• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Deel ondernemers niet enthousiast over elektrisch rijden

1 augustus 2023 door Annemiek Zwaan

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Uit een recent onderzoek van ANWB Zakelijk blijkt dat 35% van de mkb’ers en zzp’ers verwacht dat zij voor hun werkzaamheden niet kunnen overstappen van fossiele brandstof naar elektrische aandrijving.

Een meerderheid van de ondernemers wil ten minste 600 kilometer kunnen rijden met een volle accu. De actieradius van elektrische auto’s is volgens 57% van de ondernemers daarom nog onvoldoende. Het grootste nadeel is volgens 69% van de ondernemers echter de aanschafprijs. Andere nadelen zijn te weinig openbare oplaadpunten (29%) en zorgen om de levensduur van de accu (27%).
Verder blijkt uit het onderzoek dat de wens voor een hoge actieradius groter is dan de daadwerkelijke behoefte. De helft van de ondernemers geeft aan minder dan 50 kilometer per dag te rijden. De ANWB denkt dat dat komt omdat ondernemers de elektrische auto niet iedere dag willen opladen.

Vooroordelen elektrisch rijden

Uit het onderzoek blijkt ook dat het type voertuig invloed heeft op het denkbeeld van de ondernemers. De meerderheid van de ondernemers met een bedrijfsbus geeft aan niet elektrisch te kunnen rijden (61%), terwijl 31% van de ondernemers met personenauto’s dit aangeeft. Binnen de groep ondernemers die leasen, geeft 30 % dit aan. Hieruit leidt de ANWB af dat vooroordelen (zoals dat de ruimte in een elektrische bedrijfsbus kleiner is) en gebrek aan informatie de oorzaak lijken te zijn van het niet willen overstappen door ondernemers.

Brandstoftype

Ook het brandstoftype speelt een rol. Van de ondernemers die auto’s of bussen hebben die op diesel rijden, schat 57% in dat het voor hun werk niet mogelijk is om elektrisch te rijden. Van ondernemers die als brandstof benzine gebruiken, denkt 34% dat het niet kan. De ondernemers die hybride rijden, zijn een stuk minder negatief. Daar sluit één op de vier (26%) het elektrisch rijden uit.

Positieve houding

Toch is de houding van ondernemers ten aanzien van zakelijk elektrisch rijden positiever. Van alle mkb’ers en zzp’ers geeft de helft aan positief te denken over het zakelijk elektrisch rijden. Vooral binnen de horeca, recreatie, toerisme en cultuursector (64%) en de gezondheids- en welzijnszorg (60%) is de meerderheid positief. Ook binnen de beroepsgroepen die grotendeels aangeven dat zij geen mogelijkheid hebben om over te stappen, heeft een groot deel een positieve houding.

Onderzoek

ANWB Zakelijk deed in maart 2023 onderzoek naar hoeveel ondernemers al elektrisch rijden en hoe zij daarover denken. Daarnaast is gekeken naar type voertuig, beroepsgroepen en het aantal gereden kilometers. Het onderzoek is gehouden onder 633 zzp’ers en mkb’ers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit.

Bron: ANWB Zakelijk 31 juli 2023

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Digitaal procederen rijksbelastingen vanaf 4 september mogelijk bij rechtbanken
Volgende artikel
De Waardefabriek: ontdek nieuwe kansen om te verduurzamen, te veranderen én te innoveren 

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinetsreactie evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer een bief met de kabinetsreactie op de evaluatie van bijzondere regelingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM).

auto-rij

Maar 1x MRB naheffen voor schendingen handelaarsregeling

Constateert de fiscus dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog is maar één keer motorrijtuigenbelasting na te heffen.

duurzaam vervoer

Denk mee over AanZET-subsidie

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

proceskostenvergoeding BPM-zaak

Proceskostenvergoeding moet in BPM-zaak even hoog zijn

De Hoge Raad bevestigt dat de belanghebbende in een BPM-zaak recht heeft op een even hoge proceskostenvergoeding als belanghebbenden in andere zaken.

Prinsjesdag 2023: verwachte maatregelen rond auto en milieu

Het demissionaire kabinet heeft in het kader van klimaatregelingen in het Pakket Belastingplan 2024 verschillende maatregelen voorgesteld die zien op autobelastingen en de energiebelasting.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×