• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Rutte III discriminerend of onbegrepen?

16 januari 2018 door Jasper van Ginneken

In het nieuwe regeerakkoord staat de volgende passage: ‘De dividendbelasting wordt afgeschaft. Tegelijkertijd wordt, om brievenbusconstructies tegen te gaan, een bronbelasting op rente en royalty’s ingevoerd op uitgaande financiële stromen naar landen met zeer lage belastingen (low tax jurisdictions). Financiering met eigen vermogen wordt ook aantrekkelijker door de aftrekbaarheid van vreemd vermogen te beperken.’. Wil Rutte III hiermee het braafste jongetje van de klas zijn of gaat het om zinvolle maatregelen?

Zowel Rutte III als ook Rutte-Asscher hebben ervoor gekozen om in te zetten op het bestrijden van belastingontduiking in Europese zin. Nederland werd gezien als een vrijstaat voor belastingontwijking. De insteek van Rutte III is om het vestigingsklimaat middels fiscale maatregelen zo aan te passen dat (hoofd)kantoren met werkelijke arbeidsplaatsen en een werkelijke belastingplicht naar Nederland komen.

 

Ethisch gezien zal Rutte III het ongetwijfeld een goed idee vinden om bronheffing in te voeren ten aanzien van rente en royalty’s. Dit om de financieringsstromen naar landen met (zeer) lage belastingen tegen te gaan. Daartegenover wordt het afschaffen van de dividendbelasting gezet teneinde meer banen te gaan creëren. De aanhangers van
Rutte III zullen bepleiten dat er sprake is van beleid. Bedrijven als U2, Mako Holding, Artvin Holding (beide van met corruptie geassocieerde politici) maken nu gebruik van deze fiscaal aantrekkelijke route.

 

Onmogelijke insteek vanwege discriminatieverbod

De tekst uit het regeerakkoord doet het lijken alsof Rutte III belasting wil gaan heffen als de liquiditeiten naar een bepaald land gaan. Dit kan niet. Wil men belasting heffen, dan is het uitgangspunt dat er een bepaald belastbaar feit is, waarover de belasting geheven wordt. Dat belastbare feit kan niet afhankelijk zijn van de voorwaarden of een bepaalde transactie richting een bepaald land (in dit geval een low tax jurisdiction) gaat. Dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

 

Zou Rutte III daadwerkelijk zo'n soort bronheffing willen invoeren, dan zal men ervoor moeten kiezen om de route van het voorkomen van dubbele belasting te volgen (OESO-verdragen). Dat brengt met zich mee dat er in beginsel altijd belasting geheven gaat worden over rente en royalty’s, maar dat via verdragen de belasting voorkomen wordt omdat die verrekenbaar is, of dat de heffingsbevoegdheid in het andere land komt te liggen.

 

Het voorstaande brengt in mijn beleving met zich mee, dat het huidige voorstel van
Rutte III zal leiden tot een ongelijke behandeling. De Hoge Raad heeft al meer dan eens geoordeeld dat ongelijke behandeling de nodige consequenties kan hebben. Als dit de lijn wordt die Rutte III de komende jaren in wilt zetten, dan worden er de nodige procedures bij de Hoge Raad uitgelokt.

 

Ik roep Rutte III op, om dergelijke wetgeving in ieder geval via de internetconsultatie open te stellen!

Filed Under: Blogs, Internationaal & Europees recht, Vpb & Div.bel

Reageer
Vorige artikel
De Nederlandse inkomensverklaring is strijdig met de Europese regels
Volgende artikel
De impact van het Golfstatenbesluit

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Mededeling toepassing aftrek wegens fictieve loonkosten

Het ministerie van Financiën heeft een mededeling gepubliceerd over de toepassing van de hardheidsclausule wegens fictieve loonkosten door een stichting die namens sportverenigingen kantine exploiteert.

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd

De staatssecretaris van Financiën heeft het Fondsenbesluit 2025 gepubliceerd.

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Opleidingen

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus afwaarderen & kwijtschelden van vorderingen

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×