• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

16 maart 2020 door Remco Latour

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

Transportschade moet volgens Advocaat-generaal IJzerman niet leiden tot een vermindering van de BPM-grondslag. Op dat punt verschilt transportschade dus van gebruiksschade.

Het advies van de Advocaat-generaal (A-G) ziet op een situatie waarin een ingevoerde auto tijdens het transport schade heeft opgelopen. Maar met deze auto is nog geen 22 km gereden. Aan de ene kant valt te zeggen dat een auto met transportschade voor de BPM-heffing kwalificeert als een gebruikte auto. De A-G meent dat deze benadering meer is gericht op een economisch reëel eindresultaat. Nu geeft hij toe dat het wettelijke uitgangspunt van het baseren van de heffing op de cataloguswaarde wel efficiënt is voor de uitvoering van de Wet BPM 1992. Maar in de praktijk wijken de werkelijke transactieprijzen vaak al af van de forfaitaire waarden. Een benadering die is gericht op een economisch reëel eindresultaat, is daarom minder goed in overeenstemming te brengen met de uitgangspunten en wetssystematiek van de Wet BPM 1992.

De lijn van de vaste rechtspraak

De belastingrechter kan ook de lijn volgen van eerdere rechtspraak, zo legt de A-G uit. Deze lijn stelt dat een auto nieuw is, als er maar weinig kilometers mee gereden zijn. Het gevolg van deze lijn is dat de wet niet voorziet in een korting op de catalogusprijs bij transportschade. De A-G ziet onvoldoende reden om af te wijken van de lijn van vaste rechtspraak. Deze lijn pakt ook niet discriminerend uit. Zowel binnenlandse als buitenlandse auto’s met transportschade komen immers niet in aanmerking voor een afschrijving.

Wet: art. 10 Wet BPM 1992

Bron: Parket bij de Hoge Raad 25 februari 2020 (gepubliceerd 13 maart 2020), ECLI:NL:PHR:2020:177, 19/03875

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bij 1% winstaandeel ook doorschuiving vp ab-aandelen
Volgende artikel
Kabinet komt meer ouders tegemoet

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

kilometervergoeding

Hoge Raad ziet instapvergoeding niet als no cure no pay, WHpkv niet van toepassing

Betalen van een instapvergoeding van € 750 per auto betekent dat het bedrijfsmodel van een gemachtigde niet kwalificeert als no cure no pay, waardoor de WHpkv niet van toepassing is bij proceskostenvergoeding.

autobelastingen

Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm

Staatssecretaris Heijnen beantwoordt nadere vragen over het goedkeurend beleidsbesluit over de bpm. Hij licht toe waarom is gekozen voor een goedkeurend beleidsbesluit met terugwerkende kracht voor bpm op emissievrije personenauto’s en motorrijwielen, en verklaart de uitwerking en legitimatie daarvan.

kampeerauto

Standpunt bepalen catalogusprijs kampeerauto

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of de toegestane maximum massa een relevant voertuigkenmerk is als de catalogusprijs door middel van vergelijking (met een gesloten bestelauto) wordt bepaald.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Familiestichting en family governance

Stoomcursus Tax accounting

Masterclass in de Eigenwoningregeling

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×