• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscale administratieplicht: simpele administratie kan nog steeds acceptabel zijn

12 januari 2016 door Tanja Verstelle

Voor de Belastingdienst is het van belang dat de administratie juist is en als basis kan dienen voor de winstberekening. Om ervoor te zorgen dat dit het geval is, heeft iedere ondernemer een administratieplicht. Voldoet men niet aan deze verplichting, dan mag de inspecteur zelf de winst berekenen. Hij moet in dat geval wel aannemelijk maken dat de administratie niet aan de wettelijke voorwaarden voldoet.

Administratieplicht
De administratie van bedrijven/ondernemers is voor de fiscus essentieel bij de controle van de belastingaangiften. Daarom moet ook de kleinere ondernemer de bedrijfsadministratie zodanig voeren dat te allen tijde zijn rechten en verplichtingen en de gegevens die van belang zijn voor de heffing van belasting, hieruit duidelijk blijken. Met het begrip ‘te allen tijde’ wordt bedoeld dat de administratie continu, dus zowel voor voorgaande jaren als voor het lopende jaar, moet voldoen aan de wettelijke eisen. In principe moet de administratie dus zijn bijgewerkt. Het maakt hierbij niet uit of activiteiten strafbaar zijn. Een coffeeshophouder bijvoorbeeld moet ook een inkoop- en voorraadadministratie voeren van de ingekochte softdrugs.

Begrip administratie

Het begrip administratie moet ruim worden opgevat. Het gaat dus niet alleen om het vastleggen van de financiële gegevens in de boekhouding. Het heeft namelijk ook betrekking op het vastleggen van bestuurs- en beheersdaden, op de interne organisatie in het algemeen, op het interne en externe berichtenverkeer en alles wat daarmee te maken heeft. Als hoofdregel geldt dat elk gegeven dat eenmaal in het kader van de bedrijfsvoering is verzonden, ontvangen of intern is vastgelegd, onder de fiscale administratie- en bewaarplicht valt.

Inrichting administratie

In principe is de ondernemer verder vrij bij de inrichting van zijn administratie. Toch worden nog verdere eisen expliciet in de wet genoemd:

  • De administratie moet gedurende zeven jaar (bij onroerende zaken tien jaar) worden bewaard;
  • De administratie moet voldoen aan eisen die in andere belastingwetten worden gesteld;
  • Verder moet de administratie zijn ingericht:
    • naar de eisen van het bedrijf (of beroep of werkzaamheid). Deze eis ziet vooral op de volledigheid van de gegevens, die controle op juistheid mogelijk moeten maken. De eisen voor een glazenwasser of taxichauffeur zijn anders dan voor een multinational. Een simpele administratie kan acceptabel zijn, als die alle essentiële gegevens bevat. Voor de taxichauffeur bijvoorbeeld is de rittenadministratie essentieel. Voor een glazenwasser bleken dat de waskaarten;
    • op zodanige manier dat controle binnen een redelijke termijn mogelijk is. Zo nodig moet de administratieplichtige bovendien de inspecteur uitleg geven en wegwijs maken.

 

De inspecteur kan de belastingplichtige niet dwingen tot een bepaalde methode van boekhouden. Dat zou namelijk in strijd zijn met het evenredigheidsbeginsel. Dat betekent bijvoorbeeld dat de inspecteur niet mag eisen dat een bepaald softwareprogramma wordt gebruikt. Wel mag hij eventueel een kleine bewerking vragen om snellere inzage en controle te bereiken.

Overbrenging/conversie gegevens

Gegevens mogen in beginsel worden overgebracht naar een andere gegevensdrager. De in de wet genoemde uitzondering hierop is de op papier gestelde balans en staat van baten en lasten. Voorwaarde bij overdracht is dat de gegevens juist en volledig en controleerbaar blijven. Verdichting mag dus niet (zie bijv: hof Arnhem-Leeuwarden augustus 2015). Het is voor risico van de ondernemer als bijvoorbeeld ten gevolge van computerproblemen of brand gegevens verloren gaan.

Onder invloed van de voortschrijdende digitalisering lijken de eisen te veranderen. Papieren kassabonnen hoeven niet bewaard te worden als deze ook digitaal beschikbaar zijn (zie brief Staatssecretaris). Het geduld met kassasystemen die detailgegevens overschrijven lijkt echter voorbij. Zo waren A-G en hof nog bereid hiermee rekening te houden, maar oordeelde de Hoge Raad afgelopen juni dat detailgegevens (elektronisch) bewaard moeten worden, tenzij de relevante informatie duidelijk op andere wijze uit de administratie blijkt. Het hof had dat laatste onvoldoende onderzocht. De Hoge Raad heeft de zaak verwezen naar gerechtshof ’s-Hertogenbosch.

Deze zaak uit juni heeft tot gevolg gehad dat kassaproducenten reclame maken voor “goedgekeurde kassa’s”. Het lijkt handig voor softwareleveranciers, kassabouwers en hun klanten als de Belastingdienst betrokken is bij het opstellen van een keurmerk waaraan een digitale kassa of gegevensuitwisseling met de fiscus moet voldoen. Betekent dat vroeger of later niet toch het einde van de vrijheid van inrichting van de administratie? Nee, de formulering van de Hoge Raad lijkt nog steeds genoeg ruimte te laten voor een eigen invulling.

Administratie verwerpen

Van belang is dat de Belastingdienst ervan uit kan gaan dat de administratie juist is en dus kan fungeren als grondslag voor de winstberekening. Is dat niet het geval, dan kan de fiscus de administratie opzij schuiven en daarmee verwerpen. Hij zal dan zelf een winstberekening maken. Een ondernemer kan in dat geval te maken krijgen met een informatiebeschikking, eventuele omkering van de bewijslast en zelfs strafbaarstelling. Kleine gebreken vormen geen omkering van de bewijslast.

Wet: artikel 52 AWR

Filed Under: Formeel belastingrecht, IB-ondernemer, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Overzicht fiscale kwalificatie buitenlandse socialezekerheidsstelsels
Volgende artikel
Geen excuus voor achterwege laten vpb-aangifte

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

douane aanpak accijnsfraude

Vernietiging van utb brengt niet mee dat daaraan ten grondslag liggende douaneschuld is vernietigd

De Hoge Raad bevestigt dat het vernietigen van een uitnodiging tot betaling (utb) niet leidt tot het vervallen van de onderliggende douaneschuld. De inspecteur mag nieuwe utb’s uitreiken, mits procedurele regels worden gevolgd. Het rechtszekerheidsbeginsel blijft intact. Wel wordt een beperkte schadevergoeding toegekend wegens overschrijding van de redelijke termijn.

boete inkeer

Hof laat aanslag staan door interne compensatie bij vergeten ab-inkomen

Gerechtshof Amsterdam laat aanslag staan met interne compensatie. Hoewel de inspecteur het box 1-inkomen foutief hoger instelde, bleef de totale belastingaanslag staan omdat de belastingplichtige ruim € 1 miljoen aan ab-inkomen had verzwegen. Een belangrijk precedent voor interne compensatie in belastingrecht.

online aangifte erfbelasting

Jaarplan Belastingdienst 2026

Het versterken van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, het klaarmaken van de Belastingdienst voor de toekomst en het herstellen van fouten uit het verleden. Dat is de koers van de Belastingdienst voor de komende jaren schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief.

deadline 30 september

Verzuimboete vervalt bij avas door zware psychische problematiek

Rechtbank Noord-Nederland vernietigt verzuimboete omdat eiseres door ernstige verslavings- en psychische problematiek niet in staat was om aangifte te doen. Ondanks hulpvraag kon zij de aangifte niet tijdig indienen.

voorlopige aanslag 2021

Voorlopige aanslagen 2026: betaal ná de dagtekening

In december 2025 ontvangen klanten mogelijk de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2026 of andere aanslagen, met een dagtekening in januari 2026. De Belastingdienst wijst erop deze aanslagen pas ná de dagtekening te betalen. Bij eerdere betaling kan de Belastingdienst de bedragen terugstorten. Ook adviseert de Belastingdienst de gegevens van de voorlopige aanslag van klanten goed te... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Opleidingen

Online cursus afwaarderen & kwijtschelden van vorderingen

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×