• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Civiele rechter moet over juistheid van verrekening oordelen

13 juli 2017 door Remco Latour

In beginsel doet de belastingrechter geen uitspraak over besluiten die op grond van de Invorderingswet 1990 tot stand zijn gekomen. Op deze regel bestaan uitzonderingen, maar de beschikking over een verrekening van belastingschulden valt daar niet onder. Dat is een zaak voor de civiele rechter.

Beroep tegen besluit

Belanghebbenden kunnen tegen diverse besluiten van overheidsorganen beroep instellen bij een bestuursrechter zoals de belastingrechter. Het moet dan niet gaan om een algemeen verbindend voorschrift. Daarnaast zijn er nog andere besluiten waartegen men niet in beroep kan gaan bij de bestuursrechter, zoals:

  • de weigering van elektronisch verschafte gegevens en bescheiden;
  • een aanmaning die is gestuurd naar een schuldenaar die in verzuim is gebleven;
  • een dwangbevel;
  • de beslissing op het verzoek om in te stemmen met een rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter;
  • een besluit waarin het bestuursorgaan mededeelt dat het gebruik maakt van de wettelijke mogelijkheden om de normale termijn voor het beslissen op een bezwaarschrift te verlengen;
  • een besluit waarin het bestuursorgaan mededeelt dat het gebruik maakt van de wettelijke mogelijkheden om de normale termijn voor het beslissen in administratief beroep te verlengen,
  • een schorsing of vernietiging van een besluit van een ander bestuursorgaan,
  • een besluit dat de bevoegdheid van een bestuursorgaan regelt,
  • een besluit met betrekking tot een schadevergoeding wegens onrechtmatig bestuurshandelen.

Daarnaast kan men niet bij de bestuursrechter in beroep gaan tegen een besluit dat een bestuursorgaan neemt op grond van een bevoegdheid of verplichting die vanwege buitengewone omstandigheden is toegekend/opgelegd. Besluiten die betrekking hebben op benoemingen, beoordelingen, examineringen en dergelijke staan evenmin open voor beroep bij de bestuursrechter

 

Specifieke, van beroep uitgesloten besluiten

De wet bevat bovendien een lijst van specifieke besluiten die van beroep bij de bestuursrechter zijn uitgezonderd. Tot deze besluiten behoren onder meer de besluiten op grond van de Invorderingswet 1990 (IW 1990). Maar tegen de volgende besluiten op grond van de IW 1990 kan men wel in beroep gaan bij de belastingrechter tegen:

  • een besluit waarin de bedragen aan betalingskorting en invorderingsrente zijn berekend;
  • een aansprakelijkstelling; of
  • een besluit op het verzoek van de vergoeding van kosten voor het nakomen van een onterecht opgelegde verplichting, kan men wel in beroep gaan;

Het enige besluit op grond van de Kostenwet invordering rijksbelastingen waartegen men beroep kan instellen is het besluit waarmee de ontvanger of de belastingdeurwaarder kosten van vervolging in rekening heeft gebracht die niet voortvloeien uit de gerechtelijke tenuitvoerlegging van het dwangbevel.

 

Administratief beroep

Bij de procedure van administratief beroep vraagt de belanghebbende een bestuursorgaan een andere beslissing ten aanzien van een besluit te nemen. Het verschil met de bezwaarfase is dat het bestuursorgaan dat uitspraak doet in administratief beroep een ander, doorgaans hoger orgaan is dan het orgaan dat het originele besluit heeft genomen. Ook is van belang dat een belanghebbende geen beroepsprocedure voor de bestuursrechter kan beginnen met betrekking tot een besluit als hij tegen dat besluit administratief beroep kan instellen.

 

Beroep bij onbevoegde rechter

Als iemand een beroepschrift indient bij een onbevoegde bestuursrechter, moet deze in beginsel het beroepschrift doorsturen naar de bevoegde rechter. De insteller van het beroepschrift moet hiervan op de hoogte worden gebracht. Volgens Rechtbank Gelderland is een bestuursrechter niet verplicht een beroepschrift door te zenden naar een civiele rechter, omdat een procedure bij een civiele rechter niet is op te starten via een brief. Voor een civiele procedure is een dagvaarding nodig.

 

Verrekening van belastingschulden

In de praktijk is het voor belanghebbenden lang niet altijd duidelijk bij welke rechter ze hun beroepschrift moeten indienen. Zo was een man in bezwaar gegaan tegen de verrekening van verschuldigde inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen over 2013 met een teruggaaf over 2014. De man had daarbij aan de ontvanger ook gevraagd om toekenning van een dwangsom. Rechtbank Gelderland wees de man erop dat een bestuursrechter geen uitspraak kan doen over een mededeling verrekening. Daarvoor moet men bij de civiele rechter zijn. Hetzelfde geldt voor een verzoek om een dwangsom die samenhangt met een beroep tegen een verrekening. Omdat de fiscus sommige bezwaarschriften van de man wel had behandeld in plaats van ze meteen niet-ontvankelijk te verklaren, had de man wel recht op een vergoeding van griffierecht.

 

Meer dan één bevoegde rechter

Als iemand tegen hetzelfde besluit bij meer dan één bevoegde rechtbank beroep instelt, behandelt de rechtbank waarbij als eerste het beroep is ingesteld de zaak. Bij een gelijktijdige indiening is de rechtbank die de zaak gaat behandelen de rechtbank die als eerste wordt genoemd in de Wet op de rechterlijke indeling.

 

Wet: artikelen 6:15, 8:1, 8:3, 8:4, 8:8 Awb en artikel 1 van Bijlage 2 Awb

Meer informatie: Rechtbank Gelderland 2 juni 2017 (gepubliceerd 6 juni 2017), ECLI:NL:RBGEL:2017:2973

Filed Under: Formeel belastingrecht, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Belastingschulden en kinderalimentatie aftrekbaar in box 3
Volgende artikel
Parlementaire ondervragingscommissie Fiscale constructies presenteert verslag

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

sportverenigingen NOW

Geen vergrijpboete voor ex-bestuurder voetbalclub wegens ontbreken feitelijk leidinggeven

De rechtbank vernietigt een vergrijpboete voor een ex-bestuurder van een voetbalclub omdat niet is bewezen dat hij feitelijk leiding heeft gegeven aan het opzettelijk niet afdragen van loonheffingen.

belastingaanslag

Navorderingsaanslag vernietigd wegens ontbreken nieuw feit en beoordelingsfout

De rechtbank vernietigt de navorderingsaanslag IB 2020, omdat de inspecteur geen nieuw feit had en een verwijtbare beoordelingsfout maakte.

verhuld vermogen

Vergrijpboetes van 60% voor niet-aangegeven Zwitserse banktegoeden blijven in stand ondanks familieomstandigheden

Een vrouw die jarenlang buitenlandse banktegoeden verzweeg in haar aangiften, krijgt vergrijpboetes van 60%. Haar beroep op familiedruk en inkeer leidt niet tot vernietiging van de boetes.

Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen om witwassen aan te pakken. De Wet plan van aanpak witwassen gaat concreet om een verbod op transacties vanaf € 3.000 in contanten. Het verbod moet gaan gelden voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren in goederen.

deadline 30 september

A-G: inspecteur mag aanslag opleggen vóór aangiftetermijn

A-G ziet geen bezwaar tegen ambtshalve aanslagoplegging voordat de door de inspecteur gestelde aangiftetermijn is verstreken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

PE-Pitstop Actualiteiten Formeel Belastingrecht

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×