• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Blog | Best wel saai eigenlijk…

23 september 2021 door Heleen Elbert

Heleen Elbert

Tot zover de korte samenvatting van de belastingplannen van dit jaar van mr. Heleen Elbert. Omdat we een demissionair kabinet hebben, is dat natuurlijk ook wel een beetje logisch. Voor een fiscalist die hier uitgebreide lezingen over moet geven is dat een heel ander verhaal. Gelukkig is daar altijd nog haar favoriete onderwerp: de autobelasting! Ook dit jaar laat de sturingsdrift van de overheid Heleen gelukkig niet in de kou staan en is er op dat terrein nogal wat te melden.

Allereerst de bijtelling voor elektrische auto’s. Jaren geleden werden we al verblijd met het ‘hand aan de kraan’ principe. Dit principe geeft de overheid de mogelijkheid om aan de kraan te draaien bij de bijtelling voor elektrische auto’s wanneer het aantal verkopen mee- of tegen zou vallen. Nou, het blijkt dus dat het aantal verkopen van elektrische auto’s flink is toegenomen. Omdat dat goed is voor de verlaging van de CO2-uitstoot, kreeg de overheid het advies om de bijtelling voor elektrische auto’s op het niveau van 2021 te houden (per saldo 12% bijtelling over € 40.000, 22% over het meerdere). Dit is niet gebeurd, de bijtelling blijft volgend jaar namelijk zoals aangekondigd (per saldo) 16%. De kraan van de cap (het bedrag waarover de lage bijtelling geldt) wordt volgend jaar wel teruggedraaid: je krijgt het lage tarief nog maar over € 35.000 in plaats van € 40.000. Per 2023 gaan we zelfs terug naar € 30.000! De reden hiervoor? Kleinere auto’s zijn populairder op de tweedehandsmarkt. De kans dat de auto langer in Nederland blijft rijden wordt dan groter.

De nek omgedraaid

Is er dan alleen slecht nieuws? Nee hoor: er wordt fors meer budget vrijgemaakt voor de SEBA en de SEPP-regeling. De SEBA is een subsidie die je als ondernemer kunt krijgen wanneer je een elektrische bestelauto aanschaft. De SEPP is de subsidie je krijgt als je als particulier een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt. Het potje voor de nieuwe auto was dit jaar binnen een paar dagen leeg, dus wat extra budget kan beslist geen kwaad.

Oh ja, tot slot wil ik nog even doorgeven dat de autoprijzen volgend jaar weer worden aangepast (dat is meestal niet gunstig toch?). Dit komt door wijzigingen in de BPM. Per 1 januari moet de BPM (aanschafbelasting) namelijk berekend worden over de waarde die de auto heeft bij de RDW-inschrijving en niet meer over de waarde bij daadwerkelijke verkoop (scheelt toch weer een paar euro’s), daarnaast worden de BPM-bedragen per 1 januari weer eens aangepast. Wil je een schade-auto importeren uit het buitenland? Houd er dan rekening mee dat de overheid niet zo blij met je is. Niet alleen mag je geen taxatierapport meer gebruiken om de waarde omlaag te krijgen, ook mag je de waarde (en afschrijving) pas bepalen wanneer de auto geen wrak van de weg meer is. Kortom, het importeren van schade-auto’s wordt min of meer de nek omgedraaid.

Wat blijft er van deze plannen over na de Kamerbehandeling? Ik denk niet dat het veel anders zal worden dan nu al bekend is. We gaan het zien…

Mr. Heleen Elbert is zelfstandig fiscaal-jurist, werkzaam bij ELBERT fiscaal. Zij geeft regelmatig trainingen en cursussen. Donderdag 7 oktober 2021 staat de Auto Experience op de agenda waar Heleen u in drie uur het laatste fiscale nieuws over de auto van de zaak vertelt. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Blogs, blogs

Reageer
Vorige artikel
Blog | Verrekening houdsterverliezen: HR 11 juni 2021 teruggedraaid!
Volgende artikel
Blog | Toepassing reikwijdte van de fiscale eenheid btw in Nederland niet langer houdbaar?

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

one tier board

Blog | Je wordt genoemd

Richard Beune reageert in zijn blog op een opmerking van A-G Koopman over de kwestie over prejudiciële vragen van de Hoge Raad aan het Europees Hof van Justitie EG over de meldingsregeling van artikel 36 Invorderingswet 1990.

Opinie | Woonplaatsonderzoek begrensd

Een woonplaatsonderzoek maakt een vergaande inbreuk op de privacy van de belanghebbende. De Belastingdienst heeft een werkinstructie opgesteld en een expertisecentrum opgericht om een uniforme werkwijze bij woonplaatsonderzoeken te bevorderen. Daarin staan handvatten die in de praktijk bij een woonplaatsonderzoek kunnen worden gebruikt. Mr. Angelique Perdaems signaleert dat de werkinstructie een verbetering kan zijn, maar... lees verder

Opinie | Een betrekkelijk groote mate van frischheid

De politierechter in het strafrecht behandelt zaken van relatief eenvoudige aard en kan daardoor vaak direct ten overstaan van partijen mondeling uitspraak doen. In deze NTFR Opinie onderzoekt Michiel Hennevelt in hoeverre het fiscale procesrecht mogelijkheden biedt dit politierechtermodel te benaderen. Daarbij gaat hij in het bijzonder in op de mondelinge uitspraak in belastingzaken en... lees verder

Opinie | De nieuwe definitie van fonds voor gemene rekening

Met ingang van 2025 is de wet gewijzigd. In het nieuwe systeem, zijn personenvennootschappen niet belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, behalve als ze binnen de nieuwe definitie van (open) fonds voor gemene rekening vallen. De oude toetredings- en overdraagbaarheidscriterium en verhandelbaarheidscriterium zijn vervallen. Zoals vaker, geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel: er is sinds dit... lees verder

NTFR Opinie

Opinie | ‘Musks fiscale kettingzaag: heimwee naar de middeleeuwen’

Ze leken zover weg, de middeleeuwen, maar ineens lijken ze weer springlevend. Techmiljardairs wanen zich ridders met koninklijke aspiraties; daarbij claimen zij goddelijke rechten en aristocratische fiscale privileges. Grootheidswaanzin verdraagt blijkbaar geen belastingheffing. In zijn NTFR Opinie gaat prof. mr. dr. Hans Gribnau in op de politieke macht die techmiljardairs steeds meer krijgen. Die macht... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×