• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Handreiking bijtellingspercentages geactualiseerd

1 maart 2022 door Anne-Marie Noordenbos

Op het Forum Salaris is de handreiking met de bijtellingspercentages voor privégebruik auto geactualiseerd. De percentages zijn aangepast aan de wijzigingen die zijn ingaan vanaf 2022. Daarnaast is de informatie over de bijtelling na afloop van de 60-maandenperiode uitgebreid.

Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt een korting op het algemene bijtellingtarief van 22%. De korting op de bijtelling is met ingang van 1 januari 2022 verlaagd naar 6%-punt. In 2022 is de bijtelling 16%.  Ook is de zogenoemde cap verlaagd van € 40.000 naar € 35.000. De cap is het maximale deel van de cataloguswaarde waarop de korting van toepassing is. Door deze wijzigingen bedraagt de korting voor de auto van de zaak zonder CO2-uitstoot in 2022 maximaal € 2.100. De verlaagde cap geldt niet voor waterstofauto’s en auto’s met geïntegreerde zonnepanelen. Voor deze auto’s geldt een korting van 16% over de volledige cataloguswaarde.

Einde 60 maanden in de loop van het kalenderjaar

Bij dit onderwerp is de volgende informatie is toegevoegd: 

“Vanaf het moment dat de 60-maandenperiode eindigt, is het percentage van toepassing volgens de regelgeving van dat moment. Als dit in de loop van het kalenderjaar is, past u het dan geldende percentage toe voor het resterende deel van dat jaar. Per loontijdvak telt u een tijdsevenredig deel van de bijtelling bij het loon van de werknemer. Vanaf 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar gebruikt u het bijtellingspercentage dat in dat betreffende jaar geldt. 

Voorbeeld
De grondslag voor de bijtelling voor een auto met een CO2-uitstoot van meer dan 60 gram per kilometer en een datum 1e tenaamstelling van 1 februari 2016, is € 30.000. Het bijtellingspercentage is 21% tot en met februari 2021 en 25% vanaf 1 maart 2021. 

Bij een loontijdvak van een maand is de bijtelling over de eerste twee maanden € 1.050 (€ 30.000 x 21% x 2/12), dus € 525 per maand. Over de resterende maanden is de bijtelling € 6.250 ( 30.000 x 25% x 10/12), dus € 625 per maand.” 

Bron: Forum Salaris, 1 maart 2022

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Voorlopige aanslag 2022 valt volledig onder bijzonder uitstel van betaling
Volgende artikel
Klacht over berekening energiezuinigheid voor EIA is zinloos

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Waarde uit marktonderzoek ook bruikbaar voor BPM-grondslag

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat in gevallen waarin de BPM afhankelijk is van de handelsinkoopwaarde, de waarde uit een marktonderzoek bruikbaar kan zijn.

Herleidingsmethode voor BPM niet toegestaan

Hof Den Bosch verwerpt de zogeheten herleidingsmethode voor de berekening van de BPM.

BPM-vrijstelling voor beperkt bevoegde 50%-aandeelhouder

Als de statuten de vertegenwoordigingsbevoegdheid van een 50%-aandeelhouder beperken, is onder nadere voorwaarden de bpm vrijstelling voor buitenlandse auto’s te benutten.

Fijnstoftoeslag MRB verschuldigd als uitstootmeting mist

Ook al ontbreekt de meting van de fijnstofuitstoot van een dieselauto, dan kan toch de fijnstoftoeslag in de MRB verschuldigd zijn.

Rijd door na het laden van elektrische auto

Als een elektrische auto eenmaal is opgeladen aan een laadpaal, moet de bestuurder de auto verwijderen van het parkeervak bij het laadpunt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×