• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Fiscus moet voor BPM CO2-uitstoot van de auto zelf hanteren

2 februari 2023 door Remco Latour

Bij het berekenen van de BPM voor een auto moet de Belastingdienst werken met de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto zelf in plaats van een referentievoertuig.

Een zaak voor Rechtbank Den Haag betreft een bv die aangifte BPM heeft gedaan in verband met de registratie van een Audi Q5 3.0 TFSI SQ5 Quattro. De bv is daarbij uitgegaan van een historische nieuwprijs van € 117.297. Zij heeft in de aangifte de handelsinkoopwaarde bepaald aan de hand van de Xray-koerslijst. Daarnaast heeft zij rekening gehouden met een waardevermindering van € 11.822 in verband met schade aan de auto. Maar de inspecteur hanteert andere uitgangspunten en legt de bv een naheffingsaanslag BPM op van € 3.162. De bv weet met een bezwaarschrift deze aanslag wel te verlagen naar € 2.616. In de verlaagde naheffingsaanslag is de fiscus uitgegaan van de handelsinkoopwaarde volgens de Eurotaxglass’s koerslijst. Op deze waarde is vervolgens een correctie van 15% toegepast. Maar de bv is nog niet tevreden en gaat in beroep.

Belastingdienst mag hertaxeren

De bv begint met de stelling dat de hertaxatie van de auto door de Dienst Domeinen Roerende Zaken (DRZ) niet kan dienen als bewijs. Maar de rechtbank stelt voorop dat het de fiscus vrij staat een deskundige naar eigen keuze in te schakelen om de waarde van de auto te bepalen. Op een vestiging van DRZ is de waarde onder optimale omstandigheden vast te stellen. De opname door DRZ is geschikt voor controle van de aangifte BPM. De rechtbank verwerpt ook de stelling van de bv dat de hertaxateur van DRZ zijn werkzaamheden niet onafhankelijk en niet onpartijdig uitvoert. Volgens de rechtbank zijn de medewerkers van DRZ als deskundig te beschouwen. Daarom hoeft het taxatierapport niet de naam te noemen van de medewerker van DRZ die de taxatie heeft uitgevoerd. De rechtbank vindt niet dat de Belastingdienst onzorgvuldig heeft gehandeld door DRZ in te schakelen.

Onvoldoende schade voor waardevermindering

De bv weet de rechtbank evenmin ervan te overtuigen dat vanwege schade aan de auto een waardevermindering op zijn plaats is. Op de overlegde foto’s is geen schade te zien die verder gaat dan het niveau van normale gebruikssporen. De rechtbank weegt daarbij mee dat DRZ evenmin schade heeft aangetroffen en dat de foto’s onvoldoende uitsluitsel geven.

CO2-uitstoot niet te bepalen met referentievoertuig

De rechtbank oordeelt wel dat de fiscus een onjuiste historische nieuwprijs heeft gehanteerd. Dat komt doordat de inspecteur is uitgegaan van een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer. Maar dat is de CO2-uitstoot van de referentieauto van de gebruikte koerslijst. Voor het berekenen van de BPM voor een auto dient men niet uit te gaan van de CO2-uitstoot van de referentieauto. De CO2-uitstoot van de auto zelf is van belang, aldus de rechtbank. In dit geval heeft de Audi Q5 3.0 TFSI SQ5 Quattro een CO2-uitstoot van 195 gram per kilometer. De rechtbank oordeelt dat de correcte historische nieuwprijs € 121.943 bedraagt. Vervolgens vermindert de rechtbank de naheffingsaanslag van € 2.616 naar € 2.324.

Wet: art. 9 en 10 BPM

Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM

Bron: Rechtbank Den Haag 11 oktober 2022 (gepubliceerd 1 februari 2023), ECLI:NL:RBDHA:2022:11086, 21/1587

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe versies documenten 'Verdragsstaten IB Ingezetenen'en Verdragsstaten IB niet-ingezeten
Volgende artikel
Geen rechtsherstel door laat bezwaar en hoog inkomen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer zijn bevindingen en reactie op het onderzoek 'Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides'. 

Belastingvoordeel speelt grote rol bij keuze elektrisch rijden

Belastingvoordeel speelt een grote rol bij de keuze voor elektrisch rijden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Elektrisch Vervoer (EV) en berijdersonderzoek meldt RVO.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

EP stemt definitief voor emissievrije auto’s vanaf 2035

Vanaf 2035 mogen er in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht. Het Europees Parlement stemde met 340 stemmen voor, 279 tegen en 21 onthoudingen in met het afscheid van auto's die rijden op fossiele brandstoffen.

kampeerauto

Geen boete als garage met geschorste auto rijdt

Rijdt een garagehouder op een andere dag dan de dag van de APK-keuring met de geschorste auto van een klant? Dan mag de fiscus de klant wel een naheffingsaanslag MRB opleggen, maar geen verzuimboete.

Documenten Kennisgroep Auto over waardeverminderende factoren koerslijst openbaar

De staatssecretaris van Financiën heeft twee documenten openbaar gemaakt van de Kennisgroep Auto. Het gaat om documenten over waardeverminderende factoren bij de koerslijst.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×