• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Crisisheffing geen individuele en buitensporige last voor voetbalclub

6 oktober 2016 door Marieke Jansen

Een crisisheffing van 5,8% c.q. 6,1% van de totale loonsom is hoog, maar niet excessief volgens Rechtbank Gelderland.

In verband met door werknemers in 2012 en 2013 genoten loon (voor zover dat meer bedroeg dan € 150.000 per werknemer), was de voetbalclub in deze zaak in 2013 € 1.443.564 pseudo-eindheffing verschuldigd en in 2014 € 1.355.392. Onder verwijzing naar de jurisprudentie van de Hoge Raad, achtte Rechtbank Gelderland deze heffing niet in strijd met het wettelijke systeem en het discriminatiebeginsel. Ook was geen sprake van schending van artikel 1 Eerste Protocol, aangezien er geen sprake was van een individuele en buitensporige last. In de betreffende boekjaren was sprake van een sterk negatief resultaat, maar dat was voor een groot deel niet het rechtstreekse gevolg van de crisisheffing. De crisisheffing bedroeg 6,1% (2013) en 5,8% (2014) van de totale loonsom. Dat is hoog maar op zichzelf niet excessief volgens de rechtbank, aangezien een relatief hoog deel van de totale loonsom bestond uit beloningen boven € 150.000. Dat de club de last niet kon dragen en daardoor ook in de toekomst ernstig in haar bedrijfsvoering zou worden geschaad, was onvoldoende aannemelijk gemaakt volgens de rechtbank. De beroepen gericht tegen de crisisheffing werden daarom ongegrond verklaard.

Wet: artikel 32bd Wet LB 1964 (tekst 2014, crisisheffing is m.i.v. 1 januari 2015 afgeschaft), artikel 14 EVRM en artikel 1 EP EVRM, artikel 26 IVBPR

Meer informatie: Rechtbank Gelderland 27 september 2016 (gepubliceerd 30 september 2016), ECLI:NL:RBGEL:2016:5146

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Werken op grond van technische bijstand is ook uitzending
Volgende artikel
Pensioenaftopping deeltijdwerkers blijft bestaan

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

RVU-uitkeringen terecht als inkomen uit vroegere dienstbetrekking aangemerkt; geen arbeidskorting mogelijk

Voormalig politiewerknemer krijgt geen arbeidskorting over RVU-uitkeringen omdat deze gelden als inkomen uit vroegere dienstbetrekking, niet uit tegenwoordige arbeid.

faillissement

Werknemersbescherming bij doorstart na faillissement versterkt

Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) wil het kabinet de positie van werknemers bij een doorstart na faillissement verbeteren. Het voorstel, dat nu voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, moet ook misbruik van faillissement om ontslagbescherming te omzeilen tegengaan.

reiskostenvergoeding

Kabinetsreactie advies Stichting van de Arbeid over reiskostenvergoeding

Het kabinet reageert op het advies van de Stichting van de Arbeid over de toekomst van de reiskostenvergoeding. De Stichting pleit voor maatwerk en fiscale verbeteringen, maar ziet geen rol voor een wettelijke minimumvergoeding.

evaluatie fiscale regelingen

Kabinetsreactie op evaluaties fiscale regelingen

Staatssecretaris Van Oostenbruggen informeert de Tweede en Eerste Kamer over de kabinetsreactie op de evaluaties van enkele fiscale regelingen.

Kosten opleiding

Evaluatie Werkkostenregeling: doeltreffend, maar complex

De werkkostenregeling (WKR) is effectief in het vrijstellen van werkgerelateerde vergoedingen van loonheffingen, maar de complexiteit en administratieve lasten beperken de doelmatigheid.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

AGENDA

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×