• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Geen MRB-vrijstelling voor vrijwillig gehandicaptenvervoer

14 april 2020 door Remco Latour

Hoewel voor personenauto’s die men gebruikt voor betaald taxivervoer een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting geldt, is dat in principe niet het geval voor vrijwillig personenvervoer.

Afwijkende tarief bestelauto ondernemers

Als een onderneming in het kader van zijn bedrijf een of meer auto’s gebruikt, krijgt hij misschien te maken met andere tarieven motorrijtuigenbelastingen (MRB) dan particulieren. Om te beginnen is het tarief voor bestelauto’s lager als een ondernemer ze gebruikt voor zijn bedrijf. Tenminste, als de bestelauto een gewicht heeft van 900 kg of meer, maar dat is wel gebruikelijk. Een particulier moet bijvoorbeeld in beginsel € 341 per tijdvak betalen voor een bestelauto van 3.000 kg, een ondernemer slechts € 178,75. Hierbij zijn brandstof- en fijnstoftoeslagen nog buiten beschouwing gelaten.

Vrachtauto’s

Sommige voertuigen worden praktisch alleen door bedrijven gebruikt en niet door particulieren. Bijvoorbeeld vrachtauto’s, waarvoor afzonderlijke tarieven gelden in de motorrijtuigenbelasting. Het tarief is afhankelijk van onder meer de aanwezigheid van een koppelinrichting, luchtvering, aantal assen en natuurlijk het gewicht.

Autobussen en rijdende winkels

Ook autobussen hebben hun eigen tarief. Een autobus die is bestemd voor openbaar vervoer en op LPG of aardgas rijdt, is echter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Daarnaast geldt een afzonderlijke regeling voor de zogeheten rijdende winkels geldt. Rijdende winkels komen echter tegenwoordig nog maar zelden voor.

Kwarttarief

Ondernemers hoeven maar een kwart van het desbetreffende tarief voor een personen-, bestel- of een vrachtauto te betalen als zij beschikken over een kenteken waaruit blijkt dat:

  • hij een kermis- of circusexploitant is en het voertuig gebruikt voor het vervoer van kermis- of circusbenodigdheden; of
  • het voertuig is ingericht als werktuig of als werkplaats.

Vrijstellingen

Voor motorrijtuigen die door hun inrichting speciaal zijn ingericht voor bepaalde vormen van gebruik en qua uiterlijk ook als zodanig herkenbaar zijn, geldt een vrijstelling van MRB. Daarbij valt te denken aan (dieren)ambulances, lijkwagens, politieauto’s, brandweerwagens, vuilniswagens en dergelijke. Voor ondernemers is meer van belang dat voor  en auto’s die minstens veertig jaar geleden voor het eerst zijn gebruikt eveneens een vrijstelling geldt. De vrijstelling voor oude auto’s geldt echter niet voor bedrijfsmatig gebruikte vrachtauto’s en autobussen.

Taxi’s zijn niet gratis

Verder geldt nog een vrijstelling van MRB voor auto’s die als personenvervoer in een taxibedrijf dienen. Daarbij is van belang dat de kentekenhouder voor de btw als ondernemer kwalificeert. Zo meende een organisatie in een zaak voor Hof Amsterdam recht te hebben op de vrijstelling voor taxi’s. Het hof oordeelde echter dat de organisatie geen btw-ondernemer was. Zij vervoerde namelijk gratis gehandicapten. Daardoor nam zij niet deel aan het economische verkeer en was zij geen btw-ondernemer. Hierdoor stond de MRB-vrijstelling niet voor haar open.

Wet: art. 23, 24, 24b, 25a, 25b, 25c, 30 en 72 Wet MRB 1994

Bron: Gerechtshof Amsterdam 31 maart 2020 (gepubliceerd 8 april 2020), ECLI:NL:GHAMS:2020:988, 18/00550

Filed Under: Auto, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Licht garagehouder in over verlengde schorsing
Volgende artikel
Vier auto’s, één beroep, één kostenvergoeding

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Waarde uit marktonderzoek ook bruikbaar voor BPM-grondslag

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat in gevallen waarin de BPM afhankelijk is van de handelsinkoopwaarde, de waarde uit een marktonderzoek bruikbaar kan zijn.

Herleidingsmethode voor BPM niet toegestaan

Hof Den Bosch verwerpt de zogeheten herleidingsmethode voor de berekening van de BPM.

BPM-vrijstelling voor beperkt bevoegde 50%-aandeelhouder

Als de statuten de vertegenwoordigingsbevoegdheid van een 50%-aandeelhouder beperken, is onder nadere voorwaarden de bpm vrijstelling voor buitenlandse auto’s te benutten.

Fijnstoftoeslag MRB verschuldigd als uitstootmeting mist

Ook al ontbreekt de meting van de fijnstofuitstoot van een dieselauto, dan kan toch de fijnstoftoeslag in de MRB verschuldigd zijn.

Rijd door na het laden van elektrische auto

Als een elektrische auto eenmaal is opgeladen aan een laadpaal, moet de bestuurder de auto verwijderen van het parkeervak bij het laadpunt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×