• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Kilometeradministratie echt nodig voor BPM-vrijstelling

4 februari 2022 door Remco Latour

Verleent de Belastingdienst de BPM-vrijstelling voor ondernemers ondanks dat de ondernemer aangeeft dat hij geen kilometeradministratie bijhoudt? Dan moet de ondernemer rekening houden met een latere intrekking van die vergunning.

Een dga vroeg op 16 december 2012 een aanvraag vergunning vrijstelling BPM met betrekking tot een Volkswagen Caddy life maxi. De dga gaf aan geen kilometeradministratie te voeren. De fiscus verleende de vrijstellingsvergunning op 20 december 2012. Maar op 15 mei 2018 trok de inspecteur de vergunning in. De dga kon namelijk geen kilometeradministratie overleggen. Daardoor was niet aan te tonen dat minstens 50% van de kilometers zakelijk in het buitenland waren afgelegd, waarbij woon-werkkilometers buiten beschouwing bleven. En dat was wel een voorwaarde voor de vrijstelling. De dga stelt echter dat de fiscus bij hem vertrouwen heeft opgewekt door hem eerst toch een vrijstellingsvergunning te verlenen. Maar Hof Den Bosch oordeelt dat met het verlenen van de vrijstelling geen te eerbiedigen vertrouwen is opgewekt.

Geen alternatief voor kilometeradministratie

Vervolgens behandelt het hof de vraag of de belastingplichtige ook op andere manier dan via een kilometeradministratie aannemelijk mag maken dat hij voldoet aan de voorwaarde. Volgens het hof is het antwoord op die vraag ontkennend. Het gebruik van een kilometeradministratie is hier een materiële voorwaarde. Daarvoor geldt geen goedkeuring dat die soepeler is toe te passen. Overigens meent het hof dat de documentatie die de dga wel heeft overlegd niet het bewijs levert dat is voldaan aan de 50%-norm.

Wet: art. 13a BPM

Besluit: art. 3 Uitv besl BPM

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 2 februari 2022 (gepubliceerd 4 februari 2022), ECLI:NL:GHSHE:2022:273, 20/00584

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit belastingheffing ontslagvergoeding grensoverschrijdende situaties geactualiseerd
Volgende artikel
Bezwaren tegen box 3-heffing gegrond verklaard

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Waarde uit marktonderzoek ook bruikbaar voor BPM-grondslag

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat in gevallen waarin de BPM afhankelijk is van de handelsinkoopwaarde, de waarde uit een marktonderzoek bruikbaar kan zijn.

Herleidingsmethode voor BPM niet toegestaan

Hof Den Bosch verwerpt de zogeheten herleidingsmethode voor de berekening van de BPM.

BPM-vrijstelling voor beperkt bevoegde 50%-aandeelhouder

Als de statuten de vertegenwoordigingsbevoegdheid van een 50%-aandeelhouder beperken, is onder nadere voorwaarden de bpm vrijstelling voor buitenlandse auto’s te benutten.

Fijnstoftoeslag MRB verschuldigd als uitstootmeting mist

Ook al ontbreekt de meting van de fijnstofuitstoot van een dieselauto, dan kan toch de fijnstoftoeslag in de MRB verschuldigd zijn.

Rijd door na het laden van elektrische auto

Als een elektrische auto eenmaal is opgeladen aan een laadpaal, moet de bestuurder de auto verwijderen van het parkeervak bij het laadpunt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×