• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Mag het een weekje meer zijn? Niet bij BPM!

13 mei 2020 door Remco Latour

Privegebruik auto van de zaak

Ondernemers hoeven geen BPM te betalen voor de inschrijving in het kentekenregister van een bestelauto die minstens vijf jaar geleden voor het eerst is gebruikt. Deze grens luistert nauw. Ondernemers mogen namelijk de levensduur niet naar boven afronden.

Een man had een buitenlandse bestelauto gekocht. Vervolgens liet hij die bestelauto op zijn naam inschrijven in het kentekenregister. Ongeveer een week eerder had de verkoper van de bestelauto een opgave bruto BPM ingediend. Daarbij had de verkoper het vakje vrijstellingsvergunning aangevinkt. De Belastingdienst meende echter dat de man BPM moet voldoen. Toen de man geen BPM afdroeg, legde de inspecteur hem een naheffingsaanslag BPM op. De man startte daarop een beroepsprocedure.

Geen vrijstelling verleend

De man stelt voor Hof Den Bosch ten eerste dat de verkoper ten onrechte de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s voor ondernemers heeft toegepast. Omdat niet aan de voorwaarden van de vrijstelling is voldaan, moet de fiscus de BPM naheffen van de verkoper, aldus de man. Maar het hof verwerpt dit standpunt. Dat de verkoper het vakje vrijstellingsvergunning heeft aangevinkt, betekent nog niet dat hij de vrijstelling heeft benut. Omdat het kenteken niet op naam van de verkoper is geteld, was hij niet belastingplichtig voor de BPM. En dus heeft hij evenmin de vrijstelling benut.

Net te nieuw

Vervolgens betwist de man de hoogte van de verschuldigde BPM. Hij wijst erop dat op de grondslag van de BPM een afschrijving van 100% moet plaatsvinden als de bestelauto minstens vijf jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. In dit geval is de bestelauto vier jaar, elf maanden en 25 dagen voor het eerst in gebruik genomen. Volgens de man moet nu een afronding naar boven plaats vinden. Maar het hof haalt niet uit de wetsgeschiedenis dat men mag afronden ten gunste van de belastingplichtige. Het hof oordeelt daarom dat de naheffingsaanslag terecht is opgelegd.

Wet: art. 10, derde lid en 13a Wet BPM 1992

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 7 mei 2020 (gepubliceerd 11 mei 2020), ECLI:NL:GHSHE:2020:1521, 19/00361

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Erfenis gaat toch naar erfgenamen man
Volgende artikel
AOW-partnertoeslag vervalt in bepaalde gevallen niet tijdens coronacrisis

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Parkeerkorting voor elektrische auto’s

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×