• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nieuwe auto voor de BPM kan toch schade hebben

15 november 2021 door Remco Latour

voor lager bpm moet schade aan auto aangetoond worden

Niet alle schade aan een auto is gebruiksschade, en dus kan een beschadigde auto voor de BPM-heffing kwalificeren als een nieuwe auto.

Tot dit oordeel komt de Hoge Raad in een zaak waarin een bv op 16 oktober 2015 een beschadigde personenauto had gekocht bij een autobedrijf in Duitsland. Volgens de factuur van 19 oktober 2015 bedroeg de kilometerstand van de auto nul. Op 20 oktober 2015 was de auto in Duitsland geregistreerd en voor het eerst toegelaten op de weg. Later was de auto op een oplegger vanuit Duitsland naar Nederland overgebracht. De bv liet de auto op 4 november 2015 registreren in het Nederlandse kentekenregister. De kilometerstand bedroeg toen 217, maar de auto vertoonde geen sporen van gebruik. Toch ging de bv ervan uit dat de auto voor de BPM kwalificeerde als een gebruikte auto. Daarom paste zij een afschrijving toe over de waarde van de auto. Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelde dat de bv de BPM correct had berekend. Zie NTFR 2020/1775 en ‘Krassen brengen geluk, of tenminste minder BPM‘.

Andere schade dan gebruiksschade

De staatssecretaris van Financiën is in cassatie gegaan tegen de hofuitspraak. In tegenstelling tot het hof oordeelt de Hoge Raad dat de auto geen gebruikte auto is. Voor toepassing van de BPM is namelijk sprake van een nieuwe auto als die auto niet of nauwelijks op de weg is gebruikt. Volgens de Hoge Raad kan een auto vóór de eerste ingebruikneming ook schade oplopen. Maar dat maakt van de auto nog geen gebruikte auto. In dit geval zijn er geen aanwijzingen dat de auto echt in het buitenland op de weg had gereden. Daarom kwalificeerde de auto voor de BPM als een nieuwe auto.

Wet: art. 9 en 10, eerste lid BPM

Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM

Bron: Hoge Raad 12 november 2021, ECLI:NL:HR:2021:1672, 20/01981

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Gebruikelijkheid bonusaandelen te toetsen met derdeninfo
Volgende artikel
Ligt het plan voor afschaffen dividendbelasting opnieuw op tafel?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×