• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing

11 december 2025 door redactie

vrachtwagenheffing

De Kamerbrief geeft een stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 van start moet gaan.

De heffing heeft twee doelen: binnen- en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer laten betalen in plaats van via vaste belastingen (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) en de vervoerssector innoveren en verduurzamen via gedifferentieerde tarieven op basis van uitstoot en een terugsluis van netto‑opbrengsten naar duurzame investeringen.​

De realisatie van het heffingssysteem door RDW (penvoerder), CJIB, Rijkswaterstaat en ILT verloopt volgens planning. Toldienstaanbieders spelen een sleutelrol: zij innen de heffing, leveren boordapparatuur (OBU) en dragen tolgelden af. De door de overheid gecontracteerde hoofddienstaanbieder NedLinq moet elke klant accepteren, zodat iedere vrachtautohouder toegang heeft tot een contract en OBU. NedLinq heeft de apparatuur geproduceerd, richt uitgiftepunten in (ook net over de grens) en start in het eerste kwartaal van 2026 met contracten en uitlevering. Daarnaast doorlopen zes Europese elektronische tolheffingsdienst‑aanbieders (EETS) het accreditatieproces, zodat vervoerders via één OBU en één factuur meerdere landen kunnen afrekenen.​

Toezicht en handhaving

Toezicht en handhaving worden ingericht met portalen boven de weg (kentekenregistratie en uitlezen OBU’s), gegevensverwerking door RDW en boete‑inning via het CJIB. ILT krijgt een rol bij het stilzetten van voertuigen en het innen van boetes als vorderingen niet via het CJIB kunnen worden geïnd; inspecteurs worden opgeleid en voertuigen aangeschaft. Het afgelopen halfjaar is de communicatie richting binnen‑ en buitenlandse vervoerders opgevoerd via een nieuwe website (vrachtwagenheffing.nl), brieven, campagnes, samenwerking met brancheorganisaties (o.a. TLN, evofenedex) en buitenlandse koepels. Vanaf 2026 verschuift de focus naar het daadwerkelijk activeren van ondernemers om tijdig een contract te sluiten; er komt een meertalige helpdesk.​

Per 1 juli 2026 verdwijnt in Nederland het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd: voor trucks tot 12.000 kg geldt een nihiltarief, voor zwaardere voertuigen wordt het tarief teruggebracht tot het Europese minimum. De beëindiging van het Eurovignet is bij de Europese Commissie (depositaris van het verdrag) gemeld en bevestigd; andere verdragspartners zijn geïnformeerd.​

Verduurzaming

De netto‑opbrengsten van de heffing (na compensatie van belastingderving en systeemkosten) worden via een meerjarenprogramma teruggesluisd naar verduurzaming, met ruim € 1,8 miljard in 2026‑2030, waarvan meer dan 1,6 miljard voor elektrificatie van vrachtwagens. Vooruitlopend op de heffing worden al subsidies verstrekt, voorgefinancierd uit het Mobiliteitsfonds, waaronder AanZET (aanschaf emissievrije trucks), SPriLa (laadinfrastructuur en stationaire batterijen), SWiM (waterstoftrucks en ‑tankstations), SiLK (logistieke samenwerking) en een maatregel “CO2 meten en verbeteren”. Ook is een online TCO‑rekenhulpmiddel ontwikkeld om kosten van diesel‑ en zero‑emissie trucks te vergelijken.​

Juridisch is de Wet vrachtwagenheffing aangepast aan de herziene Europese tolrichtlijn; de Eerste Kamer heeft het wijzigingswetsvoorstel in november 2025 aangenomen en de tarieven zijn gepubliceerd. Nog te regelen zijn een aangepast Besluit vrachtwagenheffing (o.a. bewijsstukken voor tariefcategorieën), een beleidsregel boetehoogte en een handhavingsplan; publicatie wordt begin 2026 verwacht.

Bron: Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing (stand van zaken najaar 2025), nr. IENW/BSK-2025/295546, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 10 december 2025

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Stand van zaken kamerverhuurvrijstelling
Volgende artikel
Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×