• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Kabinet wil inhoudingen op minimumloon voor huisvesting afschaffen

7 februari 2025 door Anne-Marie Noordenbos

huisvesting seizoenswerkers

Het kabinet wil dat werkgevers geen geld meer op het minimumloon van werkenden kunnen inhouden voor de kosten van huisvesting. Op dit moment mogen werkgevers maximaal 25% van het minimumloon in rekening brengen voor huisvestingskosten. Deze regeling wordt veelal gebruikt bij huisvesting van arbeidsmigranten.

De inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting kan een verdienmodel in de hand werken waarbij arbeidsmigranten worden uitgebuit. Daarom wordt deze regeling stapsgewijs afgebouwd en op termijn afgeschaft. Zo’n 60 procent van alle daklozen in Nederland is arbeidsmigrant, zeggen vakbond CNV en het Leger des Heils.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat het belangrijk is dat werkgevers verantwoordelijkheid blijven nemen voor de huisvesting van hun werknemers. Dit kunnen zij doen door een huurcontract aan te bieden, waarbij de werknemer zelf de betaling doet, bijvoorbeeld via automatische incasso.

Verdienmodel

Uit de verkenning is duidelijk geworden dat de inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting de werkgever kan stimuleren om huisvesting te regelen voor arbeidsmigranten. Arbeidsmigranten kunnen hierdoor tot op zekere hoogte ontzorgd worden. Maar uit de verkenning volgen ook veel nadelen van de regeling. De regeling wordt soms als verdienmodel gebruikt. De huurprijs is door de inhoudingsmogelijkheid niet gemaximeerd. De inhoudingsmogelijkheid kan dan worden gebruikt om zoveel mogelijk kosten te verhalen op arbeidsmigranten. Het is niet de bedoeling om aan de hand van de inhoudingsmogelijkheid een verdienmodel in de hand te werken. Ook zorgt de inhoudingsmogelijkheid ervoor dat er toch nog een verband bestaat tussen arbeid en huur. Dit vergroot de afhankelijkheid tussen werknemer en werkgever. Zoals de Commissie Roemer aanbeveelt, is het de ambitie deze afhankelijkheid te doorbreken. Om deze redenen wil het kabinet de inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting op termijn afschaffen.

Geleidelijk afbouwen

Afschaffen van de inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting zal stapsgewijs plaats gaan vinden door het maximale inhoudingspercentage van 25% geleidelijk af te bouwen. Hierdoor gaan werkgevers geleidelijk incasso-risico lopen op huisvesting voor arbeidsmigranten. Tussentijds zullen de gevolgen hiervan gemonitord worden.

Het is belangrijk dat werkgevers verantwoordelijkheid blijven nemen voor de huisvesting van hun werknemers. Zonder inhoudingsmogelijkheid kunnen werkgevers immers nog steeds huisvesting aan hun werknemers bieden. Dit betekent concreet dat vanaf 1 januari 2026 ieder jaar het maximale inhoudingspercentage stapsgewijs met 5%-punt wordt verlaagd. Op dit moment is het maximale inhoudingspercentage 25% van het persoonlijke (bruto) Wml. Per 1 januari 2026 zal de eerste stap gezet worden en zal het maximale inhoudingspercentage verlaagd worden naar 20%. De jaren daarna zal ook steeds een 5%-punt verlaging plaatsvinden. Over vijf jaar zal dit uiteindelijk leiden tot een inhoudingspercentage van 0%, waarmee de inhoudingsmogelijkheid in 2030 zal eindigen. 

Bron: Kamerbrief over verkenning inhoudingen op het minimumloon ten behoeve van huisvesting en zorg, nr. 2025-0000025946, Ministerie SZW, 6 februari 2025

Nieuw in de Sdu webshop

Fiscaal Alert 2025

Fiscaal Alert brengt overzicht in de doolhof van talloze fiscale bepalingen, tarieven en cijfers. Dankzij de overzichtelijke presentatie vind je pijlsnel de gewenste informatie. Alle wijzigingen ten opzichte van de vorige uitgave zijn in deze nieuwe editie verwerkt tot toegankelijke overzichten, schema’s en tabellen, waar nodig voorzien van een toelichting. Alle cijfermatige veranderingen zijn verwerkt naar de stand van zaken per 1 januari van het nieuwe jaar.


Meer informatie en bestellen

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe brochure becon-uitstel 2024
Volgende artikel
Vrijstelling overdrachtsbelasting niet voor neef

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

eindhoven

KGS gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft eerder een standpunt ingenomen over het vergoeden van een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (hierna: GVVA). Geldt voor een intra-corporate transferee hetzelfde?

Paspoort USA

KGS kennismigrantenregeling

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over de aanvraag van de kennismigrantenregeling.

Flexkracht

Meer rechten voor mensen met tijdelijke contracten

Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat in het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid flexwerkers’ dat de regering heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Praktijkvoorbeelden loondienst of zelfstandig ondernemer

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft praktijkvoorbeelden gepubliceerd met een uitleg hoe een arbeidsrelatie wordt beoordeeld.

loon dga

Draagt de dga zijn steentje bij?

Het merendeel van de dga’s neemt een gebruikelijk loon in aanmerking dat past bij de wettelijke vereisten. Daarnaast gaat het realiseren van de doelen gepaard met lage uitvoerings- en administratieve lasten. Staatssecretaris Van Oostenbruggen stuurt de Tweede Kamer het rapport Evaluatie gebruikelijkloonregeling: Draagt de dga zijn steentje bij?

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Masterclass ZZP dossier – Schijnzelfstandigheid

Online cursus Werken in de grensstreek

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×