• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscus te kort door de bocht bij een U-bochtconstructie?

5 september 2017 door Michel Halters

Voor de BPM is een nieuwe auto, een auto die na vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Het tarief voor nieuwe auto’s is ook van toepassing op gebruikte auto’s bij een zogeheten U-bochtconstructie met belastingbesparing als doorslaggevende reden.

Een B.V. kocht op 11 januari 2012 een Porsche voor ruim € 123.000. De kilometerstand bedroeg toen tien kilometer. De bestuurder van de B.V. liet op 12 januari 2012 op zijn eigen naam de auto voor het eerst registreren in het Duitse kentekenregister op een adres in Zwitserland. Daarbij kreeg de auto een zogeheten Duits exportkenteken. Op 8 februari 2012 liet de bestuurder namens de B.V. de auto registreren per 1 februari 2012. De auto had toen 3.092 kilometer gereden. Voor de aangifte Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) was in geschil of sprake was van een nieuwe auto of een gebruikte auto. De Belastingdienst had een naheffingsaanslag BPM opgelegd.

 

Is er sprake van een gebruikte auto?

Hof Den Bosch verwijst naar de arresten van de Hoge Raad van 27 januari 2017 (ECLI:NL:HR:2017:78 en 79 voor uitleg van het begrip gebruikte auto. Als een auto voor de overbrenging naar Nederland in Duitsland op kenteken is gezet, wil dat nog niet zeggen dat sprake is van een gebruikte auto. Volgens het hof kon een auto die op het moment van aangifte BPM en registratie 3.092 kilometer had gereden, niet kwalificeren als nieuwe auto. Het tarief BPM voor nieuwe auto’s kon toch van toepassing zijn bij een zogeheten U-bochtconstructie, waarbij het oogmerk tot belastingbesparing de doorslaggevende reden was geweest. De inspecteur stelde dat de B.V. de gekochte auto bewust in het buitenland kilometers had laten maken om deze na korte tijd in Nederland te registreren, zodat sprake zou zijn van een gebruikte auto. Het hof achtte de inspecteur niet geslaagd in zijn bewijs dat sprake zou zijn van een gekunstelde (U-bocht)constructie met als enig oogmerk belastingbesparing. Het hof vernietigde daarom de naheffingsaanslag BPM.

 

Wet: artikelen 9 en 10 Wet BPM (tekst 2012)

Meer informatie: Gerechtshof Den Bosch 27 augustus 2017 (gepubliceerd op 31 augustus 2017), ECLI:NL:GHSHE:2017:3644

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Begrip woning ruim uitgelegd bij verhuurderheffing
Volgende artikel
NOB: 'laat 30%-regeling intact'

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×