• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Buitenlandse registratie maakte auto al ‘gebruikt’

15 augustus 2019 door Remco Latour

In een aantal zaken is Rechtbank Gelderland aan de hand van eerdere arresten van de Hoge Raad ingegaan op diverse aspecten van de BPM-heffing over gebruikte auto’s. Omdat deze zaken betrekking hadden op 2009 en begin 2010, was de toekenning van een buitenlands kenteken al voldoende om de auto’s als gebruikt te kwalificeren.

Bij de berekening van BPM over een gebruikte auto moet men een vermindering toepassen. Of een auto is gebruikt, hangt af van de staat van de auto op het tijdstip van registratie in het kentekenregister. Dit geldt ook als een nieuwe auto in het buitenland is afgeleverd aan een Nederlandse rechtspersoon en deze rechtspersoon degene is die de auto voor het eerst in gebruik neemt. Ziet de BPM-heffing op een registratie in Nederland vóór 16 juni 2010? Dan is al sprake van een gebruikte auto als voor deze auto een buitenlands kenteken is toegekend.

 

Berekening van de vermindering

In beginsel is de BPM-vermindering voor gebruikte auto’s gelijk aan de afschrijving in procenten van de som van de catalogusprijs en de belasting op het moment van eerste ingebruikname. In plaats van deze methode is het gebruik van de afschrijvingstabel van het uitvoeringsbesluit BPM 1992 toegestaan. Bij de berekening van de afschrijving over gebruikte auto’s moet men uitgaan van de inkoopwaarde van de auto, niet van de verkoopwaarde, zo oordeelt de rechtbank.

 

Wet: art. 10, tweede en zesde lid Wet BPM 1992

Uitvoeringsregeling: art. 8, vijfde lid URBPM 1992

 

Bronnen: Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3416, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3419, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3494, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3496 en Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3499

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Kamervragen over belastingvoordeel Uber
Volgende artikel
Gegevens en groetjes uit Luxemburg!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×