• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Evaluatie autobelastingen

28 januari 2019 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

Staatssecretaris Snel reageert op vragen en opmerkingen over de Wet uitwerking Autobrief II.

Hij geeft onder meer een overzicht van de beleidsmatige wijzigingen in de BPM, MRB, bijtelling, MIA en VAMIL.

BPM

– In de periode 2017 – 2020 worden de tarieven voor personenauto’s geleidelijk met gemiddeld 14,7 procent verlaagd ten opzichte van de tarieven van 2016. De dieseltoeslag deelt niet mee in deze verlaging.
– Nulemissievoertuigen zijn tot en met 2020 vrijgesteld.

MRB

 - Tot 1 januari 2016 gold een MRB-vrijstelling voor auto’s met een CO2-uitstoot niet hoger dan 50 g/km. Per 1 januari 2016 is deze vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 – 50 g/km geldt vanaf 1 januari 2016 een halftarief in de MRB. Als gevolg van de horizonbepalingen in de Wet uitwerking Autobrief II vervallen deze vrijstelling en halftarief per 1 januari 2021.

– Er wordt een fijnstoftoeslag op de MRB van 15% ingevoerd voor oude, vervuilende dieselpersonen- en bestelvoertuigen indien zij een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km hebben. Deze fijnstoftoeslag was voorzien per 1 januari 2019. De voor de uitvoering van de toeslag noodzakelijke automatisering bij de Belastingdienst is echter naar verwachting pas per 1 januari 2020 gereed. Om die reden is in de Wet Fiscale vergroeningsmaatregelen 2019 geregeld dat de fijnstoftoeslag geldt met ingang van een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

 

Bijtelling

– Met ingang van 1 januari 2017 is er alleen nog een milieukorting op de bijtelling van toepassing voor nulemissieauto’s. Als gevolg van de horizonbepalingen in de Wet uitwerking Autobrief II vervalt deze korting per 1 januari 2021.

– Met ingang van 1 januari 2019 is voor nulemissieauto’s de korting niet van toepassing op het deel van de waarde van de auto boven € 50.000, tenzij de de auto wordt aangedreven door waterstof.

  

MIA en VAMIL

– Per 2019 is de hoogte van het voordeel voor de elektrische personenauto verlaagd. De aftrek voor plug-in hybride personenvoertuigen is vervallen.

 

Verder gaf Snel nog aan dat het aantal BPM beroep- en bezwaarschriften de afgelopen jaren flink is gestegen.

 

Auto van de zaak Experience

Wilt u bijgepraat worden over de autobelastingen en zelf in een Porche 911 op het circuit van Zandvoort rijden? Dat kan op vrijdag 24 mei 2019. > Meer informatie en aanmelden

Meer informatie: Schriftelijk overleg autogerelateerde belastingen, 24 januari 2019

Vorige artikel
Tegemoetkomingen Wtl 2018: loop niets mis
Volgende artikel
Onredelijke schatting bij omkering en verzwaring bewijslast

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

CPB: lastenverzwaring voor bedrijven

Bitcoin miner is vrij in bewijslevering

voorlopige aanslag 2021

Belastingdienst: let extra goed op aangifte door coronajaar

Commissie beoordeling bijzondere gevallen TVL

Zorgbonus voor zorgverleners pgb

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×