingebrekestelling mag zelf geen gebrek vertonen
Volgende artikel
Samenloop met omzetbelasting bij bouwterreinen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Werk-productieplan MKB 2025-2

De Belastingdienst heeft het Werk-/Productieplan MKB gepubliceerd.

eigenwoningschuld

Belastingen hervormen en economie versterken

D66 en CDA willen de belastingen hervormen. Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek hoort daarbij. Dat staat in de plannen die dinsdag gepresenteerd zijn.

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

‘Overstap kantoorautomatisering Belastingdienst naar M365 enige uitvoerbare optie’

De overstap naar M365 van de Belastingdienst is volgens staatssecretaris Heijnen de enige uitvoerbare optie in de huidige situatie. Dit schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van de Kamerbrief 'Overstap kantoorautomatisering naar M365'.

Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

De Hoge Raad oordeelt dat het hof het hoger beroep van een vrouw ten onrechte heeft afgewezen wegens het ontbreken van een volmacht. Het hof moet opnieuw onderzoeken of de vrouw zelf hoger beroep mocht instellen tegen de aanslag van haar ex-echtgenoot.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Opleidingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×