• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingrechter accepteert imperfecte rittenregistratie

4 januari 2021 door Remco Latour

BPM; auto

Als een ondernemer met een auto van de zaak een goede rittenregistratie bijhoudt, mag hij de toepassing van het autokostenforfait achterwege laten. Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat een rittenregistratie niet perfect hoeft te zijn. Het is voldoende als de ondernemer bewijst hooguit 500 privékilometers te hebben gereden.

In de desbetreffende zaak dreef een man via zijn eenmanszaak een onderneming. De ondernemingsactiviteiten omvatten onder meer technisch ontwerp en advieswerkzaamheden. De man had een auto tot het vermogen van zijn eenmanszaak gerekend. Daarnaast beschikte zijn gezin over een andere auto. De ondernemer had over de jaren 2012 tot en met 2016 rittenregistraties bijgehouden. Bij een boekenonderzoek door de fiscus bleken de Excel-bestanden waarin de registraties waren vastgelegd in digitale zin beschadigd. Deze bestanden waren als rittenadministratie bijna volledig onleesbaar. De man reconstrueerde de rittenregistraties aan de hand van het leesbare deel van de bestanden. Ook gebruikte hij zijn urenregistratie, zijn agenda, zijn facturen en een routeplanner. Toch vond de Belastingdienst de gereconstrueerde rittenregistraties niet acceptabel omdat exacte adressen ontbraken.

Alternatief bewijs

De rechtbank herinnert de inspecteur eraan dat een rittenregistratie niet de enige manier is om te bewijzen dat een ondernemer hooguit 500 privékilometers heeft gereden. De rechtbank stelt dat zelfs een eigen verklaring van de belastingplichtige genoeg kan zijn. Daarbij is wel van belang hoeveel gewicht die verklaring in de schaal legt.

Voldoende marge

De rechtbank accepteert de gereconstrueerde rittenregistraties over de jaren 2014 en 2015. Deze registraties bevatten wel enkele aanknopingsverschillen, maar deze zijn niet fataal. Het gaat in deze jaren om betrekkelijk kleine verschillen die de man kan verklaren. De foutmarges zijn krap, maar nog voldoende om kleine verschillen op te vangen. De rechtbank vernietigt de navorderingsaanslagen over 2014 en 2015.

Wet: art. 3.20 Wet IB 2001

Regeling: art. 9 Uitv reg IB 2001

Bron: Rechtbank Noord-Nederland 17 december 2020 (gepubliceerd 24 december 2020), ECLI:NL:RBNNE:2020:4493, AWB LEE 19/705 tot en met 19/710 en 19/712

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Overzicht wetswijzigingen 2021
Volgende artikel
NOB start tuchtrechtelijk onderzoek naar Groningse hoogleraar

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×