• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Belastingplan
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Standpunt maaltijd via betaalkaart

17 februari 2026 door redactie

lunch werkplek

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over de betaling van een maaltijd met een betaalkaart waarbij een maximumbedrag rechtstreeks van de rekening van de werkgever wordt afgeschreven.

Werknemers krijgen van hun werkgever een betaalkaart (fysiek dan wel in hun digitale wallet), waarmee zij maaltijden kunnen kopen. Als de werknemer afrekent met deze betaalkaart, komt een bedrag tot maximaal € 9 per dag en tot een maximum van € 90 per maand direct ten laste van de rekening van de werkgever. De betaalkaart is ook gekoppeld aan de persoonlijke betaalrekening van de werknemer; bedragen boven het maximumbedrag per dag/maand die de werkgever voor zijn rekening neemt, worden automatisch afgeschreven van de persoonlijke betaalrekening van de werknemer.

Dus stel de werknemer betaalt een maaltijd van € 15 met de betaalkaart, dan wordt de eerste € 9 van de rekening van de werkgever afgeschreven en het restant van € 6 wordt afgeschreven van de persoonlijke bankrekening van de werknemer. Als de werknemer op een dag minder dan € 9 besteedt, dan blijft het restant voor die maand beschikbaar. Als aan het einde van de maand niet de hele € 90 is besteed, dan vervalt het restant.

De werknemer kan met de betaalkaart uitsluitend betalingen doen:

  1. in de bedrijfskantine op de werkplek (maaltijden worden verzorgd door een externe cateraar);
  2. bij alle restaurants, broodjeszaken en andere eetgelegenheden met een specifieke code op het kassa-systeem die digitaal betalen mogelijk maakt (hiervoor zijn geen aparte afspraken gemaakt tussen de werkgever en degene die de producten verkoopt aan de werknemer); en
  3. bij een bezorgplatform aangesloten restaurants (bij deze restaurants geldt doorgaans een minimale prijs per order van rond de € 20).

De prijs van de producten in de bedrijfskantine op de werkplek is gelijk aan de waarde in het economische verkeer. De werkplek voldoet aan de definitie van artikel 1.2, eerste lid, onderdeel f, van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011.

Vragen

  1. Is sprake van een verstrekking van een maaltijd door de werkgever op de werkplek ingeval de werknemer de betaalkaart gebruikt om een maaltijd te kopen in de bedrijfskantine?
  2. Is sprake van een verstrekking van een maaltijd door de werkgever op de werkplek ingeval de werknemer de betaalkaart gebruikt voor het bestellen van een maaltijd via het bezorgplatform én de maaltijd laat bezorgen op de werkplek?

Antwoorden

  1. Nee, de betalingen met de betaalkaart vormen geen verstrekking van een maaltijd door de werkgever op de werkplek. De vergoedingen van de werkgever vormen loon in geld. Het voor een maaltijd betaalde bedrag dient tot maximaal € 9 tot het loon te worden gerekend.
  2. Idem

Bron: Belastingdienst, 16 februari 2026

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Standpunt stemrechtvereiste aandelenfusie bij opvolgende juridische splitsing
Volgende artikel
Kamervragen nieuwe fiscale regeling medewerkersparticipatie bij startups en scale-ups

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagen verblijfskosten eigen rijders

Gebruikelijk loon terecht via loonheffing nageheven

Hof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat de inspecteur het niet in de inkomstenbelasting gecorrigeerde gebruikelijk loon alsnog via de loonheffingen mag naheffen. De vergrijpboete wordt wel verlaagd van € 6.027 naar € 1.500.

payrollbedrijven

Internetconsultatie over aanvullende eisen voor uitlenen personeel

Het kabinet wil de eisen voor bedrijven die personeel uitlenen uitbreiden. Onder de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) wordt gelijkwaardige beloning een voorwaarde voor het verkrijgen en behouden van een toelating. De wijziging is in internetconsultatie gegaan en moet naar verwachting op 1 juli 2027 ingaan.

Afkoop aandelenrecht uit 2003 van € 1,9 miljoen niet belast in 2017

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat een betaling van bijna € 1,9 miljoen ziet op aandelenrechten die al in 2003 tot en met 2005 onvoorwaardelijk zijn geworden. De betaling is daarom niet in 2017 belast als inkomen uit werk en woning.

arbeidsrecht

Een op zes grotere familiebedrijven deelt eigendom met medewerkers

Medewerkersparticipatie wint terrein bij grotere Nederlandse familiebedrijven. Een op de zes laat medewerkers inmiddels delen in het eigendom, terwijl bijna een kwart van de bedrijven zonder regeling overweegt participatie voor topmanagement en sleutelfiguren in te voeren.

dga-salaris

Standpunt ‘Gebruikelijk loon niet reële overeenkomst van opdracht bij toepassing doorbetaaldloonregeling’ aangepast

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een (evidente) fout in het standpunt ‘Gebruikelijk loon niet reële overeenkomst van opdracht bij toepassing doorbetaaldloonregeling’ gecorrigeerd. Het betreft de alinea onder ‘Let op’. De tekst hiervan is in overeenstemming gebracht met de beoogde situatie waarop de attendering ziet.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Pitstop Actualiteiten Loonheffing

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

AGENDA

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk | PE Accreditatie

Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Online cursus BTW, factuurvereisten en ViDA | PE Accreditatie

Masterclass Btw-processen in SAP S/4HANA | PE Accreditatie

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag!  | PE Accreditatie

Basiscursus Estate planning | PE Accreditatie

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Estate Planning | PE Accreditatie

Webinar Fiscale wijzigingen 2027 | PE Accreditatie

Online cursus Btw-aangifte | PE Accreditatie

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

 

×