• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Blog | Grafstemming

11 september 2020 door Remko Hesse

Mijn colleges staatsrecht kreeg ik van prof. mr. dr. A. (Andries) Postma. Aan hem moest ik denken tijdens het lezen van een arrest van de Hoge Raad over grafrechten. Hij benoemde namelijk ook dat aan iedere rechtsstrijd een einde moet komen (Lites finiri oportet). Daarom is er na de Hoge Raad niet nog een rechtsprekende instantie. Partijen moeten verder kunnen met een definitieve beslissing.

In deze zaak is de centrale vraag of de gemeente Krimpen aan den IJssel optreedt als overheid en daarmee recht heeft op een bijdrage uit het btw compensatiefonds vanwege het uitgeven van grafrechten tegen vergoeding? De gemeente, het Hof en de Advocaat-Generaal vinden van wel. De Belastingdienst, Rechtbank en Hoge Raad vinden van niet. Een gelijkspel (3-3) zou je kunnen zeggen. Als hoogste rechtscollege is de uitleg van de Hoge Raad hetgeen waar de praktijk mee verder moet. Waarom is dit arrest belangrijk en waar ging de zaak precies over? En is de (rechts)strijd inderdaad ten einde?

Even vooraf

Het btw compensatiefonds (Bcf) compenseert de heffing (betaling) van btw bij uitbesteding van taken door gemeenten en provincies. Zo wordt een keuze tussen zelf uitvoeren (geen btw heffing) of uitbesteden (wel btw heffing) niet beïnvloed door deze btw. De gemeente of provincie treedt dan op ‘anders dan in het kader van zijn onderneming’, waarbij dit optreden getoetst wordt aan de criteria die gelden voor de heffing van omzetbelasting. Bij ‘anders dan in het kader van zijn onderneming’ is sprake van:

  • werkzaamheden of handelingen verricht als overheid, of
  • van niet-economische activiteiten.

Voor de taken die een gemeente of provincie verricht in het kader van zijn onderneming, zijn de gewone regels van de wet op de omzetbelasting

De zaak

De Wet op de lijkbezorging (Wlb) verplicht iedere gemeente een gemeentelijke begraafplaats te hebben. Deze gemeente heeft er twee en geeft op beide, tegen betaling, grafrechten uit. Voor de btw op de kosten voor onderhoud, inrichting etc. claimt de gemeente compensatie bij het Bcf.

Na een onderzoek corrigeert de Belastingdienst de aan de gemeente betaalde bijdrage uit het Bcf. Kort gezegd is de Belastingdienst van mening dat geen sprake is van een overheidstaak. Waar de Hoge Raad derhalve over moet besluiten is de vraag: Wanneer is sprake van een overheidstaak?  

De Hoge Raad zegt hierover in r.o. 3.2.3 “…  Wanneer daarentegen diezelfde werkzaamheden of handelingen ook – in concurrentie met die lichamen – door particuliere marktdeelnemers kunnen worden verricht onder een privaatrechtelijk regime, en de publiekrechtelijke lichamen onder dezelfde juridische voorwaarden optreden als die particuliere marktdeelnemers, kunnen deze lichamen niet worden geacht hun werkzaamheden of handelingen als overheid te verrichten”.

Bij werkzaamheden die, onder dezelfde voorwaarden, ook door particuliere aanbieders kunnen worden uitgevoerd, is geen sprake van het optreden als overheid. De gemeente is dan ‘gewoon’ ondernemer voor de omzetbelasting; net als bijvoorbeeld een supermarkt.

Wetende dat er ook kerkelijke begraafplaatsen zijn en natuurbegraafplaatsen, als particulier initiatief, die steeds populairder worden, is het duidelijk dat het hebben van een begraafplaats niet uitsluitend is voorbehouden aan gemeenten. Wat zijn dan wel die overheidsbevoegdheden?  

Vervolgens gaat de Hoge Raad in op de Wlb en de betreffende Verordening inzake begraafplaatsen. De conclusie is dat de Wlb noch de Verordening een basis zijn om, bij het uitgeven van grafrechten, te kunnen spreken van een overheidsbevoegdheid. De Hoge Raad schrijft: “… De op grond van de artikelen 229 en volgende van de Gemeentewet gebruikte bevoegdheden voor het vaststellen van de vergoedingen voor de grafrechten, zijn … niet te beschouwen als overheidsbevoegdheden die worden gebruikt voor het verrichten van de betrokken werkzaamheden en handelingen als zodanig … en maken niet dat die prestaties daarom worden verricht in de hoedanigheid van overheid”.

Mijn samenvatting is dat de betreffende bevoegdheid exclusief moet toekomen aan de overheid om te kunnen spreken van een overheidsbevoegdheid. In deze zaak betekent dat voor mij dat de gemeente in haar hoedanigheid van overheid, als enige partij, de locatie voor de begraafplaats aanwijst en de openbare orde aldaar vaststelt/handhaaft. De exploitatie is geen overheidstaak.

Waarom belangrijk?

De Hoge Raad geeft een nadere invulling aan het begrip overheidstaak. Dit betekent een herijking van de taken/activiteiten van de gemeente en provincie door deze te toetsen: Er is sprake van een overheidstaak – het handelen als overheid – als sprake is van een wettelijke taak en daarbij gebruik gemaakt wordt van de aan de overheid toegekende prerogatieven. Een overheidsprerogatief is een recht dat aan een bestuurder of autoriteit met uitsluiting van alle anderen, is opgedragen. Kan de activiteit niet zonder dit prerogatief verricht worden, dan is sprake van een overheidstaak met de mogelijkheid van een compensatie uit het Bcf.

Nu het uitgeven van grafrechten geen overheidstaak is, blijven er twee opties over:

  • Er is sprake van niet-economische activiteiten (bijdrage Bcf), of
  • Er is sprake van handelingen in het kader van zijn onderneming (gewone btw regime).

Omdat de Hoge Raad alleen een rechtsvraag kan beantwoorden – en dat gedaan heeft – moet het Hof waarnaar de Hoge Raad voor deze vervolgvraag heeft verwezen oordelen aan de hand van de feiten en omstandigheden. Anders gezegd, welke handelingen worden ten behoeve van deze begraafplaatsen en uitgegeven grafrechten verricht én hoe zijn die te duiden voor de omzetbelasting?

Dit is nog niet zo eenvoudig aangezien niet-economische activiteiten kunnen opgaan in de handelingen in het kader van de onderneming. Deze zijn dan feitelijk en economisch nauw aan elkaar verbonden, met als gevolg dat er geen compensatie uit het Bcf mogelijk is. Belangrijk is dan vast te stellen dat, naar de mening van de Belastingdienst, de gerichte vrijstelling voor lijkbezorging van toepassing is. Daarmee drukt de omzetbelasting als voorheffing volledig op de gemeente. Op zich is daar al een zelfstandige discussie over te voeren.

Anders dan Postma uitlegde is hier de (rechts-)strijd nog niet gestreden. Alleen ‘Lites finiri oportet’ voor de overheidstaak. Daarmee is het ‘slechts’ een stap in de verdere uitleg van de btw positie van een gemeente.

Mr. J.R. (Remko) Hesse is specialist loonheffingen en eigenaar van Foseti bv. remko.hesse@foseti.nl.

Filed Under: Blogs, Blogs

Reageer
Vorige artikel
Blog | Waar ligt de grens?
Volgende artikel
Blog | Prinsjesdag 2020: vertrouwen is goed, controle is beter?!?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

Opinie | Geautomatiseerde besluitvorming voor wiens rekening?

De geautomatiseerde uitvoering van belastingwetgeving is niet meer weg te denken en een belangrijk hulpmiddel voor de uitvoering van belastingwetgeving. Wel kan automatisering tot verstrekkende gevolgen leiden. Mr. Reza Zeldenrust gaat in zijn NTFR Opinie in op drie situaties waarbij de afhankelijkheid van automatisering tot onwenselijke uitkomsten heeft geleid.

Opinie | Gevolgen van de earningsstrippingmaatregel voor vastgoed: duizenden woningen niet gebouwd!

Onlangs is het onderzoeksrapport ‘Het effect van de earningsstrippingmaatregel op vastgoedinvesteringen, empirisch onderzoek onder woningcorporaties en vastgoedbeleggers’ gepresenteerd. In dit onderzoek wordt de focus gelegd op de vraag welke effecten artikel 15b Wet Vpb 1969 sinds de introductie per 2019 heeft gehad op vastgoedinvesteringen. De woningcorporaties zijn direct vanaf de introductie van artikel 15b hard... lees verder

Opinie | Onweerlegbaar bewijsvermoeden bestuurdersaansprakelijkheid: tijd voor een aanpassing

Een bestuurder die niet op tijd betalingsonmacht meldt bij de Belastingdienst, loopt het risico bestuurdersaansprakelijk te worden gesteld. Het niet op tijd melden leidt tot een vrijwel onweerlegbaar bewijsvermoeden, dat in de praktijk als te strikt wordt ervaren. In deze NTFR Opinie schetst mr. Marieke Witteveen recente jurisprudentie over dit bewijsvermoeden en doet een oproep... lees verder

Opinie | Ook de belastingadviseur misstaan de erfrechtelijke sterren niet

Prof. mr. dr. Bernard Schols schrijft in een NTFR Opinie over de kracht van de sterren van de executeur en dat deze de moderne belastingadviseur niet zouden misstaan. Zijn boodschap: de met de leeftijd van de cliënt meegroeiende belastingadviseur zal zich snel het verhaal van de erfrechtelijke sterren eigen moeten maken. Lees de hele NTFR/NDFR... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×