• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ondernemers niet blij met voornemen om vrijstelling bpm bestelauto’s af te schaffen

23 mei 2022 door Anne-Marie Noordenbos

bestelbus

Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verzetten zich tegen het kabinetsvoornemen om de vrijstelling van de bpm tussen 2024 en 2026 geleidelijk af te schaffen voor bestelauto’s.

De ondernemingsorganisaties zien in de plannen niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve, contraproductieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark. VNO-NCW en MKB-Nederland willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen.

Vrijstelling geleidelijk afbouwen

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal € 2,2 miljard binnen te halen en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.
In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38% stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim € 11.000 hogere aanschafprijs volgens de werkgeversorganisaties.
Een elektrische bestelwagen is op dit moment niet alleen in aanschaf een stuk duurder, maar in het dagelijkse gebruik voor grote groepen ondernemers ook nog geen volwaardig alternatief. Vooral voor ondernemers die hun bestelwagen vaak zwaar beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, is de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factor.

Diesel weer van stal

MKB-Nederland-voorzitter Vonhof waarschuwt dat in plaats van overstappen op elektrisch, ondernemers met het vervallen van de bpm-vrijstelling eerder geneigd zullen zijn oude(re) dieselbestelwagen (uit het buitenland) te kopen, omdat de bpm voor deze voertuigen veel lager ligt. Ook zal een deel langer blijven doorrijden in hun huidige diesel bestelwagen. Dat komt de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies zeker niet ten goede en maakt de klimaatwinst erg onzeker. ‘

Alternatieve oplossingen

De ondernemingsorganisaties willen zo snel mogelijk met de staatssecretarissen Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) en Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in overleg over alternatieve oplossingen om via verduurzaming van het bestelwagenpark bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen.

Bron: VNO-NCW, 23 mei 2022

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
A-G: nihil-alimentatie kan in voorhuwelijkse voorwaarden
Volgende artikel
Fiscale Verzamelwet 2023 ingediend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

woon werkverkeer

Fout Belastingdienst: miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro's te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies.

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

autobelastingen

Wijzigingen autobelastingen

Het kabinet neemt een drietal fiscale maatregelen om de transitie naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen.

driehoekstransactie

Verkoopprijs auto aan dga is grondslag btw-heffing

Hof Den Bosch oordeelt dat niet de taxatiewaarde, maar de verkoopprijs van een auto aan de dga de maatstaf van heffing voor de btw is.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×