• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingdienst is geen doorgeefluik voor de politie

27 november 2014 door Remco Latour

Overheidsinstanties kunnen onderling gegevens inwisselen over Nederlandse burgers. Daarbij zijn zij wel gebonden aan strenge regels en wettelijke voorschriften. De Belastingdienst kan daardoor niet zomaar informatie verstrekken aan bijvoorbeeld de politie.

Persoonsgegevens

De medewerkers van de Belastingdienst krijgen uit hoofde van hun werkzaamheden nogal wat persoonlijke informatie van de belastingplichtigen te zien. Met deze informatie moeten zij zorgvuldig omspringen. In beginsel is de Belastingdienst gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Hierdoor mag niemand gegevens over de persoon of zaken van een ander die hij komt te weten bij het uitvoeren van de belastingwet verder bekend maken dan nodig is voor de uitvoering (inclusief invordering) van de belastingwetten.

 

Uitzondering geheimhoudingsplicht

De genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet als:

  • een wettelijk voorschrift de medewerker verplicht de gegevens bekend te maken. Een voorbeeld hiervan is het vorderingsrecht van de officier van justitie;
  • bij ministeriële regeling is bepaald dat bekendmaking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak van een bestuursorgaan (bijvoorbeeld de AIVD); of
  • het gaat om het bekend maken van gegevens aan degene op wie deze gegevens betrekking hebben, echter voor zover deze gegevens door of namens deze persoon zijn verstrekt.

Bovendien kan de minister van Financiën ontheffing verlenen van de geheimhoudingsplicht. In antwoord op Kamervragen hebben de minister van Veiligheid en Justitie en de staatssecretaris van Financiën uitgelegd dat de convenanten die eerder dit jaar waren afgesloten met de AIVD en de politie onder de uitzonderingen op de geheimhoudingsplicht vielen.

 

ANPR-camera’s

Een paar Kamerleden hebben diverse vragen gesteld over het verstrekken door de fiscus van gegevens die zijn verkregen via de Automatic NumberPlate Recognition-camera’s (ANPR-camera’s) aan de politie. De minister en de staatssecretaris wezen erop dat de Belastingdienst medegebruik maakt van de politiecamera’s om foto’s te maken. De beelden die de fiscus maakt worden direct en zonder opslag in een politieomgeving gezonden naar de Belastingdienst. Daarbij slaat de fiscus alleen fiscaal relevante informatie op. De fiscus bewaart überhaupt geen gegevens speciaal voor andere overheidsinstanties. De informatie moet ook van belang zijn voor de convenantpartners, wil de Belastingdienst hen deze informatie verstrekken. Bovendien is informatieverstrekking slechts toegestaan voor zover nodig voor het gezamenlijk optreden binnen de samenwerkingsverbanden. Overigens is het niet de politie, maar de officier van justitie die onder voorwaarden gegevens kan vorderen van de Belastingdienst.

 

Toetsing en toezicht

Voordat persoonsgegevens kunnen worden verwerkt, moet de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking toetsen of is voldaan aan waarborgen als noodzakelijkheid en proportionaliteit. Daarnaast moet een overheidsinstantie zich realiseren dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP) toezicht houdt op de handhaving van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De verplichtingen uit hoofde van de Wbp bij het verwerken van persoonsgegevens gelden namelijk ook voor de fiscus. Het CBP kan als toezichthouder proactief optreden of achteraf controleren naar aanleiding van klachten van burgers.

 

Inwinnen van gegevens door fiscus

De Kamerleden vroegen ook of de fiscus per individueel geval vaststelt of sprake is van noodzakelijke gegevensinwinning. De bewindslieden antwoordden als volgt. De inspecteur maakt bij de behandeling van een bepaald dossier een afweging over de noodzaak om gegevens in te winnen bij derden, inclusief andere overheidsinstanties. Op basis van deze gegevens neemt hij een beschikking, waarin hij zijn beslissing moet motiveren met verwijzing naar de ingewonnen en gebruikte gegevens en stukken. Hierdoor kan de rechter de afweging van de inspecteur toetsen als de belanghebbende in beroep gaat tegen deze beschikking.

 

Verzuimvorm bij inwisseling van gegevens

De bewindslieden stelden eveneens dat de uitwisseling van gegevens de rechtspositie van burgers ongewijzigd laat. Blijkt dat de overheid bij het voorbereidend onderzoek een niet te herstellen vormverzuim heeft begaan, waarvan de rechtsgevolgen niet uit de wet blijken, dan kan de rechter bepalen dat:

  • de hoogte van de straf in verhouding tot de ernst van het verzuim zal worden verlaagd als hierdoor het nadeel, dat is veroorzaakt door het verzuim, is te compenseren;
  • de resultaten van het onderzoek die door het verzuim zijn verkregen, niet mogen bijdragen aan het bewijs van het tenlastegelegde feit; of
  • dat het openbaar ministerie niet-ontvankelijk is als door het verzuim geen sprake kan zijn van een behandeling van de zaak die voldoet aan de beginselen van een behoorlijke procesorde.

Bij de toepassing van deze bepaling houdt de rechter rekening met het belang dat het geschonden voorschrift dient, de ernst van het verzuim en het nadeel dat daardoor is veroorzaakt.

 

Wet: artikelen 55 en 67 AWR

Uitvoeringsregeling: artikel 43c Uitv.reg. AWR

Meer informatie: ministerie van Financiën, 21 november 2014, DGB/2014/6042 en DGB/2014/6097

Filed Under: Formeel belastingrecht, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Btw-grondslag afhankelijk van contractuele verhoudingen
Volgende artikel
Geen fiscaal terugwerkende kracht vernietiging ab-verkoop

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Werk-productieplan MKB 2025-2

De Belastingdienst heeft het Werk-/Productieplan MKB gepubliceerd.

luxemburg

Informatiebeschikking over Luxemburgse bankrekeningen terecht

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de inspecteur de informatiebeschikking terecht heeft opgelegd voor de jaren 2008-2014. Voor de jaren 2015-2018 vervalt de beschikking omdat inmiddels aanslagen zijn opgelegd. De man moet alsnog binnen zes weken de gevraagde informatie over Luxemburgse bankrekeningen verstrekken.

Hof moet ontvankelijkheid hoger beroep aftrek zorgkosten partner opnieuw beoordelen

De Hoge Raad oordeelt dat het hof het hoger beroep van een vrouw ten onrechte heeft afgewezen wegens het ontbreken van een volmacht. Het hof moet opnieuw onderzoeken of de vrouw zelf hoger beroep mocht instellen tegen de aanslag van haar ex-echtgenoot.

contant geld

Negatieve kas en contante stortingen rechtvaardigen navordering en boeten

Het Hof ’s-Hertogenbosch bevestigt dat de inspecteur terecht navorderingsaanslagen en vergrijpboeten heeft opgelegd aan een ondernemer met negatieve kasstanden en contante stortingen zonder bekende herkomst over 2011 en 2012. De man deed niet de vereiste aangiften en de bewijslast mag worden omgekeerd. Wel ontvangt hij 4.000 euro immateriële schadevergoeding wegens overschrijding van de redelijke termijn.

schuld aansprakelijkheid beestuurder

Internetconsultatie evaluatierapport Wet homologatie onderhands akkoord

Het ministerie van Justitie en Veiligheid is een internetconsultatie gestart over het evalutatierapport Wet homologatie onderhands akkoord.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×