• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen MRB-vrijstelling voor vrijwillig gehandicaptenvervoer

14 april 2020 door Remco Latour

bestelbus

Hoewel voor personenauto’s die men gebruikt voor betaald taxivervoer een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting geldt, is dat in principe niet het geval voor vrijwillig personenvervoer.

Afwijkende tarief bestelauto ondernemers

Als een onderneming in het kader van zijn bedrijf een of meer auto’s gebruikt, krijgt hij misschien te maken met andere tarieven motorrijtuigenbelastingen (MRB) dan particulieren. Om te beginnen is het tarief voor bestelauto’s lager als een ondernemer ze gebruikt voor zijn bedrijf. Tenminste, als de bestelauto een gewicht heeft van 900 kg of meer, maar dat is wel gebruikelijk. Een particulier moet bijvoorbeeld in beginsel € 341 per tijdvak betalen voor een bestelauto van 3.000 kg, een ondernemer slechts € 178,75. Hierbij zijn brandstof- en fijnstoftoeslagen nog buiten beschouwing gelaten.

Vrachtauto’s

Sommige voertuigen worden praktisch alleen door bedrijven gebruikt en niet door particulieren. Bijvoorbeeld vrachtauto’s, waarvoor afzonderlijke tarieven gelden in de motorrijtuigenbelasting. Het tarief is afhankelijk van onder meer de aanwezigheid van een koppelinrichting, luchtvering, aantal assen en natuurlijk het gewicht.

Autobussen en rijdende winkels

Ook autobussen hebben hun eigen tarief. Een autobus die is bestemd voor openbaar vervoer en op LPG of aardgas rijdt, is echter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Daarnaast geldt een afzonderlijke regeling voor de zogeheten rijdende winkels geldt. Rijdende winkels komen echter tegenwoordig nog maar zelden voor.

Kwarttarief

Ondernemers hoeven maar een kwart van het desbetreffende tarief voor een personen-, bestel- of een vrachtauto te betalen als zij beschikken over een kenteken waaruit blijkt dat:

  • hij een kermis- of circusexploitant is en het voertuig gebruikt voor het vervoer van kermis- of circusbenodigdheden; of
  • het voertuig is ingericht als werktuig of als werkplaats.

Vrijstellingen

Voor motorrijtuigen die door hun inrichting speciaal zijn ingericht voor bepaalde vormen van gebruik en qua uiterlijk ook als zodanig herkenbaar zijn, geldt een vrijstelling van MRB. Daarbij valt te denken aan (dieren)ambulances, lijkwagens, politieauto’s, brandweerwagens, vuilniswagens en dergelijke. Voor ondernemers is meer van belang dat voor  en auto’s die minstens veertig jaar geleden voor het eerst zijn gebruikt eveneens een vrijstelling geldt. De vrijstelling voor oude auto’s geldt echter niet voor bedrijfsmatig gebruikte vrachtauto’s en autobussen.

Taxi’s zijn niet gratis

Verder geldt nog een vrijstelling van MRB voor auto’s die als personenvervoer in een taxibedrijf dienen. Daarbij is van belang dat de kentekenhouder voor de btw als ondernemer kwalificeert. Zo meende een organisatie in een zaak voor Hof Amsterdam recht te hebben op de vrijstelling voor taxi’s. Het hof oordeelde echter dat de organisatie geen btw-ondernemer was. Zij vervoerde namelijk gratis gehandicapten. Daardoor nam zij niet deel aan het economische verkeer en was zij geen btw-ondernemer. Hierdoor stond de MRB-vrijstelling niet voor haar open.

Wet: art. 23, 24, 24b, 25a, 25b, 25c, 30 en 72 Wet MRB 1994

Bron: Gerechtshof Amsterdam 31 maart 2020 (gepubliceerd 8 april 2020), ECLI:NL:GHAMS:2020:988, 18/00550

Filed Under: Auto, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Licht garagehouder in over verlengde schorsing
Volgende artikel
Vier auto’s, één beroep, één kostenvergoeding

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×