• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Pas afschrijving toe voor BPM op gebruikte auto

24 augustus 2021 door Remco Latour

auto bpm

Als een auto in het buitenland is gebruikt, mag de kentekenhouder bij de berekening van BPM een afschrijving toepassen. Het hangt van de omstandigheden af welke rekenmethode hij mag toepassen.

BPM minus afschrijving

Bij de koop van een gebruikte auto is minder BPM verschuldigd dan het geval zou zijn bij de verkrijging van de aanschaf hetzelfde type auto in ongebruikte staat. Men mag namelijk op het BPM-bedrag een vermindering toepassen. De hoogte van deze vermindering is op verschillende manieren te bepalen. In principe is de vermindering een afschrijving die is uitgedrukt in procenten van de som van de catalogusprijs van de auto. Bij het hanteren van een bepaalde methode moet de belastingplichtige in de aangifte een opgaaf doen van de gegevens die hij heeft gebruikt om de afschrijving te berekenen. Gegevens die hij niet zelf of op verzoek van de inspecteur opgeeft, zijn later niet meer alsnog te benutten!

Eerste ingebruikname onbekend

Bij het bepalen van de afschrijving is in principe het moment van eerste ingebruikname van de auto van belang. Als deze datum onbekend is, dient men uit te gaan de laatste dag van het jaar waarin de auto is vervaardigd.

Bijzondere voertuigen

Is sprake van een personenauto die of een motorrijwiel dat is ingericht om herkenbaar te dienen als politieauto of brandweerauto? Dan mag men de afschrijving stellen op 6% per maand voor de eerste drie maanden na het tijdstip van de eerste ingebruikname. Als de belastingplichtige daarop een beroep doet in de aangifte, mag hij vervolgens voor iedere daaropvolgende maand een afschrijving van 2,5% toepassen. Is sprake van een personenauto die is ingericht om rolstoelgangers in groepsverband te vervoeren en uitsluitend daarvoor wordt gebruikt? Dan kan de belastingplichtige de afschrijving te stellen op 1,5% per maand na de eerste ingebruikname. Hij moet in zijn aangifte wel een beroep doen op deze mogelijkheid.

Gebruik koerslijst

De belastingplichtige kan verzoeken om de afschrijving te berekenen met gebruik van een koerslijst. Het moet gaan om een koerslijst die in de handel algemeen wordt toegepast. Zo’n koerslijst moet de historische verkoopwaarde (consumentenprijs) vermelden en de inkoopwaarde van een gebruikte auto voor de handelaar. Die koerslijst moet recent genoeg zijn. Het gebruik van een koerslijst is niet toegestaan als het desbetreffende type auto nog nauwelijks is verkocht. Zie: ‘Koerslijst niet bruikbaar voor nauwelijks verkochte auto’s’. Als het gebruik van de koerslijst wel is toegestaan, dient men de desbetreffende consumentenprijs eerst te verminderen met de koers van de gebruikte auto. Door dit resultaat weer te delen door de consumentenprijs, komt men op het afschrijvingspercentage. Dit afschrijvingspercentage wordt vervolgens vermenigvuldigd met het BPM-bedrag. Overigens moet in het geval van een auto met essentiële gebreken eerst herstel van die gebreken plaatsvinden.

Forfaitaire tabel

De belastingplichtige kan verzoeken om de afschrijving per maand te berekenen aan de hand van onderstaande tabel.

Als aan het begin van de maand een tijdsduur is verstreken sinds de eerste ingebruikname van minstensMaar niet meer danIs het afschrijvingspercentage voor die maand
0 dagen tot 1 maand0%8%
1 maand tot 3 maanden8%3%
3 maanden tot 5 maanden14%2,5%
5 maanden tot 9 maanden19%2,25%
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden28%1,444%
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden41%0,917%
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden52%0,833%
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden62%0,75%
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden71%0,416%
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden76%0,416%
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden81%0,333%
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden85%0,333%
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden89%0,25%
Vanaf 9 jaar en 6 maanden92%0,083%

Volledige vermindering

Als een bestelauto minimaal vijf jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, bedraagt de vermindering 100% van het belastingbedrag. Voor personenauto’s en motorrijwielen bereikt de vermindering pas na 25 jaar na de eerste ingebruikname de hoogte van 100%.

Taxatierapport

Is sprake van een voertuig met meer dan normale gebruiksschade, maar nog wel deugdelijk van bouw en inrichting? Of betreft het een motorrijtuig dat niet voorkomt op een koerslijst die in de Nederlandse handel in tweedehandsvoertuigen algemeen gebruikt wordt? Dan kan men verzoeken de afschrijving te berekenen door de som van de catalogusprijs en de BPM op het tijdstip van eerste ingebruikname te verlagen met de taxatiewaarde in een taxatierapport. Een onafhankelijke, erkende taxateur moet dat taxatierapport hooguit een maand vóór het heffingsmoment hebben opgemaakt. Bovendien moet het de naam, adres, contactgegevens en dergelijke van de taxateur vermelden. In het rapport moeten eveneens voertuigkenmerken zijn opgenomen, evenals de consumentenprijs van de auto op de datum van eerste toelating. Verder moet het rapport de handelsinkoopwaarde van drie à vijf referentiemotorrijtuigen noemen. Bij een waardevermindering door schade van meer dan 72% moet de taxateur dat staven met deugdelijke schadecalculatie en beeldmateriaal.

NEDC-tabellen

In sommige gevallen is er nog een andere reden waarom men voor gebruikte auto’s minder BPM hoeft te betalen. Voor gebruikte auto’s met een toelating van vóór 1 juli 2020 mag men namelijk de CO2-uitstoot berekenen op grond van de New European Driving Cycle-meetmethode (NEDC). Voor nieuwe auto’s is het gebruik van de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP-meetmethode) verplicht. De berekening van de CO2-uitstoot volgens de WLTP-meetmethode kan tot een hogere uitkomst leiden dan volgens de NEDC-methode. Levert de NEDC-methode juist een hogere CO2-uitstoot op, dan mag men de uitkomst van de WLPT-meetmethode gebruiken. Overigens is kiezen alleen mogelijk bij auto’s waarvoor zowel de NEDC als de WLTP-waarde is vastgesteld. Is de CO2-uitstoot in het geheel niet bekend? Dan stelt de Belastingdienst de CO2-uitstoot op:

  • 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 juli 2020 tot nu.
  • 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
  • 350 gr/km voor een benzineauto en 302 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2009 tot 1 januari 2015.

Wet: art. 10 BPM

Regeling: art. 8 en bijlage I Uitv.reg. BPM

Auto van de zaak experience

Mr. Heleen Elbert brengt u in drie uur op de hoogte van de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Veel minder aanvragen TVL in tweede kwartaal
Volgende artikel
Documenten over fiscale toetsing verbouwing openbaar

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Nieuwe box 3: Vermogensaanwasbelasting vraagt om fiscale voorbereiding

Vanaf 2028 verandert box 3 ingrijpend, als het huidige wetsvoorstel ongewijzigd wordt uitgevoerd. De overgang van het forfaitaire stelsel naar een vermogensaanwasbelasting betekent dat belastingplichtigen niet langer worden belast op basis van een fictief rendement, maar op basis van het werkelijke rendement op hun vermogen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×