• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Evaluatie opting-in regeling prostitutiebranche

24 november 2014 door Jelle Berghuis

De staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van de door de Belastingdienst gehouden evaluatie van de opting-in regeling in de prostitutiebranche. De uitkomsten van dit onderzoek geven aan dat de opting-in regeling kan worden voortgezet. Wel zal de voorlichting, het toezicht en de handhaving door de overheid verder worden ontwikkeld, daar waar mogelijk in samenwerking met het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC-verband).

Met de toepassing van de Opting-in regeling is tegemoetgekomen aan de wens vanuit de branche om de gewenste zelfstandigheid toe te passen, daar waar loondienst opportuun zou zijn. Als de exploitant een overeenkomst heeft gesloten met de Belastingdienst en het voorwaardenpakket heeft geaccepteerd, is de sekswerker niet in loondienst.

 

Duidelijke arbeidsverhoudingen

De Opting-in regeling houdt in dat de exploitanten de, volledig aan de klant in rekening gebrachte, omzetbelasting afdragen aan de Belastingdienst. En de exploitanten houden de loonbelasting voor de sekswerkers in en dragen ook deze af aan de Belastingdienst. Hiertoe houden zij een goede administratie bij. Aan het uitgangspunt dat de arbeidsverhoudingen verduidelijkt dienden te worden is bij deze voldaan.

 

Meer zelfstandigheid

Het andere uitgangspunt is geweest dat de sekswerkers meer zelfstandigheid zouden moeten krijgen bij het werken volgens de Opting-in regeling bij een exploitant. Het is de vraag of dit is bereikt met deze regeling. Veel sekswerkers blijken slecht op de hoogte te zijn van hun arbeidsvoorwaarden in het licht van de Opting-in regeling en zijn veelal onbekend met de voorwaarden waar de exploitant aan moet voldoen en hiermee met de voor- en nadelen van de Opting-in. De voorlichting hierover wordt als gebrekkig ervaren. De sekswerkers ervaren het feit dat het de exploitant is die kiest voor Opting-in of loondienst als een gebrek aan keuzemogelijkheid voor hen. Daarnaast wordt het percentage dat de sekswerker van de verdiensten aan de exploitant afdraagt door de sekswerkers benoemd als een factor die een schijnzelfstandigheid bewerkstelligt. De betrokkenheid van de exploitant bij de dienstverlening wordt, volgens hen, hiermee in de hand gewerkt. De sekswerkers ervaren niet dat op deze wijze er een meer zelfstandige en onafhankelijke positie voor hen is gecreëerd. Mede hierdoor, maar ook door het ervaren gebrek aan toezicht, verkiest naar de mening van de geïnterviewde sekswerkers en exploitanten een deel van de sekswerkers en exploitanten het om in de illegaliteit te werken en hierdoor onder andere belastingheffing te ontlopen. Het blijven geven van voorlichting, naast het integraal inzetten van handhaving en toezicht is in deze branche zeer gewenst.

 

Toezicht

De Opting-in regeling is hiermee een regeling die belastingtechnisch prima ingezet kan worden in deze bijzondere branche, daar waar de gepresenteerde werkelijkheid en feiten vaak ver van elkaar vandaan liggen, mits er gehandhaafd wordt. Tevens blijkt uit de reacties op deze regeling vooral dat er een alom gedeelde oproep aan de overheid is om toezicht. Toezicht gericht op de branche om illegaliteit een halt toe te roepen.

 

Uniform vergunningenstelsel

Het uniform vergunningstelsel dat nu ontwikkeld wordt in het kader van het Wetsvoorstel Regulering Prostitutie en bestrijding van misstanden seksbranche, met strengere eisen voor de exploitanten, maakt dat het gewenste toezicht en handhaving in het vergunde deel van de prostitutiebranche eenvoudiger ingezet kan worden. Dit zal naar verwachting een bijdrage leveren aan het verbeteren van de positie van de sekswerkers die werken volgens de Opting-in regeling.

Kortom het verdient aanbeveling om de Opting-in regeling voort te zetten in de toekomst. Daarnaast verdient het aanbeveling om tevens de mogelijkheden van toezicht en handhaving en voorlichting van de overheid als geheel verder te ontwikkelen, daar waar mogelijk binnen RIEC verband.

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Fiscus mag premies heffen over Belgisch pensioen
Volgende artikel
Executeur levenslang aansprakelijk voor erfbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Wettelijke rente over terugbetaalde ontslagvergoeding is negatief loon

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die de man moet betalen bij de terugbetaling van een ontslagvergoeding kwalificeert als negatief loon. De proceskostenvergoeding die hij aan zijn werkgever betaalt, hoort daar niet bij. Ook kan hij de ingehouden loonheffing niet in 2015 verrekenen.

renseigneringsverplichting

CNV wil fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing

Het kabinet moet snel inzetten op een fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing, nu er duizenden banen op de tocht staan, zo dringt CNV aan.

30%-regeling

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling.

binnenhof renovatie schijnzelfstandigheid

Geen meldingen van schijnzelfstandigheid bij renovatie Binnenhof bij RVB

Minister Keijzer reageert op Kamervragen over signalen van mogelijke schijnzelfstandigheid bij de renovatie van het Binnenhof.

Beoordeling ‘substantieel werk’ bij grensarbeid strikt op 25%-norm

De Hoge Raad oordeelt dat bij grensarbeid alleen arbeidstijd en/of loon meetellen voor de 25%-norm om te bepalen of iemand substantieel in de woonstaat werkt. Andere omstandigheden mogen niet meewegen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×