• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm

8 oktober 2025 door redactie

autobelastingen

Staatssecretaris Heijnen beantwoordt nadere vragen over het goedkeurend beleidsbesluit over de bpm. Hij licht toe waarom is gekozen voor een goedkeurend beleidsbesluit met terugwerkende kracht voor bpm op emissievrije personenauto’s en motorrijwielen, en verklaart de uitwerking en legitimatie daarvan.

Het beleidsbesluit bpm regelt dat vanaf 1 januari 2025, met terugwerkende kracht tot die datum en tot 1 januari 2026, de vaste voet voor bpm ook geldt voor emissievrije bijzondere personenauto’s en emissievrije motorrijwielen. In de beantwoording benadrukt de staatssecretaris dat er een zwaarwegend belang bestaat om dit besluit te nemen, omdat de prijsverschillen door bpm te groot zouden zijn en moeilijk te rechtvaardigen. Het beleidsbesluit is voorgesteld ter transparantie en is namens de staatssecretaris ondertekend door de hoofddirecteur Fiscale en Juridische Zaken, na uitdrukkelijke instemming van de bewindspersoon. De staatssecretaris stelt: “Ondertekening door de hoofddirecteur Fiscale en Juridische Zaken vindt uitsluitend plaats na de uitdrukkelijke beslissing van de verantwoordelijke bewindspersoon om het goedkeurend beleidsbesluit te treffen.”

Online cursus Auto van de zaak

Ondanks het gebruik van een goedkeurend beleidsbesluit, is de staatssecretaris van mening dat het besluit hierdoor niet zwakker wordt en evenmin afbreuk doet aan de staatsrechtelijke verhouding tussen bewindspersoon en Eerste Kamer. Er wordt niet gekozen voor een spoedwet omdat opname van het voorstel in het Belastingplan 2026 het snelst uitvoerbaar is. Het voorstel raakt een relatief beperkt aantal voertuigen, maar heeft wel budgettaire effecten van circa vier miljoen euro per jaar. Ook is na vragen uit de Kamer de werkwijze aangepast: voortaan zullen goedkeurende beleidsbesluiten die vooruitlopen op wetgeving door de verantwoordelijke bewindspersoon worden ondertekend. De minister van Binnenlandse Zaken zal daarnaast een notitie aanbieden over mogelijke strengere regels rond goedkeurende beleidsbesluiten.

Bron: Kamerbrief – Beantwoording nadere vragen over goedkeurend beleidsbesluit bpm, nr. 2025-0000458322, Ministerie van Financien, 7 oktober 2025

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Waarom 95% van AI-pilots strandt en hoe je herkent of jij bij de 5% hoort
Volgende artikel
Geen dienstbetrekking tussen transportbedrijf en chauffeurs via Cypriotisch payrollbedrijf

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

woon werkverkeer

‘Huidige opzet autobelasting niet toekomstbestendig’

Voer een kilometerheffing in om de maatschappelijke kosten van  auto’s te blijven dekken is het pleidooi in een artikel op economenplatform ESB.

kilometervergoeding

Hoge Raad ziet instapvergoeding niet als no cure no pay, WHpkv niet van toepassing

Betalen van een instapvergoeding van € 750 per auto betekent dat het bedrijfsmodel van een gemachtigde niet kwalificeert als no cure no pay, waardoor de WHpkv niet van toepassing is bij proceskostenvergoeding.

kampeerauto

Standpunt bepalen catalogusprijs kampeerauto

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of de toegestane maximum massa een relevant voertuigkenmerk is als de catalogusprijs door middel van vergelijking (met een gesloten bestelauto) wordt bepaald.

kilometervergoeding

Internetconsultatie Budgetneutraal vereenvoudigen teruggaaf bpm bij export

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over de teruggaaf van bpm bij export.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Certified ESG Management

PE-Pitstop Optimaliseren bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Verdiepingscursus Internationale estate planning

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×