• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Uitgelicht Tax Technology
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Buitenlandse registratie maakte auto al ‘gebruikt’

15 augustus 2019 door Remco Latour

In een aantal zaken is Rechtbank Gelderland aan de hand van eerdere arresten van de Hoge Raad ingegaan op diverse aspecten van de BPM-heffing over gebruikte auto’s. Omdat deze zaken betrekking hadden op 2009 en begin 2010, was de toekenning van een buitenlands kenteken al voldoende om de auto’s als gebruikt te kwalificeren.

Bij de berekening van BPM over een gebruikte auto moet men een vermindering toepassen. Of een auto is gebruikt, hangt af van de staat van de auto op het tijdstip van registratie in het kentekenregister. Dit geldt ook als een nieuwe auto in het buitenland is afgeleverd aan een Nederlandse rechtspersoon en deze rechtspersoon degene is die de auto voor het eerst in gebruik neemt. Ziet de BPM-heffing op een registratie in Nederland vóór 16 juni 2010? Dan is al sprake van een gebruikte auto als voor deze auto een buitenlands kenteken is toegekend.

 

Berekening van de vermindering

In beginsel is de BPM-vermindering voor gebruikte auto’s gelijk aan de afschrijving in procenten van de som van de catalogusprijs en de belasting op het moment van eerste ingebruikname. In plaats van deze methode is het gebruik van de afschrijvingstabel van het uitvoeringsbesluit BPM 1992 toegestaan. Bij de berekening van de afschrijving over gebruikte auto’s moet men uitgaan van de inkoopwaarde van de auto, niet van de verkoopwaarde, zo oordeelt de rechtbank.

 

Wet: art. 10, tweede en zesde lid Wet BPM 1992

Uitvoeringsregeling: art. 8, vijfde lid URBPM 1992

 

Bronnen: Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3416, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3419, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3494, Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3496 en Rechtbank Gelderland 5 augustus 2019 (gepubliceerd 7 augustus 2019), ECLI:NL:RBGEL:2019:3499

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Kamervragen over belastingvoordeel Uber
Volgende artikel
Gegevens en groetjes uit Luxemburg!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidie elektrische auto

Subsidiepot voor gebruikte elektrische personenauto’s leeg

Het subsidiebudget voor de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is voor de categorie gebruikte auto’s op 5 juli 2022 overtekend. Dat betekent dat er voor meer geld is aangevraagd dan dat er dit jaar beschikbaar is.

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×