• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Wijziging ZW-terugkeerpremie en premievermindering Whk

11 oktober 2021 door Annemiek Zwaan

loon tijdens ziekte

Het besluit Wfsv is op twee punten aangepast. De terugkeerpremie voor de Ziektewet (ZW) wordt per 1 januari 2024 verhoogd. Daarnaast worden de regels over de premievermindering die plaatsvindt als het UWV voor een ZW-uitkering regres neemt gewijzigd.

Grote en middelgrote werkgevers die voor de ZW eigenrisicodrager zijn en zich weer publiek bij het UWV willen verzekeren moeten een terugkeerpremie ZW betalen. Deze terugkeerpremie geldt alleen voor de individuele premiecomponent die gebaseerd is op de individuele schadelast van de werkgever. Omdat de premie voor kleine werkgevers geen individuele premiecomponent kent, betalen zij bij terugkeer altijd de sectorale premie.
Als de middelgrote of grote werkgever recent nog publiek verzekerd is geweest, wordt bekeken of de individuele premiecomponent kan worden berekend op basis van de schadelast. Dit kan als er in het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de premie wordt berekend nog publieke ZW-lasten waren. Wanneer een werkgever voor de publieke verzekering kiest en zijn schadelast niet bekend is bij UWV, is de halve sectorale premie lang niet altijd een goede afspiegeling van het risico van de werkgever. Bij gebrek aan informatie over de schadelast sluit de sectorale premie beter aan bij het gemiddelde risico dat een werkgever zal hebben op ZW-lasten.


Met ingang van 1 januari 2024 wordt de terugkeerpremie daarom verhoogd van de halve sectorale premie naar de gehele sectorale premie. Deze verhoging zorgt ervoor dat er geen premievoordeel meer valt te behalen door regelmatig te wisselen tussen de publieke verzekering en het eigenrisicodragerschap. Voor werkgevers waarvoor de individuele premie hoger uitkomt dan de sectorale premie blijft de individuele premie gelden.
Dit betekent dat ook werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2023 terugkeren naar de publieke verzekering per 1 januari 2024 de volledige sectorale premie gaan betalen. Zij kunnen bij de keuze om terug te keren rekening houden met deze verhoging. Werkgevers die per 1 januari of 1 juli 2022 overstappen naar de publieke verzekering worden niet geraakt door de aanpassing, omdat de terugkeerpremie voor hen tot maximaal 1 januari 2024 geldt.

ZW-regres en premievermindering WhK

UWV kan voor de ZW-uitkering verhaal halen op een derde die de ziekte of arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt. Als UWV de ZW-uitkering met succes verhaalt, volgt uit het Besluit Wfsv dat de door de werkgever te betalen premiecomponent voor de ZW van de Whk-premie verhoudingsgewijs naar beneden wordt bijgesteld. Als na de ZW-uitkering een WGA-uitkering volgt, wordt ook de WGA-component van de Whk-premie naar beneden bijgesteld. Omdat de premiecompensatieregelgeving, die uitging van individuele regresclaims, niet goed uitvoerbaar was, compenseert het UWV nu na het overgaan tot een claim (aansprakelijkstelling) volledig de Whk-premie. Op dat moment is waarschijnlijk nog geen vergoeding verkregen en is onduidelijk of – en hoeveel – schadevergoeding de aansprakelijkstelling oplevert. Met deze werkwijze wordt voorkomen dat werkgevers waarvoor UWV regres neemt, worden benadeeld. De door UWV gevoerde werkwijze wordt met de wijziging van dit besluit per 8 oktober 2021 in regelgeving omgezet. Daarmee is de regelgeving in lijn gebracht met de uitvoering en wordt voorkomen dat individuele werkgevers een te laag bedrag gecompenseerd krijgen in het geval van ZW-regres door UWV.

Bron: Ministerie SZW, 8 oktober 2021, Besluit van 21 september 2021 tot wijziging van het Besluit Wfsv in verband met een aanpassing in de premiestelling van de Werkhervattingskas voor werkgevers die voor ziektewetlasten het eigenrisicodragerschap beëindigen en in verband met de regeling van regres (Stb. 2021, 457).

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit met beleid hybridemismatches gepubliceerd
Volgende artikel
Franchisenemers voor concernregeling niet onder sector 19

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

speciaal vignet voor grensarbeiders; coronacrisis

Ontwikkelingen grensoverschrijdend telewerken

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft een overzicht van actuele ontwikkelingen rondom grensoverschrijdend telewerken. Het Benelux Parlement heeft een aanbeveling aangenomen om grensoverschrijdend telewerk verder te faciliteren. De aanbeveling bevat vijftien verzoeken, gericht op het bevorderen van een barrièrevrije interne arbeidsmarkt binnen de Benelux. De verzoeken liggen zowel op het gebied van de sociale zekerheid als de... lees verder

Wet DBA zzp

Internetconsultatie Zelfstandigenwet

Er is een internetconsultatie gestart over een initiatiefwetsvoorstel voor een Zelfstandigenwet.

bezorging boodschappen dienstbetrekking

Bezorgwerk onder gezag en zonder echte vervangingsvrijheid is dienstbetrekking

Ondanks aangepaste ZZP-contracten met vervangingsregeling blijft bezorgwerk voor biologische webwinkel kwalificeren als dienstbetrekking wegens werkgeversgezag en beperkte vervangingsmogelijkheden.

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Ontslagvergoeding wegens ernstig verwijtbaar handelen werkgever onbelast

Een billijke vergoeding van € 55.000 ziet op immateriële schade en verlies arbeidskracht en valt niet onder het loonbegrip.

zwaar beroep RVU

Structureel maken RVU-drempelvrijstelling in Belastingplan 2026

Staatssecretaris Van Oostenbruggen licht het opnemen van de regeling voor zware beroepen in het wetsvoorstel Belastingplan 2026 toe.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Werken in de grensstreek

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×