• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Nederlandse betalingswijzen van BPM botsen niet met EU-recht

30 augustus 2023 door Remco Latour

Bij de invoer van een buitenlandse gebruikte auto kan de tijd tussen BPM-betaling en registratie langer zijn dan bij registratie van een binnenlandse auto. Daarmee is nog geen Unierecht geschonden.

Een bv is in beroep gegaan tegen de voldoening van BPM met betrekking tot drie auto’s. In de procedure van hoger beroep voor hof Den Haag beweert de bv dat de Nederlandse regelgeving betalingswijzen bevat die een schending vormen van het Unierecht. Als voorbeeld noemt zij de mogelijkheid voor vergunninghouders om later te betalen. Ook krijgen vergunninghouders spontaan extra leeftijdskorting, terwijl de bv die niet krijgt. Verder stelt de bv dat zij eerst BPM moet betalen voordat zij een fiscaal akkoord krijgt en met de auto op de weg mag. Ook dit is een schending van het Unierecht, aldus de bv. De Belastingdienst werpt tegen dat de bv de vergunning ook kan aanvragen, maar dat aan die vergunning voorwaarden zijn verbonden. Daarnaast heeft de bv ook recht op extra leeftijdskorting, maar zij heeft geweigerd de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de berekening van die korting.

Niet voldaan aan voorwaarden voor extra leeftijdskorting

Het hof bevestigt dat niet de inspecteur, maar de bv moet bewijzen dat zij recht heeft op extra leeftijdskorting. Zij heeft echter alleen maar gesteld recht te hebben op deze korting en een ongemotiveerde stelling is op zichzelf onvoldoende. Vervolgens merkt het hof de verwijzing van de bv naar de positie van vergunninghouders aan als een beroep op het gelijkheidsbeginsel. Gezien de voorwaarden waaraan vergunninghouders moeten voldoen is de bv echter niet met hen te vergelijken.

Rentenadeel komt door latere registratie

Het hof verwerpt ook de stelling dat de Nederlandse betalingswijzen kent die in strijd zijn met het Unierecht. Wellicht kan bij de registratie van een ingevoerde gebruikte auto meer tijd zitten tussen de BPM-betaling en de registratie dan bij de registratie van een binnenlandse auto. Daardoor kan de invoerder van een gebruikte auto een rentenadeel ervaren. Dat rentenadeel vloeit echter niet voort uit de heffingssystematiek, maar uit de keuze om de auto pas op een latere datum te laten registreren. Het hof verklaart daarom het hoger beroep van de bv ongegrond.

Verdrag: art. 110 en 267 VWEU

Wet: art. 26 AWR en art. 9, 10 en 16a BPM

Bron: gerechtshof Den Haag 20 juli 2023 (gepubliceerd 28 augustus 2023), ECLI:NL:GHDHA:2023:1585, BK-22/00668 tot en met BK-22/00670

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Kaderbesluit zware motorrijtuigen
Volgende artikel
Voortgang Pijler 1

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

bestelbus

MRB-status bestelauto kwijt na verplaatsing passagiersstoel

Het verplaatsen van een passagiersstoel in een bestelauto kan ertoe leiden dat voor de MRB geen sprake meer is van een bestelauto.

snelweg Nederland

Belasting zware motorrijtuigen wijzigt per 1 oktober 2023

Vanaf 1 oktober 2023 treedt het Kaderbesluit bzm in werking. Oude beleidsbesluiten waarin bepaalde zware motorrijtuigen waren uitgesloten van belastingplicht gelden dan niet meer. Dit betekent dat ondernemers mogelijk bzm moet betalen vanaf 1 oktober 2023.

Kabinetsreactie evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer een bief met de kabinetsreactie op de evaluatie van bijzondere regelingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM).

auto-rij

Maar 1x MRB naheffen voor schendingen handelaarsregeling

Constateert de fiscus dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog is maar één keer motorrijtuigenbelasting na te heffen.

duurzaam vervoer

Denk mee over AanZET-subsidie

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×