• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscus moet voor BPM CO2-uitstoot van de auto zelf hanteren

2 februari 2023 door Remco Latour

Bij het berekenen van de BPM voor een auto moet de Belastingdienst werken met de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto zelf in plaats van een referentievoertuig.

Een zaak voor Rechtbank Den Haag betreft een bv die aangifte BPM heeft gedaan in verband met de registratie van een Audi Q5 3.0 TFSI SQ5 Quattro. De bv is daarbij uitgegaan van een historische nieuwprijs van € 117.297. Zij heeft in de aangifte de handelsinkoopwaarde bepaald aan de hand van de Xray-koerslijst. Daarnaast heeft zij rekening gehouden met een waardevermindering van € 11.822 in verband met schade aan de auto. Maar de inspecteur hanteert andere uitgangspunten en legt de bv een naheffingsaanslag BPM op van € 3.162. De bv weet met een bezwaarschrift deze aanslag wel te verlagen naar € 2.616. In de verlaagde naheffingsaanslag is de fiscus uitgegaan van de handelsinkoopwaarde volgens de Eurotaxglass’s koerslijst. Op deze waarde is vervolgens een correctie van 15% toegepast. Maar de bv is nog niet tevreden en gaat in beroep.

Belastingdienst mag hertaxeren

De bv begint met de stelling dat de hertaxatie van de auto door de Dienst Domeinen Roerende Zaken (DRZ) niet kan dienen als bewijs. Maar de rechtbank stelt voorop dat het de fiscus vrij staat een deskundige naar eigen keuze in te schakelen om de waarde van de auto te bepalen. Op een vestiging van DRZ is de waarde onder optimale omstandigheden vast te stellen. De opname door DRZ is geschikt voor controle van de aangifte BPM. De rechtbank verwerpt ook de stelling van de bv dat de hertaxateur van DRZ zijn werkzaamheden niet onafhankelijk en niet onpartijdig uitvoert. Volgens de rechtbank zijn de medewerkers van DRZ als deskundig te beschouwen. Daarom hoeft het taxatierapport niet de naam te noemen van de medewerker van DRZ die de taxatie heeft uitgevoerd. De rechtbank vindt niet dat de Belastingdienst onzorgvuldig heeft gehandeld door DRZ in te schakelen.

Onvoldoende schade voor waardevermindering

De bv weet de rechtbank evenmin ervan te overtuigen dat vanwege schade aan de auto een waardevermindering op zijn plaats is. Op de overlegde foto’s is geen schade te zien die verder gaat dan het niveau van normale gebruikssporen. De rechtbank weegt daarbij mee dat DRZ evenmin schade heeft aangetroffen en dat de foto’s onvoldoende uitsluitsel geven.

CO2-uitstoot niet te bepalen met referentievoertuig

De rechtbank oordeelt wel dat de fiscus een onjuiste historische nieuwprijs heeft gehanteerd. Dat komt doordat de inspecteur is uitgegaan van een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer. Maar dat is de CO2-uitstoot van de referentieauto van de gebruikte koerslijst. Voor het berekenen van de BPM voor een auto dient men niet uit te gaan van de CO2-uitstoot van de referentieauto. De CO2-uitstoot van de auto zelf is van belang, aldus de rechtbank. In dit geval heeft de Audi Q5 3.0 TFSI SQ5 Quattro een CO2-uitstoot van 195 gram per kilometer. De rechtbank oordeelt dat de correcte historische nieuwprijs € 121.943 bedraagt. Vervolgens vermindert de rechtbank de naheffingsaanslag van € 2.616 naar € 2.324.

Wet: art. 9 en 10 BPM

Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM

Bron: Rechtbank Den Haag 11 oktober 2022 (gepubliceerd 1 februari 2023), ECLI:NL:RBDHA:2022:11086, 21/1587

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe versies documenten 'Verdragsstaten IB Ingezetenen'en Verdragsstaten IB niet-ingezeten
Volgende artikel
Geen rechtsherstel door laat bezwaar en hoog inkomen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×