• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Krassen brengen geluk, of tenminste minder BPM

9 juni 2020 door Remco Latour

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

Als bij de verkoop van een auto de dealer een forse korting geeft omdat de auto krassen heeft, is volgens Hof Arnhem-Leeuwarden geen sprake van een nieuwe auto. Dat betekent dat de koper minder BPM hoeft te betalen.

Het onderscheid tussen nieuwe en gebruikte auto’s is van belang voor de berekening van de BPM. De hoogte van de BPM is in het geval van een gewone personenauto in eerste instantie afhankelijk van de CO2-uitstoot en de energiebron. De BPM met betrekking tot een bestelauto is mede afhankelijk van de netto catalogusprijs van de bestelauto. Hetzelfde geldt voor bepaalde zogeheten bijzondere personenauto’s. Het tarief is namelijk in beginsel 37,7% van de netto catalogusprijs. Bij dieselauto’s komt daar nog € 273 bij, anders gaat er € 1.283 eraf (cijfers 2020).

Catalogusprijs van nieuwe en gebruikte auto

Voor het bepalen welke catalogusprijs van toepassing is, is van belang of sprake is van een nieuwe of een gebruikte auto. Voor een nieuwe auto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop de inschrijving in het kentekenregister plaatsvindt. Gaat het om een gebruikte auto? Dan geldt de catalogusprijs van het tijdstip waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Als dat tijdstip niet bekend is, neemt men in plaats daarvan de laatste dag van het jaar waarin de auto is vervaardigd.

Afschrijving op gebruikte auto

Daarnaast mag de kentekenhouder zijn verschuldigde BPM verminderen als de desbetreffende auto gebruikt is. De hoofdregel is dat men deze vermindering stelt op de afschrijving in procenten van de som van de catalogusprijs en de BPM op het tijdstip van eerste ingebruikname. De hoofdregel kent enkele uitzonderingen. Op verzoek kan men de afschrijving:

  • vaststellen aan de hand van een tabel in de Uitvoeringsregeling BPM 1992; of
  • stellen op de som van de catalogusprijs en de bpm op het tijdstip van eerste ingebruikname van de auto minus de waarde volgens een koerslijst. Daarbij moet het gaan om een koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorrijtuigen door wederverkopers in Nederland. De koerslijst moet in de handel algemeen worden toegepast.

Auto met schade

In de volgende zaak moest Hof Arnhem-Leeuwarden oordelen of de koper van een auto uit Duitsland terecht een vermindering van BPM had toegepast. Het betrof een bv die de auto zelf voorafgaand aan de registratie in Duitsland nieuw had gekocht. Vervolgens liet zij de auto met een oplegger naar Nederland overbrengen. Dit maakte van de bv de eerste gebruiker van de auto. De kilometerstand van de auto op het moment van registratie in Nederland bedroeg 217. De bv wees erop dat zij de auto fors goedkoper van de dealer in Duitsland kon kopen omdat er krassen op zaten. Ook was er hagelschade aan het dak. Deze schade was hersteld voor een bedrag van € 1.470,15. Het Hof oordeelt dat onder zulke omstandigheden de auto niet nieuw is. De bv had de BPM juist berekend.

Meer dan normale schade

Als een auto meer dan normale schade heeft, maar nog wel deugdelijk qua bouw en inrichting is, staat nog een manier open om de afschrijving te berekenen. Men kan dan verzoeken om de afschrijving te stellen op de som van de catalogusprijs en de BPM op het tijdstip van eerste ingebruikname, minus de taxatiewaarde. De taxatiewaarde moet staan in een taxatierapport dat voldoet aan bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden. Deze methode is eveneens toegestaan als de auto niet is te vinden op een algemene koerslijst voor gebruikte voertuigen.

100% vermindering

Als een personenauto meer dan 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, bedraagt de vermindering 100% van de BPM. Wie verzoekt om toepassing van de tabel uit de uitvoeringsregeling, bereikt een 100%-vermindering al bij een gebruiksduur van ongeveer 17,5 jaar. Een vergelijkbare hoofdregel geldt voor bestelauto’s. Maar dan wordt de 100% vermindering al bereikt bij 5 jaar. Bij deze grenzen mag men niet naar boven afronden. Zie ook ‘Mag het een weekje meer zijn? Niet bij BPM!’. Is het moment van eerste ingebruikname onbekend? Dan mag men rekenen vanaf de laatste dag van het jaar waarin de auto is vervaardigd.

Wet: art. 9 en 10 Wet BPM 1992

Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM 1992

Bron: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 26 mei 2020 (gepubliceerd 2 juni 2020), ECLI:NL:GHARL:2020:4166, 18/00472

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Lees 1 reactie
Vorige artikel
Vrijwilligersvergoeding bij ANBI als giftenaftrek
Volgende artikel
Premiedifferentiatie WW: termijn schriftelijke vastlegging arbeidscontract loopt af op 1 juli

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

woon werkverkeer

Fout Belastingdienst: miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro's te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies.

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

autobelastingen

Wijzigingen autobelastingen

Het kabinet neemt een drietal fiscale maatregelen om de transitie naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen.

driehoekstransactie

Verkoopprijs auto aan dga is grondslag btw-heffing

Hof Den Bosch oordeelt dat niet de taxatiewaarde, maar de verkoopprijs van een auto aan de dga de maatstaf van heffing voor de btw is.

Comment (1)

  1. Lourens says

    9 juni 2020 at 11:48

    De 100% vermindering bij personenauto’s is al na 17 jaar en 6 maanden en niet pas na 25 jaar zoals staat vermeld onder het kopje “100% vermindering”. De forfaitaire tabel van de Belastingdienst geeft na 9 jaar en 6 maanden een afschrijving van 92% op de bpm. Iedere maand die daarop volgt geeft een afschrijving van 0,083%. Als je dat doortelt kom je na 17 jaar en 6 maanden op 100% afschrijving.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×