• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

30%-regeling: lagere lasten, meer deskundigen en beter vestigingsklimaat

15 juni 2017 door Jelle Berghuis

Het Ministerie van Financiën heeft het evaluatierapport over de 30%-regeling naar de Tweede Kamer gestuurd. Volgens het rapport is de fiscale regeling voor de vergoeding van extraterritoriale kosten voor ingekomen werknemers doeltreffend op alle fronten. Er zijn meer deskundigen beschikbaar op de Nederlandse arbeidsmarkt en het vestigingsklimaat wordt hierdoor aantrekkelijker, terwijl de administratieve lasten lager zijn dan wanneer er van de werkelijke extraterritoriale kosten (ETK) wordt uitgegaan.

Op grond van de huidige 30%-regeling mag de werkgever als fictie maximaal 30% van het loon inclusief de vergoeding aanwijzen als onbelaste vergoeding (ofwel 30/70=43% van het loon exclusief de vergoeding) ter compensatie voor de ETK die de werknemer maakt. Het aantal gebruikers van de 30%-regeling lag in 2015 op ruim 56.000 en groeide in de periode 2009-2015 met circa 7% per jaar.

 

Verhouding 30%-forfait en werkelijke ETK

Samengevat lijkt het forfait te krap voor werknemers met lage inkomens en/of afkomstig uit een land met (relatief) weinig welvaart, zoals wetenschappelijk onderzoekers of ICT’ers uit India. Het forfait lijkt te hoog voor werknemers met hoge inkomens en afkomstig uit welvarende landen, zoals engineers uit de VS of managers uit Duitsland.

 

Lagere administratieve lasten

De 30%-regeling weet de administratieve lasten succesvol te reduceren. De netto reductie in administratieve worden ingeschat op €15 miljoen tot €65 miljoen per jaar. De reductie in administratieve lasten wordt vooral gedreven door fiscaal-administratieve besparingen. De lastenreductie op het gebied van juridische en HR-aspecten zijn relatief beperkt.

 

Meer deskundigen

De 30%-regeling zorgt ervoor dat werknemers met een specifieke deskundigheid waar schaarste voor bestaat op de Nederlandse arbeidsmarkt aan worden getrokken. Het effect is relatief sterker bij de hoge inkomens, omdat het fiscaal voordeel voor die groep relatief groot is door de relatief beperkte werkelijke ETK die deze werknemers maken. De schatting is dat er door de forfaitaire 30%- regeling circa 1.765-5.575 additionele buitenlandse werknemers (doorgaans met een schaarse specifieke deskundigheid) in Nederland werkzaam zijn.

 

Aantrekkelijker vestigingsklimaat

Hoewel het exacte effect van de 30%-regeling met betrekking tot dit doel niet (kwantitatief) is vast te stellen, blijkt uit het onderzoek dat de regeling voor een deel van de werkgevers een relevante factor is binnen het Nederlandse vestigingsklimaat. Het gaat met name om (grote) internationaal georiënteerde werkgevers, die relatief arbeidsintensief zijn en/of relatief veel te maken hebben met hoogwaardige schaarse arbeid, zoals het geval is bij hoofdkantoorfuncties, ICT-werkzaamheden, onderzoek en ontwikkeling, internationale marketing en internationale sales.

 

Mogelijke verbeterpunten

De onderzoekers denken dat enkele aanpassingen mogelijk een positief effect hebben op de 30%-regeling:

  • verkorting van de looptijd naar vijf of zes jaar;
  • vergroten van de 150-km-grens;
  • verlaging van het forfait bij inkomens boven de €100.000.

Er zijn andere aanpassingen (zoals een andere vaste forfaithoogte dan 30%) geanalyseerd, maar die liggen minder voor de hand.

Meer informatie: Evaluatie 30%-regeling, Ministerie van Financiën, 13 juni 2017

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Internationaal & Europees recht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Mantelzorgcompliment gold alleen voor extramurale zorg
Volgende artikel
Lening bleef ondanks formele achterstelling zakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

De juridische strijd rond het havenpensioenfonds Optas en de rol van Aegon sleept al bijna twintig jaar voort. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft inzicht in de geschiedenis, de rol van toezichthouder DNB en de geleerde lessen.

Antwoorden op Kamervragen over het nieuwsbericht ‘Brussels approves Poland’s use of post-COVID funds for defence’

De Europese Commissie heeft Polen toestemming gegeven om coronaherstelfondsen in te zetten voor defensiegerelateerde projecten. Minister Heinen licht toe hoe dit zich verhoudt tot de oorspronkelijke doelen van het fonds en de Nederlandse situatie.

money, money laundering, seem, euro bills, currency, finance, dollar bill, banknote, euro notes, euro, lots, save up, paper money, 200 euro, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering, money laundering

Kabinet presenteert gecoördineerde aanpak tegen corruptie

Het kabinet zet zich in om corruptie te voorkomen, bij de overheid en het bedrijfsleven en van groot tot klein.

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

30%-regeling

Standpunten Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag geactualiseerd 

De standpunten van de Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH uit de jaren 2022 – 2024 zijn geactualiseerd.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×