• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Mag het een weekje meer zijn? Niet bij BPM!

13 mei 2020 door Remco Latour

Privegebruik auto van de zaak

Ondernemers hoeven geen BPM te betalen voor de inschrijving in het kentekenregister van een bestelauto die minstens vijf jaar geleden voor het eerst is gebruikt. Deze grens luistert nauw. Ondernemers mogen namelijk de levensduur niet naar boven afronden.

Een man had een buitenlandse bestelauto gekocht. Vervolgens liet hij die bestelauto op zijn naam inschrijven in het kentekenregister. Ongeveer een week eerder had de verkoper van de bestelauto een opgave bruto BPM ingediend. Daarbij had de verkoper het vakje vrijstellingsvergunning aangevinkt. De Belastingdienst meende echter dat de man BPM moet voldoen. Toen de man geen BPM afdroeg, legde de inspecteur hem een naheffingsaanslag BPM op. De man startte daarop een beroepsprocedure.

Geen vrijstelling verleend

De man stelt voor Hof Den Bosch ten eerste dat de verkoper ten onrechte de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s voor ondernemers heeft toegepast. Omdat niet aan de voorwaarden van de vrijstelling is voldaan, moet de fiscus de BPM naheffen van de verkoper, aldus de man. Maar het hof verwerpt dit standpunt. Dat de verkoper het vakje vrijstellingsvergunning heeft aangevinkt, betekent nog niet dat hij de vrijstelling heeft benut. Omdat het kenteken niet op naam van de verkoper is geteld, was hij niet belastingplichtig voor de BPM. En dus heeft hij evenmin de vrijstelling benut.

Net te nieuw

Vervolgens betwist de man de hoogte van de verschuldigde BPM. Hij wijst erop dat op de grondslag van de BPM een afschrijving van 100% moet plaatsvinden als de bestelauto minstens vijf jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. In dit geval is de bestelauto vier jaar, elf maanden en 25 dagen voor het eerst in gebruik genomen. Volgens de man moet nu een afronding naar boven plaats vinden. Maar het hof haalt niet uit de wetsgeschiedenis dat men mag afronden ten gunste van de belastingplichtige. Het hof oordeelt daarom dat de naheffingsaanslag terecht is opgelegd.

Wet: art. 10, derde lid en 13a Wet BPM 1992

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 7 mei 2020 (gepubliceerd 11 mei 2020), ECLI:NL:GHSHE:2020:1521, 19/00361

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Erfenis gaat toch naar erfgenamen man
Volgende artikel
AOW-partnertoeslag vervalt in bepaalde gevallen niet tijdens coronacrisis

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×