• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Handreiking bijtellingspercentages geactualiseerd

1 maart 2022 door Anne-Marie Noordenbos

Op het Forum Salaris is de handreiking met de bijtellingspercentages voor privégebruik auto geactualiseerd. De percentages zijn aangepast aan de wijzigingen die zijn ingaan vanaf 2022. Daarnaast is de informatie over de bijtelling na afloop van de 60-maandenperiode uitgebreid.

Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt een korting op het algemene bijtellingtarief van 22%. De korting op de bijtelling is met ingang van 1 januari 2022 verlaagd naar 6%-punt. In 2022 is de bijtelling 16%.  Ook is de zogenoemde cap verlaagd van € 40.000 naar € 35.000. De cap is het maximale deel van de cataloguswaarde waarop de korting van toepassing is. Door deze wijzigingen bedraagt de korting voor de auto van de zaak zonder CO2-uitstoot in 2022 maximaal € 2.100. De verlaagde cap geldt niet voor waterstofauto’s en auto’s met geïntegreerde zonnepanelen. Voor deze auto’s geldt een korting van 16% over de volledige cataloguswaarde.

Einde 60 maanden in de loop van het kalenderjaar

Bij dit onderwerp is de volgende informatie is toegevoegd: 

“Vanaf het moment dat de 60-maandenperiode eindigt, is het percentage van toepassing volgens de regelgeving van dat moment. Als dit in de loop van het kalenderjaar is, past u het dan geldende percentage toe voor het resterende deel van dat jaar. Per loontijdvak telt u een tijdsevenredig deel van de bijtelling bij het loon van de werknemer. Vanaf 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar gebruikt u het bijtellingspercentage dat in dat betreffende jaar geldt. 

Voorbeeld
De grondslag voor de bijtelling voor een auto met een CO2-uitstoot van meer dan 60 gram per kilometer en een datum 1e tenaamstelling van 1 februari 2016, is € 30.000. Het bijtellingspercentage is 21% tot en met februari 2021 en 25% vanaf 1 maart 2021. 

Bij een loontijdvak van een maand is de bijtelling over de eerste twee maanden € 1.050 (€ 30.000 x 21% x 2/12), dus € 525 per maand. Over de resterende maanden is de bijtelling € 6.250 ( 30.000 x 25% x 10/12), dus € 625 per maand.” 

Bron: Forum Salaris, 1 maart 2022

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Voorlopige aanslag 2022 valt volledig onder bijzonder uitstel van betaling
Volgende artikel
Klacht over berekening energiezuinigheid voor EIA is zinloos

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×