• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

150 km-criterium 30%-regeling niet van toepassing

27 september 2018 door Michel Halters - Hans de Vries

Sluit een buitenlandse werknemer een arbeidsovereenkomst met een Nederlandse werkgever vóór 1 januari 2012, maar vangt de arbeidsovereenkomst aan op of na 1 januari 2012? Dan hoeft de werknemer voor de 30%-regeling nog niet te voldoen aan het 150 km-criterium volgens A-G Niessen. Met een reactie van mr. Hans de Vries, Tax director bij Andersen Tax & Legal.

Een Duitser sloot op 22 december 2011 met een in Nederland gevestigde vennootschap een arbeidsovereenkomst. De arbeidsovereenkomst ving aan op 1 januari 2012 en vanaf dat moment werd de Duitser in Nederland tewerkgesteld. Deze werknemer woonde tot 48 maanden aan zijn tewerkstelling op minder dan 150 km van de Nederlandse grens in Duitsland.

De Duitser en zijn werkgever verzochten gezamenlijk om toepassing van de 30%-regeling vanaf 1 augustus 2012. De Inspecteur wees het verzoek af omdat de werknemer op de eerste dag van tewerkstelling niet aan het 150 km-criterium voldeed.

Het Hof oordeelde dat toetsing aan het 150 km-criterium voor de 30%-regeling, de datum van de tewerkstelling in Nederland bepalend was. Toepassing van het 150 km-criterium met onmiddellijke ingang (behoudens voor zover sprake is van onder het overgangsrecht vallende gevallen) volgens het hof in overeenstemming met de gedachte die aan invoering van het 150 km-criterium ten grondslag ligt. Het hof volgende de inspecteur in zijn oordeel dat de werknemer geen recht had op toepassing van de 30%-regeling.

De Advocaat-Generaal meent echter dat de wet slechts de periode bepaalt waaróver de toets moet worden aangelegd of aan het 150 kilometercriterium is voldaan. Niet op welke datum daaraan moet zijn voldaan. Volgens jurisprudentie van de Hoge Raad en de wetsgeschiedenis meent de Advocaat-Generaal dat voor de beoordeling of is voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van de 30%-regeling het moment van de totstandkoming van de arbeidsovereenkomst relevant is. Dit is 22 december 2011 en toen gold het 150 km-criterium nog niet. De A-G adviseert de Hoge Raad het beroep in cassatie gegrond te verklaren.

 

Reactie mr. Hans de Vries

'Een logische conclusie. Om in aanmerking te komen voor de 30%-regeling moet er sprake zijn van een ‘ingekomen werknemer’. Om als ingekomen werknemer aangemerkt te worden moet de werknemer beschikken over schaarse specifieke deskundigheid én moet hij voldoen aan de 150-km eis. Beide voorwaarden maken samen deel uit van deze ene definitie. Het toetsen van de ene voorwaarde (schaarse specifieke deskundigheid) op het moment van het sluiten van de arbeidsovereenkomst en het toetsen van de andere voorwaarde (150 km-eis) op een ander tijdstip (de start van de werkzaamheden), is dan in mijn optiek vreemd. De A-G adviseert daarom de Hoge Raad naar mijn mening terecht om beide delen van de definitie te toetsen op het moment van het sluiten van de arbeidsovereenkomst. Voor de werknemer in deze concrete casus betekent dit dat hij niet aan de 150 km-eis hoeft te voldoen omdat de arbeidsovereenkomst in 2011 is gesloten, vóór de invoering van de 150 km-eis. Wél zal deze werknemer per 1 januari 2017 de regeling al weer kwijt raken omdat hij op grond van overgangsrecht vanaf jaar 6 aan de nieuwe voorwaarden moet voldoen en op dat moment passeert hij het 150 km-poortje niet.'

 

Wet: Art. 31a, lid 2, onderdeel e Wet LB 1964 en hoofdstuk 4a UB LB 1965

 

Meer weten?

Hans de Vries verzorgt dinsdag 2 oktober de PE-Pitstop 30%-regeling met de focus op ingekomen werknemers. > Meer informatie en aanmelden. .

Meer informatie: Parket bij de Hoge Raad 5 september 2018 (gepubliceerd op 21 september 2018), ECLI:NL:PHR:2018:1021

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe uitdagingen voor bedrijven met Belastingplan 2019
Volgende artikel
Fiscus moet eerst controleren, dan laten informeren

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

BIV oud militairen

Afgekeurde oud-militairen willen belastingvrije schadevergoeding

Afgekeurde oud-militairen die tijdens hun dienst blijvend invalide zijn geraakt, moeten inkomstenbelasting betalen over de smartengeldvergoeding die zij van Defensie ontvangen. Dit tot grote frustratie van de betrokkenen, omdat vergelijkbare uitkeringen voor politiemensen en brandweerlieden wél belastingvrij zijn.

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

Strengere zzp-handhaving: vooral nog knelpunten, maar ook kansen

Vier maanden na het opheffen van het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid in de zorg zijn er knelpunten zichtbaar, maar de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verwacht dat de voordelen op termijn zullen overheersen. Werkgevers en werkenden krijgen in 2025 ruimte om zich aan te passen, zonder direct boetes te riskeren.

jonge werknemers pensioenpremie

Werkgevers lokken jonge werknemers met fiscaal vriendelijke studieschuldregeling

Steeds meer werkgevers bieden werknemers de mogelijkheid om hun studieschuld fiscaal voordelig af te lossen. Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op Kamervragen over het bericht ‘Werkgevers lokken jonge werknemer met studieschuldregeling’. 

Recht op LKV en LIV bij overgang van onderneming

Vanaf juni verstuurt de Belastingdienst de beschikking Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) voor de loonkostenvoordelen (LKV’s) en het lage-inkomensvoordeel (LIV) over 2024. Bij overgang van een onderneming kan het recht op een tegemoetkoming uit de Wtl niet altijd goed worden vastgesteld.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Werken in de grensstreek

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×