• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Bewustzijn creëren

7 augustus 2023 door Richard Beune

WOZ

“Het overmaken van de proceskosten aan de belanghebbende maakt een belanghebbende naar verwachting meer bewust van de bezwaar- en beroepsprocedures die een no-cure-no-pay-bedrijf in naam van een belanghebbende voert”

Deze zinsnede uit het verslag van een schriftelijk overleg inzake plan van aanpak no-cure-no-pay-problematiek BPM en WOZ zette mij aan het denken. Is de staatssecretaris van Financiën werkelijk van mening dat als je een vergoeding overmaakt aan de belanghebbende hij/zij dan wel twee keer nadenkt voordat een procedure wordt gestart? De vergoeding die belanghebbende dan ontvangt, is toch de resultante van een gewonnen procedure over de vaststelling van BPM of WOZ! Het kwaad is dan toch al geschied!

Blijkbaar is er een probleem dat veel belanghebbenden zich laten bijstaan bij bezwaar en beroep tegen beschikkingen inzake BPM en WOZ. Blijkbaar worden veel van die procedures gewonnen. Dat kan natuurlijk op inhoudelijke gronden zijn. Het plan van aanpak van no-cure-no-pay-problematiek lijkt op iets anders te duiden. De vragen en antwoorden in het verslag bevestigen mijn vermoeden.

Dwangsom

Het gaat er om dat de behandeling van de bezwaren en beroepen tegen beschikkingen BPM en WOZ zo lang duren dat belanghebbenden recht hebben op een dwangsom van artikel 4: 17 Awb en een immateriële schadevergoeding wegens de lange duur van de behandeling van het bezwaar/beroep. Anders gezegd: omdat de overheid niet in staat is om tijdig en adequaat te reageren op bezwaren van belanghebbenden en (democratisch) is besloten om forfaitaire vergoedingen vast te stellen, rijzen de vergoedingen uit de pan. Daartegen moet iets gedaan worden.

Als we nou eerst er voor zorgen dat maatregelen worden getroffen om te komen tot een betere waardebepaling inzake BPM en WOZ, is er voor een belanghebbende ook geen reden meer om bezwaar te maken. In het plan van aanpak is daar wel degelijk oog voor. Het gaat er echter om dat dat probleem wordt opgepakt. Daarvoor moet een oplossing voor worden gevonden.

Het uitbetalen van vergoedingen aan een belanghebbende lost dat probleem niet op. Leeft op het ministerie van Financiën nou echt het idee dat als de vergoeding wordt overgemaakt aan de belanghebbende no-cure-no-pay zal worden uitgeroeid? Belanghebbende maakt de ontvangen vergoeding niets uit. Hij/zij is niets verschuldigd aan de gemachtigde behoudens de ontvangen vergoeding. Uiteraard zal er meer bewustzijn worden gecreëerd als de vergoeding aan belanghebbende wordt overgemaakt.

Echter op dat moment realiseert belanghebbende zich ook dat het hem/haar niets kost en dat op deze wijze een nieuwe poging kan worden ondernomen om een volgende WOZ/BPM-beschikking aan te vechten. Dat zal belanghebbende zeker overwegen als hij/zij een gegrond verklaard bezwaar/beroep heeft gekregen.

Prikkel voor de overheid

Laten we ons realiseren dat de overheid zelf het probleem heeft veroorzaakt. Te lang over bezwaren/beroep doen, wordt gesanctioneerd. Onjuiste beschikkingen uitvaardigen ook. Dat laatste was in het verleden de aanleiding om schadevergoedingen middels forfaitaire bedragen te gaan uitkeren in plaats van de (integrale) redelijke kosten. Daarmee is de prikkel voor de overheid om goed na te denken voordat een beschikking wordt uitgevaardigd weggenomen. De belanghebbende zat toen met de gebakken peren: gelijk krijgen en dan niet alle kosten vergoed krijgen. Dat is een ideale voedingsbodem voor no-cure-no-pay.

En nu is dat een probleem. Laten we hopen dat het plan van aanpak no-cure-no-pay-problematiek zal leiden tot een beter inzicht van de overheid over haar handelen. Als bij de overheid meer bewustzijn wordt gecreëerd, door dat plan, vind ik dat winst.

Richard Beune is advocaat/belastingkundige bij BeuneFaber

Filed Under: Blogs

Reageer
Vorige artikel
Opinie | Operatie 'opschonen'
Volgende artikel
Opinie | Ambivalente gedachten over latente verliezen …

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

one tier board

Blog | Je wordt genoemd

Richard Beune reageert in zijn blog op een opmerking van A-G Koopman over de kwestie over prejudiciële vragen van de Hoge Raad aan het Europees Hof van Justitie EG over de meldingsregeling van artikel 36 Invorderingswet 1990.

Opinie | Woonplaatsonderzoek begrensd

Een woonplaatsonderzoek maakt een vergaande inbreuk op de privacy van de belanghebbende. De Belastingdienst heeft een werkinstructie opgesteld en een expertisecentrum opgericht om een uniforme werkwijze bij woonplaatsonderzoeken te bevorderen. Daarin staan handvatten die in de praktijk bij een woonplaatsonderzoek kunnen worden gebruikt. Mr. Angelique Perdaems signaleert dat de werkinstructie een verbetering kan zijn, maar... lees verder

Opinie | Een betrekkelijk groote mate van frischheid

De politierechter in het strafrecht behandelt zaken van relatief eenvoudige aard en kan daardoor vaak direct ten overstaan van partijen mondeling uitspraak doen. In deze NTFR Opinie onderzoekt Michiel Hennevelt in hoeverre het fiscale procesrecht mogelijkheden biedt dit politierechtermodel te benaderen. Daarbij gaat hij in het bijzonder in op de mondelinge uitspraak in belastingzaken en... lees verder

Opinie | De nieuwe definitie van fonds voor gemene rekening

Met ingang van 2025 is de wet gewijzigd. In het nieuwe systeem, zijn personenvennootschappen niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, behalve als ze binnen de nieuwe definitie van (open) fonds voor gemene rekening vallen. De oude toetredings- en overdraagbaarheidscriterium en verhandelbaarheidscriterium zijn vervallen. Zoals vaker, geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel: er is sinds dit... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | ‘Musks fiscale kettingzaag: heimwee naar de middeleeuwen’

Ze leken zover weg, de middeleeuwen, maar ineens lijken ze weer springlevend. Techmiljardairs wanen zich ridders met koninklijke aspiraties; daarbij claimen zij goddelijke rechten en aristocratische fiscale privileges. Grootheidswaanzin verdraagt blijkbaar geen belastingheffing. In zijn NTFR Opinie gaat prof. mr. dr. Hans Gribnau in op de politieke macht die techmiljardairs steeds meer krijgen. Die macht... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×