• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Vernietiging BPM-aanslag door discriminatieverbod

11 januari 2023 door Remco Latour

auto bpm

Mr. Heleen Elbert geeft voor Taxence een commentaar op het arrest waarin de Hoge Raad een naheffingsaanslag BPM heeft vernietigd vanwege een schending van het verdedigingsbeginsel.

De Hoge Raad oordeelt in dit arrest en dat schending van het Unierechtelijke verdedigingsbeginsel vernietiging van de naheffingsaanslag BPM tot gevolg heeft. [Red Taxence: zie ‘Schending verdedigingsbeginsel: vernietiging aanslag BPM’ voor meer informatie over dit arrest] Dit terwijl het hof in hoger beroep oordeelde dat deze schending zonder gevolgen zou moeten blijven en de staatssecretaris zelfs van mening was dat het Unierecht in deze situatie niet van toepassing is. Aan de staatssecretaris kan worden toegegeven dat de BPM in principe een nationale belastingheffing betreft. Zelfs al gaat het om uit een ander EU land geïmporteerde auto’s.

Strijd met discriminatieverbod

Het Unierecht komt wel aan de orde zodra er sprake is van strijd met het discriminatieverbod van art. 110 VWEU. Wanneer de inspecteur een naheffingsaanslag BPM oplegt zonder belanghebbende te hebben gehoord, loopt hij echter wel degelijk tegen dit discriminatieverbod aan wanneer deze naheffingsaanslag na bezwaar wordt verminderd. Een verlaging van de naheffingsaanslag leidt dus tot toepassing van het Unierechtelijke verdedigingsbeginsel. Dit beginsel stelt dat belanghebbende voorafgaand aan het opleggen van de naheffingsaanslag moet worden gehoord. Doet de inspecteur dat niet en verlaagt hij later de naheffingsaanslag, dan kan dit dus leiden tot vernietiging van de naheffingsaanslag BPM. Door het niet horen van belanghebbende voorafgaand aan het opleggen van de naheffingsaanslag, is belanghebbende de kans ontnomen om argumenten aan te dragen die hadden kunnen leiden tot een lagere naheffingsaanslag. Het risico daarvan komt voor rekening van de inspecteur, aldus de Hoge Raad.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 10, zevende en achtste lid BPM

Bron: Hoge Raad 23 december 2022, ECLI:NL:HR:2022:1917, 20/02604

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Geen aansprakelijkheid voor per saldo voordelig advies
Volgende artikel
Vermelding in Basisregistratie Kadaster niet altijd leidend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×