• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

127% loonbelasting over excessieve vertrekvergoeding

7 juni 2012 door Jelle Berghuis

De belasting die een werkgever moet betalen over excessieve vertrekvergoedingen wordt volgens de Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 verhoogd van 30 naar 75 procent. Hierdoor moet er straks in totaal 127% loonbelasting betaald worden over het overmatige deel van de vergoeding.

De memorie van toelichting op het wetsvoorstel geeft weinig opheldering over de forse belastingverhoging. Hierin staat slechts dat deze plaatsvindt om buitensporige vertrekvergoedingen tegen te gaan. Een werkgever betaalt deze ‘pseudo-eindheffing’ van 75 procent overigens alleen als het toetsloon meer is dan € 531.000 en de vertrekvergoeding hoger is dan het toetsloon. Het gaat om een pseudo-eindheffing omdat de heffing wordt geheven naast de loonheffing bij de betrokken werknemer (52%). Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, bedraagt de totale loonbelasting over het bovenmatige deel van de ontslagvergoeding hierdoor niet minder dan 127%.

In het advies dat de Raad van State heeft opgesteld over het wetsvoorstel wordt de vraag opgeworpen over de noodzakelijkheid van deze regeling, aangezien de opbrengst hiervan met ingang van 2014 op nihil wordt begroot. Ook wijst de Afdeling advisering erop dat de maatregel niet kan bijdragen aan een ontmoediging van al overeengekomen vertrekvergoedingen, tenzij de werknemer afziet van het excessieve deel van de vergoeding. De Raad van State adviseert dan ook om de verhoging van deze werkgeversheffing nader te onderbouwen.

Meer informatie: Wanneer is sprake van bovenmatige vertrekvergoeding?

Wet: artikel 32bb Wet LB 1964

Meer informatie: Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Flex-bv door Eerste Kamer afgedaan als hamerstuk
Volgende artikel
Lagere boete voor aangifteverzuim door slapende bv

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Wettelijke rente over terugbetaalde ontslagvergoeding is negatief loon

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die de man moet betalen bij de terugbetaling van een ontslagvergoeding kwalificeert als negatief loon. De proceskostenvergoeding die hij aan zijn werkgever betaalt, hoort daar niet bij. Ook kan hij de ingehouden loonheffing niet in 2015 verrekenen.

renseigneringsverplichting

CNV wil fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing

Het kabinet moet snel inzetten op een fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing, nu er duizenden banen op de tocht staan, zo dringt CNV aan.

30%-regeling

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling.

binnenhof renovatie schijnzelfstandigheid

Geen meldingen van schijnzelfstandigheid bij renovatie Binnenhof bij RVB

Minister Keijzer reageert op Kamervragen over signalen van mogelijke schijnzelfstandigheid bij de renovatie van het Binnenhof.

Beoordeling ‘substantieel werk’ bij grensarbeid strikt op 25%-norm

De Hoge Raad oordeelt dat bij grensarbeid alleen arbeidstijd en/of loon meetellen voor de 25%-norm om te bepalen of iemand substantieel in de woonstaat werkt. Andere omstandigheden mogen niet meewegen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×