• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wie schade claimt voor lagere BPM, moet auto tonen

24 februari 2020 door Remco Latour

voor lager bpm moet schade aan auto aangetoond worden

Als iemand stelt dat een te registreren auto is beschadigd, zodat hij minder BPM hoeft te betalen, moet hij die schade aannemelijk maken. In beginsel kan de Belastingdienst verlangen dat men de auto en zijn schade toont. Deze toonplicht mag echter voor de belastingplichtige niet tot hoge kosten leiden.

Onlangs moest de Hoge Raad uitspraak doen over de bewijslastverdeling bij het opgeven van BPM van een beschadigde, tweedehandsauto. Beide zaken betroffen autohandelaren die beschadigde auto’s hadden gekocht. De Belastingdienst wilde zelf kijken hoe zwaar de auto’s waren beschadigd. Daarom moesten de autohandelaren hun auto’s meenemen naar een locatie van de Dienst Domeinen Roerende Zaken. Beide handelaren weigerde dit. De vraag is wat de consequenties zijn van deze weigering.

Toonplicht toegestaan, mits proportioneel

In de ene zaak oordeelt de Hoge Raad dat de Belastingdienst het recht heeft om geclaimde schade te controleren. In beginsel is de toonplicht daarvoor een proportioneel en doelmatig middel. Aan de andere kant is het zo dat het verzaken van de toonplicht geen omkering en verzwaring van de bewijslast meebrengt. Maar in de andere zaak pakt het vasthouden aan de toonplicht onredelijk uit. In dit geval zou de handelaar een enkele reisafstand van ruim 92 kilometer moeten afleggen. Dit zou € 525 aan kosten met zich brengen en dat is disproportioneel. De belanghebbende hoeft in zo’n geval de auto dus niet te tonen. Hij moet dan wel op een andere manier de geclaimde schade onderbouwen.

Wet: art. 10, achtste lid Wet BPM 1992

Regeling: art. 8, achtste lid UR BPM 1992

Bronnen: Hoge Raad 21 februari 2020, ECLI:NL:HR:2020:317, 18/02853 en Hoge Raad 21 februari 2020, ECLI:NL:HR:2020:318, 18/02169

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Vertrek naar buitenland kan voor gepensioneerden duur uitpakken
Volgende artikel
Gebruik koerslijst met juiste type auto

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

kilometervergoeding

Hoge Raad ziet instapvergoeding niet als no cure no pay, WHpkv niet van toepassing

Betalen van een instapvergoeding van € 750 per auto betekent dat het bedrijfsmodel van een gemachtigde niet kwalificeert als no cure no pay, waardoor de WHpkv niet van toepassing is bij proceskostenvergoeding.

autobelastingen

Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm

Staatssecretaris Heijnen beantwoordt nadere vragen over het goedkeurend beleidsbesluit over de bpm. Hij licht toe waarom is gekozen voor een goedkeurend beleidsbesluit met terugwerkende kracht voor bpm op emissievrije personenauto’s en motorrijwielen, en verklaart de uitwerking en legitimatie daarvan.

kampeerauto

Standpunt bepalen catalogusprijs kampeerauto

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of de toegestane maximum massa een relevant voertuigkenmerk is als de catalogusprijs door middel van vergelijking (met een gesloten bestelauto) wordt bepaald.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Familiestichting en family governance

Stoomcursus Tax accounting

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×