• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

127% loonbelasting over excessieve vertrekvergoeding

7 juni 2012 door Jelle Berghuis

De belasting die een werkgever moet betalen over excessieve vertrekvergoedingen wordt volgens de Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 verhoogd van 30 naar 75 procent. Hierdoor moet er straks in totaal 127% loonbelasting betaald worden over het overmatige deel van de vergoeding.

De memorie van toelichting op het wetsvoorstel geeft weinig opheldering over de forse belastingverhoging. Hierin staat slechts dat deze plaatsvindt om buitensporige vertrekvergoedingen tegen te gaan. Een werkgever betaalt deze ‘pseudo-eindheffing’ van 75 procent overigens alleen als het toetsloon meer is dan € 531.000 en de vertrekvergoeding hoger is dan het toetsloon. Het gaat om een pseudo-eindheffing omdat de heffing wordt geheven naast de loonheffing bij de betrokken werknemer (52%). Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, bedraagt de totale loonbelasting over het bovenmatige deel van de ontslagvergoeding hierdoor niet minder dan 127%.

In het advies dat de Raad van State heeft opgesteld over het wetsvoorstel wordt de vraag opgeworpen over de noodzakelijkheid van deze regeling, aangezien de opbrengst hiervan met ingang van 2014 op nihil wordt begroot. Ook wijst de Afdeling advisering erop dat de maatregel niet kan bijdragen aan een ontmoediging van al overeengekomen vertrekvergoedingen, tenzij de werknemer afziet van het excessieve deel van de vergoeding. De Raad van State adviseert dan ook om de verhoging van deze werkgeversheffing nader te onderbouwen.

Meer informatie: Wanneer is sprake van bovenmatige vertrekvergoeding?

Wet: artikel 32bb Wet LB 1964

Meer informatie: Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Flex-bv door Eerste Kamer afgedaan als hamerstuk
Volgende artikel
Lagere boete voor aangifteverzuim door slapende bv

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

Boete voor ABN AMRO wegens overtreden bonusverbod

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een boete van € 15 miljoen opgelegd aan ABN AMRO) wegens het overtreden van het bonusverbod.

BIV oud militairen

Afgekeurde oud-militairen willen belastingvrije schadevergoeding

Afgekeurde oud-militairen die tijdens hun dienst blijvend invalide zijn geraakt, moeten inkomstenbelasting betalen over de smartengeldvergoeding die zij van Defensie ontvangen. Dit tot grote frustratie van de betrokkenen, omdat vergelijkbare uitkeringen voor politiemensen en brandweerlieden wél belastingvrij zijn.

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

Strengere zzp-handhaving: vooral nog knelpunten, maar ook kansen

Vier maanden na het opheffen van het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid in de zorg zijn er knelpunten zichtbaar, maar de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verwacht dat de voordelen op termijn zullen overheersen. Werkgevers en werkenden krijgen in 2025 ruimte om zich aan te passen, zonder direct boetes te riskeren.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Werken in de grensstreek

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×