• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Dga/bestuurder: pas op met verbod op privégebruik auto

22 maart 2018 door Annemiek Zwaan

Voor een dga/bestuurder is een verbod op privégebruik van de auto in de arbeidsovereenkomst niet voldoende om onder de bijtelling wegens privégebruik auto uit te komen. Daarvoor moet een reële controle op dat verbod plaatsvinden.

Een dga sloot een arbeidsovereenkomst met zijn B.V. waarin werd aangegeven dat aan de dga voor zijn werkzaamheden een auto ter beschikking werd gesteld. De auto mocht alleen voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Privégebruik was niet toegestaan. De auto werd na gebruik bij het bedrijfspand van de B.V. geparkeerd. Voor de auto werd geen rittenadministratie bijgehouden. De dga had in maart 2012 een Verklaring geen privégebruik aangevraagd bij de inspecteur en deze ook gekregen. In de Verklaring werd uitdrukkelijk vermeld dat de dga overtuigend moest kunnen bewijzen dat op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer is gereden. In de beantwoording van vragenbrieven gaf de dga aan geen rittenadministratie te hebben bijgehouden, de auto alleen zakelijk te gebruiken en in privé over een andere auto te beschikken. Vervolgens legde de inspecteur naheffingsaanslagen LH 2012, 2013 en 2014 op voor een bijtelling privégebruik auto met verzuimboeten. De dga startte een beroepsprocedure.

 

Verbod stelde niets voor

Volgens Hof Arnhem-Leeuwarden moet de inspecteur aannemelijk maken dat de auto ter beschikking is gesteld in de zin van artikel 13bis Wet LB 1964. De inspecteur is daarin geslaagd omdat in de arbeidsovereenkomst is bepaald dat de werkgever aan de dga een auto verstrekt, dat de auto aan de dga is verstrekt en dat de dga de auto heeft gebruikt. Verder staat vast dat de dga als enige bestuurder van zijn werkgever zelf kon bepalen of en op welke wijze hij gebruik maakte van de auto. Er is geen sprake van een werknemer die de auto slechts mocht besturen ter uitvoering van bepaalde opdrachten van zijn werkgever. Dat in de arbeidsovereenkomst een verbod is opgenomen voor privégebruik is niet van belang voor de vraag of sprake is van een terbeschikkingstelling. Verder heeft de dga niet overtuigend aangetoond dat hij minder dan 500 kilometer privé met de auto heeft gereden. Hij heeft geen rittenadministratie overgelegd. Hoewel in de arbeidsovereenkomst sprake is van een verbod op privégebruik is niet gebleken dat er enige reële controle op dit verbod is geweest. De dga beschikte immers over de sleutels van het hek waarmee het bedrijfsterrein werd afgesloten. Ook de verzuimboetes zijn terecht opgelegd. Volgens het hof is geen sprake een pleitbaar standpunt van de dga. De dga kon en mocht op basis van objectieve maatstaven niet menen dat de auto niet aan hem ter beschikking was gesteld omdat in de arbeidsovereenkomst een verbod voor privégebruik was opgenomen. De dga is er verschillende keren op gewezen dat hij, bijvoorbeeld met een rittenadministratie, overtuigend moet kunnen aantonen dat de auto voor niet meer dan 500 kilometer privé is gebruikt.

De Hoge Raad heeft de uitspraak van Hof Arnhem-Leeuwarden zonder nadere motivering (art. 81 lid 1 Wet RO) bekrachtigd.

 

Wet: art. 13bis Wet LB 1964; art. 81 lid 1 Wet RO

Meer informatie: Hoge Raad 16 maart 2018 (ECLI:NL:HR:2018:350)

Filed Under: Arbeid & loon, Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Hou ‘t hoofd maar koel met zo’n informatiebeschikking
Volgende artikel
Kamervragen fiscale eenheid Vpb

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

faillissement

Werknemersbescherming bij doorstart na faillissement versterkt

Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) wil het kabinet de positie van werknemers bij een doorstart na faillissement verbeteren. Het voorstel, dat nu voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, moet ook misbruik van faillissement om ontslagbescherming te omzeilen tegengaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

reiskostenvergoeding

Kabinetsreactie advies Stichting van de Arbeid over reiskostenvergoeding

Het kabinet reageert op het advies van de Stichting van de Arbeid over de toekomst van de reiskostenvergoeding. De Stichting pleit voor maatwerk en fiscale verbeteringen, maar ziet geen rol voor een wettelijke minimumvergoeding.

evaluatie fiscale regelingen

Kabinetsreactie op evaluaties fiscale regelingen

Staatssecretaris Van Oostenbruggen informeert de Tweede en Eerste Kamer over de kabinetsreactie op de evaluaties van enkele fiscale regelingen.

Kosten opleiding

Evaluatie Werkkostenregeling: doeltreffend, maar complex

De werkkostenregeling (WKR) is effectief in het vrijstellen van werkgerelateerde vergoedingen van loonheffingen, maar de complexiteit en administratieve lasten beperken de doelmatigheid.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×