• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Blog | Prinsjesdag 2020: vertrouwen is goed, controle is beter?!?

15 september 2020 door marloes lammers Leave a Comment

Waar voor kinderen in december geldt ‘vol verwachting klopt ons hart’, geldt dat voor fiscalisten op de derde dinsdag van september. Op die dag worden de belastingplannen voor het komend jaar bekend gemaakt. Helaas heeft het hart van de formeelrecht specialisten dit jaar praktisch voor niks geklopt. Slechts in de overige fiscale maatregelen 2021 is één onderwerp te vinden dat het formeelrechtelijke gebied raakt: de invoering van artikel 18a Invorderingswet. Daarnaast is de wetgever ook aan de slag gegaan met het ‘verwerken’ van de problemen in de toeslagzaken. Daarvoor is een apart wetsvoorstel ‘Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen’ vastgesteld.

Artikel 18a Invorderingswet 1990

De ontvanger van de Belastingdienst kan onder een derde beslag leggen voor belastingschulden van een ander. Voor de beslaglegging wordt verwezen naar het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv). Voor derdenbeslag is specifiek artikel 475 Rv. van belang. Met ingang van 1 januari 2021 bepaalt het derde lid van dit artikel dat het leggen van derdenbeslag uitsluitend nog elektronisch kan plaatsvinden. Voor de Belastingdienst is dat echter niet voor 2023 niet realiseerbaar (vanwege de beperkingen in de systemen). Dat betekent dat een uitzonderingspositie voor de Belastingdienst moet worden gecreëerd om derdenbeslag wel te kunnen blijven benutten. Artikel 18a Invorderingswet 1990 bepaalt dan ook dat artikel 475, lid 3, Rv. niet van toepassing is op het ten uitvoer leggen van een executoriale titel door de ontvanger.

Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen

Als je het woord toeslagen in de mond neemt, dan heeft – denk ik – iedereen direct de associatie met de toeslagenaffaire van de Belastingdienst voor ogen. Uit de diverse onderzoeken die naar deze affaire zijn gedaan, volgt dat het toeslagensysteem dient te veranderen. Dit is echter niet van de ene op de andere dag gereed. Daarom bevat het wetsvoorstel drie pijlers (i) het versterken van de menselijke maat in het toeslagenstelsel, (ii) het verbeteren van de praktische rechtsbescherming van burgers en (iii) het voorkomen van schrijnende situaties door het verlies van toeslagen als gevolg van partnerschap, om de ergste pijn zo snel mogelijk te verzachten. Dit blog gaat over de formeelrechtelijke onderwerpen, zodat ik mij concentreer op de tweede pijler.

Onder de noemer ‘verbetering van de rechtsbescherming’ wordt een aantal maatregelen voorgesteld. Dat de Belastingdienst in het verleden fouten heeft gemaakt, staat als een paal boven water, dat de fouten moeten worden hersteld ook en dat die fouten in de toekomst niet meer mogen worden gemaakt ook. De oplossingen die hiervoor in het wetsvoorstel worden gevonden, schieten in mijn ogen op veel fronten te kort.

Waar in de toelichting wordt opgenomen dat het doel van de maatregelen is om de-escalerend op te treden, roepen de maatregelen bij mij een ander beeld op. Kennelijk is – in de ogen van de Belastingdienst/Toeslagen – de enige manier om fouten in de toekomst te voorkomen, nog meer informatie te verzamelen (bij kinderopvangcentra, etc.). Maar liep het in het verleden nu stuk op de aangeleverde informatie of op het feit dat de informatie verkeerd werd geïnterpreteerd omdat sprake was van ‘institutionele vooringenomenheid’? Als ik op de onderzoeken en berichtgevingen afga, dan was dit laatste het geval. Dat probleem wordt niet opgelost door meer informatie te verzamelen. Meer informatie verandert de mindset van de Belastingdienst/Toeslagen niet. Dat die mindset ook nog steeds niet ‘ten dienste van de burger’ staat, blijkt in mijn ogen ook uit het feit dat de Belastingdienst/Toeslagen niet in staat is om de systemen zo aan te passen dat kwijtscheldingen daarin kunnen worden toegepast en verwerkt. Met andere woorden de burger blijft nog jarenlang achtervolgd worden met deze problematiek. Dan kunnen we toch met geen enkele mogelijkheid spreken van ‘rechtsbescherming’. In plaats van de hand in eigen boezem te steken, wekt het wetsvoorstel de indruk dat de Belastingdienst/Toeslagen nog niet zo ver is dat ze kan en wil reflecteren op haar eigen handelen. In plaats van de slogan ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ kan de Belastingdienst/Toeslagen beter hanteren ‘vertrouwen is goed, controle is beter’.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Zo ver zou ik ook weer niet willen gaan. In het wetsvoorstel zitten ook twee onderdelen waar ik wel enthousiast van word. Dat ziet enerzijds op het voornemen om voortaan de burger te herinneren als hij vergeet te reageren op een informatieverzoek van de Belastingdienst/Toeslagen en anderzijds op het instellen van een zienswijzeprocedure. Het eerste spreekt voor zich. Voor het tweede geldt dat als de Belastingdienst/Toeslagen voornemens is om een eerder toegekende toeslag stop te zetten of een boete op te leggen, dat voornemen aan de burger bekend moet worden gemaakt. Die krijgt vervolgens de kans om daarop te reageren. Op deze manier wordt een tussenstop ingebouwd en zou de Belastingdienst/Toeslagen eerder op de hoogte moeten komen van fouten in haar gedachtegang en dat zou er dan toe moeten leiden dat minder vaak een terecht toegekende toeslag wordt stopgezet. Hopelijk wordt dit niet een ‘afvink’ moment voor de Belastingdienst/Toeslagen, maar wordt serieus en op een deugdelijke wijze van deze tussenstap gebruik gemaakt.

Gelukkig moet het wetsvoorstel nog in de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. Laten we hopen dat deze gekozen volksvertegenwoordigers er nog een keer goed naar kijken, ervoor zorgen dat de overkill eruit wordt gehaald en de burger daadwerkelijk rechtsbescherming krijgt tegen de Belastingdienst/Toeslagen!

Mr. Marloes Lammers is advocaat-belastingkundige bij Jaeger advocaten-belastingkundigen

Vorige artikel
Blog | Grafstemming
Volgende artikel
Blog | Een aanpassing van 0,02 procent!

Filed Under: Belastingplan, Blogs

Reader Interactions

Recente berichten

Opinie | Achter de gesloten deuren van de erfrechtkamer

Erf- en schenkbelastingzaken worden de laatste jaren behandeld door een kamer die in de regel wordt samengesteld uit raadsheren van verschillende hoven. Dat is opvallend, aangezien zaken over andere belastingmiddelen doorgaans worden behandeld door raadsheren uit hetzelfde hof.

Opinie | Artiesten, sporters, discoördinatie en fiscalisering volksverzekeringen

De discoördinatie tussen inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen leidt bij artiesten en sporters vaak tot problemen met de verrekening van buitenlandse belasting.

Opinie | Vaarwel 2020 en welkom 2021

Aangekomen bij het einde van het oude jaar, neemt prof. dr. Gerard Meussen even de tijd om de balans op te maken van het jaar 2020 en u een vooruitblik te geven op het jaar 2021.

Opinie | Herinnert u zich deze nog?

De afgelopen tijd regent het (weer) vakpublicaties over box 3; de regering en het parlement laten zich eveneens niet onbetuigd. En ja hoor, daar is ie weer: de vermogensbelasting!

Blog | Wat is de waarde van een geest?

Ik weet het, Halloween is alweer een maand voorbij. Maar nu gaat het om een auto, een Rolls Royce Ghost uit 2018 met een kilometerstand van 10.944. Nieuwprijs destijds € 458.343, geen alledaagse auto dus.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Geld lenen aan eigen uitvinders-bv is al snel onzakelijk

Tweede Kamer wil steun voor meer startende ondernemers

Belastingverdrag Rusland

Nog geen formele opzegging belastingverdrag door Rusland

Personeel houden na bedrijfsoverdracht? Onbehoorlijk bestuur

Belastingontwijking

Europese Rekenkamer: uitwisseling fiscale gegevens kan veel beter

Meer berichten

Recente blogs en opinies

Blog | Gejojo met de verliesverrekening

18 september 2020 By Almer de Beer Leave a Comment

Het ‘totaalwinstbeginsel’ brengt mee dat een vennootschap belastingheffing is verschuldigd over de ... lees verder

Blog | Aanpassing BPM-regels in Belastingplan

16 september 2020 By Heleen Elbert Leave a Comment

Is er nog wat leuks te melden over autobelastingen? Nou ja, dat hangt er eigenlijk vanaf wie of wat ... lees verder

Blog | Wanneer zijn we eindelijk verlost van de fantasieheffing in box 3?

16 september 2020 By Jeroen Knol Leave a Comment

Piepend en krakend hobbelt box 3  verder zonder de finish in zicht te hebben. Weliswaar vereerd ... lees verder

Blog | Prinsjesdag en de btw: let op internationale transacties

16 september 2020 By Carola van Vilsteren Leave a Comment

Tijdens Prinsjesdag 2020 zijn bij de bekendmaking van het Belastingplan geen grote nieuwe ... lees verder

Blog | Goed nieuws voor de minderbedeelden, minder goed nieuws voor ondernemers

16 september 2020 By gerard meussen Leave a Comment

Veel politici zullen in hun hoofd al langzamerhand bezig zijn met de Tweede Kamerverkiezingen van ... lees verder

Blog | Een aanpassing van 0,02 procent!

15 september 2020 By Jan-Bertram Rietveld Leave a Comment

Loonbelastingliefhebbers houden van details. Immers, massa is kassa. Als iedere werknemer een kleine ... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2020: vertrouwen is goed, controle is beter?!?

15 september 2020 By marloes lammers Leave a Comment

Waar voor kinderen in december geldt ‘vol verwachting klopt ons hart’, geldt dat voor fiscalisten op ... lees verder

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×