• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscale stimulering arbeidsparticipatie steeds minder effectief

30 april 2015 door Jelle Berghuis

Het fiscaal stimuleren van arbeidsparticipatie heeft steeds minder effect in Nederland, zo blijkt uit de publicatie Kansrijk Arbeidsmarktbeleid dat door het Centraal Planbureau (CPB), het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is gepubliceerd.

En dat is een domper voor de geplande belastingherziening, waarbij de arbeidsmarkt naast het reduceren van de complexiteit het belangrijkste speerpunt is. Wel blijkt dat de keuze om wel of niet te gaan werken nog steeds gevoeliger is voor fiscale prikkels dan het aantal dagen per week waarop wordt gewerkt. Vooral moeders van jonge kinderen zijn nog fiscaal te prikkelen om (meer) te gaan werken. Een hogere inkomensafhankelijke combinatiekorting of een lager kindgebonden budget zijn voorbeelden van beleidsopties die relatief veel werkgelegenheid opleveren.

 

Schijftarieven, algemene heffingskorting en btw

Generiek fiscaal beleid heef slechts een gering effect op de arbeidsparticipatie. Het verlagen van de schijftarieven verlaagt met name de marginale belastingdruk, die in theorie werknemers stimuleert om meer uren per week te werken. Maar doordat de keuze voor het aantal uren per week nauwelijks reageert op financiële prikkels, is het effect klein. Ditzelfde geldt voor de indirecte belastingen (btw). Ook het verlagen van de algemene heffingskorting, die het netto inkomen van iedereen verlaagt, heef vanwege het generieke karakter geen grote effecten. De spreekwoordelijke uitzondering op de regel is de zorgtoeslag. Het verlagen van de zorgtoeslag heef een aanzienlijk positief effect op de arbeidsparticipatie. De keerzijde is dat dit ook leidt tot een aanzienlijke stijging van de inkomensongelijkheid.

 

Maatregelen werkenden

Ook de effectiviteit van fiscale subsidiëring van werk via een arbeidskorting of lagere werkgeverslasten is door de reeds hoge arbeidsparticipatie tegenwoordig gering, vooral als deze generiek worden ingezet. De resterende personen die niet actief zijn op de arbeidsmarkt, zijn moeilijker te prikkelen om te gaan werken. Bovendien is de groep werkenden tegenwoordig groot, waardoor de kosten van een hogere arbeidskorting en lagere werkgeverslasten hoog zijn. Als de hogere arbeidskorting of loonkostensubsidie gericht wordt op de lagere inkomens, dan wordt deze effectiever. Ook daalt de inkomensongelijkheid dan sterker. Bij lastenverlichting gericht op de onderkant van het loongebouw daalt echter de gemiddelde arbeidsproductiviteit, omdat met name personen met een lager dan gemiddelde productiviteit worden gestimuleerd om (meer) te gaan werken. Het effect op de productie is daarom vergelijkbaar met de generieke lastenverlichting voor werkenden of hun werkgevers.

 

Werkende ouders

Fiscaal beleid specifiek gericht op moeders met jonge kinderen zorgt voor de grootste verhoging van de arbeidsparticipatie. De gepresenteerde aanpassingen in de kindregelingen bereiken met een kleinere budgettaire impuls (0,5 miljard euro per variant) minimaal evenveel verhoging van de arbeidsparticipatie als generieke maatregelen met 1,5 miljard euro. Wel verhogen sommige van deze maatregelen de inkomensongelijkheid, doordat ze voor gezinnen een aanzienlijke inkomensverlaging impliceren. Juist deze inkomensdaling maakt het, in geval van lagere kinderbijslag of lager kindgebonden budget, aantrekkelijker om te gaan werken. Het effect van een verlaging van het kindgebonden budget is groter dan het effect van een verlaging van de kinderbijslag, zowel in termen van arbeidsparticipatie als in termen van inkomensongelijkheid.

 

Niet alleen het inperken van inkomensondersteuning voor ouders met jonge kinderen verhoogt de arbeidsparticipatie, maar ook het verhogen van subsidies voor deze groep. De inkomensafhankelijke combinatiekorting stimuleert moeders met jonge kinderen om (meer) te gaan werken. Ook een verhoging van de kinderopvangtoeslag levert werkgelegenheid op. Vanuit de overheidsfinanciën gezien heef een verhoging van de kinderopvangtoeslag echter als nadeel dat deze leidt tot substitutie van informele door formele kinderopvang. Hij is daardoor minder effectief dan een verhoging van de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

 

> Download het rapport Kansrijk Arbeidsmarktbeleid

 

> Download Achtergronddocument Marginale druk en participatiebelasting per huishoudtype in 2015

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ook aftrek voorbelasting bij factuur vóór prestatie
Volgende artikel
WOZ-waarde bij verkoop aan zittende huurder

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

Boete voor ABN AMRO wegens overtreden bonusverbod

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een boete van € 15 miljoen opgelegd aan ABN AMRO) wegens het overtreden van het bonusverbod.

BIV oud militairen

Afgekeurde oud-militairen willen belastingvrije schadevergoeding

Afgekeurde oud-militairen die tijdens hun dienst blijvend invalide zijn geraakt, moeten inkomstenbelasting betalen over de smartengeldvergoeding die zij van Defensie ontvangen. Dit tot grote frustratie van de betrokkenen, omdat vergelijkbare uitkeringen voor politiemensen en brandweerlieden wél belastingvrij zijn.

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

Strengere zzp-handhaving: vooral nog knelpunten, maar ook kansen

Vier maanden na het opheffen van het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid in de zorg zijn er knelpunten zichtbaar, maar de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verwacht dat de voordelen op termijn zullen overheersen. Werkgevers en werkenden krijgen in 2025 ruimte om zich aan te passen, zonder direct boetes te riskeren.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Online cursus Werken in de grensstreek

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×